De referentieniveaus (1F, 2F) kunnen op dezelfde manier worden geïnterpreteerd als bij Nederlands. Het instroomniveau in de brugklas moet hoger zijn dan 1F om het eindniveau van het rekenexamen (2F, oftewel score 91 of hoger) met enig gemak te kunnen halen.
Bij Diatoetsen lopen de niveaus van het beginnersniveau A1naar het gevorderde niveau B2. 1F – eind basisschool 2F – eind vmbo 3F – eind havo 4F – eind vwo Page 3 Ontwikkeling De ontwikkeling van uw kind wordt weergegeven in een grafiek, zoals u in het voorbeeld hiernaast kunt zien.
Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau.
Vermijdende lezer
Deze lezer heeft zowel een taal- als een leesprobleem en heeft een (zeer) zwakke totaalscore; ook het technisch lezen kan zwak zijn. Daardoor verliest deze lezer zijn leesmotivatie en zelfvertrouwen, gaat leestaken vermijden en raakt steeds meer achterop.
De ontwikkeling van uw kind wordt voor begrijpend lezen en spelling Nederlands (Diatekst en Diaspel) en rekenen (Diacijfer) weergegeven in scores die aan de referentieniveaus zij gekoppeld. De Nederlandse overheid heeft daarin vastgelegd wat leerlingen moeten kunnen en kennen op het gebied van taal en rekenen.
Het instroomniveau in de brugklas moet hoger zijn dan 1F om het eindniveau van het rekenexamen (2F, oftewel score 91 of hoger) met enig gemak te kunnen halen.
Niveau 1S / 2F (streefniveau)
Kan teksten lezen over alledaagse onder- werpen, onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van de lezer en over onder- werpen die verder van de lezer afstaan.
naar 2F, of A2) aan van de zogeheten Diataaltoetsen. Het gaat om vier verschillende toetsen: - Diatekst Nederlands (begrijpend lezen); - Diatekst Engels (begrijpend lezen); - Diacijfer voor rekenen; - Diawisk voor wiskunde.
Diagnostisch Dia staat voor diagnostisch. De Dia-volgtoetsen laten zien wat de sterke en zwakken punten van leerlingen zijn. Zo kunnen we iedere leerling laten groeien! Voor iedere leerling worden streefscores gegeven, de score die past bij een gemiddelde leerling op dat moment.
Diatekst is een diagnostische toets voor begrijpend lezen. De toets wordt digitaal afgenomen en meet het begrip van teksten aan de hand van meerkeuzevragen. In één afname krijgen de leerlingen 5 of 6 teksten, met bij elke tekst ongeveer tien tot twaalf meerkeuzevragen.
Basisschool: niveau 1F en 1S
Voor taal staat 1S gelijk aan de tweede stap in het basisniveau: 2F. Bij taal op niveau 1F moet je denken aan teksten met een eenvoudige structuur en met vaak gebruikte woorden. Bij 2F zijn de teksten iets ingewikkelder. Bij rekenen wordt op niveau 1F met eenvoudige getallen gerekend.
Leerlingen in het basisonderwijs moeten minimaal niveau 1F halen, het streefniveau is niveau 1S (gelijk aan 2F). Voor leerlingen die niveau 1F niet halen, moet een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld.
basisonderwijs: niveau 1F; vmbo, mbo-1, mbo-2 en mbo-3: niveau 2F; havo en mbo-4: niveau 3F; vwo: rekenen niveau 3F en taal niveau 4F.
Diatoetsen geeft de ontwikkeling in referentieniveaus weer volgens een kleurenschema (zie de balk hieronder). Zo kunt u zien waar uw kind staat op weg naar het te behalen niveau: Voor Engels zijn de toetsen gekoppeld aan het Europees Referentiekader (www.erk.nl).
De havo bereidt leerlingen voor op een studie in het hoger beroepsonderwijs (hbo). De havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs) duurt 5 jaar.
Het Vlaamse schoolsysteem
De meeste leerlingen die in Nederland naar het vmbo zouden gaan, gaan in België naar het beroeps secundair onderwijs (BSO) en doorlopen dan een traject, dat 6 jaar duurt. Deze 6 leerjaren zijn onderverdeeld in drie blokken van elk twee schooljaren.
De afnameduur van de IEP Eindtoets is in principe 60 minuten per deel. De school heeft de mogelijkheid om rekening te houden met speciale ondersteuningsbehoeften van een leerling, bijvoorbeeld toetstijdverlenging.
Hoelang duurt de Dia-eindtoets? De totale tijd van de Dia-eindtoets is ongeveer 3 uur (excl. pauze). Scholen kiezen zelf of ze alle onderdelen in één dag willen maken, of op twee achtereenvolgende dagen.
PO: In het basisonderwijs worden vier toetsen aangeboden: begrijpend lezen (Diatekst), rekenen (Diacijfer), woordenschat (Diawoord) en taalverzorging (Diaspel). Iedere toets heeft twee toetsmomenten per schooljaar: midden en eind.
Onderscheid 2F en 3F
De referentieniveaus 2F en 3F onderscheiden zich in de mate van abstractie, nabijheid en complexiteit. Op niveau 2F zijn de onderwerpen concreter en meer vertrouwd dan op niveau 3F. Niveau 3F kent meer complexe teksten, met een hoger abstractieniveau.
De Cito-toets Begrijpend lezen is er vanaf eind groep 3. De meeste kinderen hebben dan het technisch leesniveau behaald waarbij ze op eind groep 3 niveau lezen.
Het referentieniveau 1F is het Fundamentele niveau en richt zich op de basale kennis en vaardigheden van het kind. Dit is het niveau dat elk kind op de basisschool minimaal moet beheersen.
Aan het eind van de basisschool moeten de leerlingen minimaal het basisniveau 1F beheersen. De overheid heeft de wens uitgesproken dat een groot deel van de leerlingen aan het eind van de basisschool een hoger niveau behaalt: 2F/1S (het streefniveau). Niet alle kinderen zullen het streefniveau halen.