In 2022 zit er ruim 228 miljoen euro in de pot. Deze subsidie kan benut worden voor warmtepompen, zonneboilers en isolatiemaatregelen. Ook zakelijke partijen, zoals kantoorpanden en particulieren investeerders kunnen gebruik maken van de subsidie op warmtepompen en zonneboilers.
Het totale subsidiebudget voor SEPP is verdeeld over de periode 2020 tot en met 2024. De jaarbudgetten voor 2022 zijn: € 71 miljoen voor nieuwe elektrische personenauto's (koop en lease). € 20,4 miljoen voor gebruikte elektrische personenauto's (koop en lease).
Beide subsidiepotten zijn nu echter leeg. Per 2 januari 2023 is inschrijven weer mogelijk voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's waarvan de koopovereenkomst is afgesloten op of na die datum. In 2023 zakt het subsidiebedrag voor een nieuwe auto wel naar € 2.950. Voor een occasion blijft het subsidiebedrag € 2.000.
U vraagt de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren aan bij RVO. Ieder jaar is een bepaald bedrag beschikbaar. Daarvoor geldt per jaar: op is op. In 2022 is de SEPP-subsidie op.
De subsidie wordt uitbetaald als de auto geleverd is en het kenteken op naam van de subsidie-ontvanger staat. Let op: de beschikbare subsidie vanuit de overheid is beperkt voor 2020 en 2021. Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk na het ondertekenen van de koopovereenkomst je subsidieaanvraag doet.
Hoe lang duurt het voordat ik een besluit op mijn aanvraag krijg? Op een aanvraag wordt doorgaans binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag beslist.
In Duitsland krijg je op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een vanafprijs van maximaal €40.000 een financiële tegemoetkoming van maar liefst €6.000. Dat bedrag wordt met ingang van 2023 teruggeschroefd naar €4.500, zo melden diverse Duitse media.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Profiteer van tot negenduizend euro subsidie door gebruik te maken van BAFA. In Duitsland zijn ze in 216 gestart met de BAFA subsidieregeling voor elektrische en plug-in hybride auto's. Zoals het er nu uit ziet kan deze 'innovatie' regeling tot 31 december 2023 aangevraagd worden.
De hoogte van het subsidiebedrag bij aankoop van de elektrische auto's is afhankelijk van het soort auto dat je koopt. In 2020 en 2021 zijn de subsidiebedragen: Nieuwe elektrische personenauto € 3.350,- Gebruikte elektrische personenauto € 2.000,-
Per 1 januari 2022 is de ISDE-subsidie voor isolatiemaatregelen en (hybride) warmtepompen met een vermogen groter dan 1 kW verhoogd van 20% naar 30% van de gemiddelde totale investeringskosten. De verhoogde subsidie voor deze maatregelen geldt alleen voor maatregelen die daadwerkelijk in 2022 zijn uitgevoerd.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
Als u bij u thuis een laadstation voor elektrische wagens installeert, kunt u een belastingvermindering genieten voor de uitgaven die u daarvoor betaalt van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto's zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto's. Hierdoor kost het verzekeren van een elektrische auto vaak wel iets meer. Al hoeft dit niet altijd het geval te zijn.
De Fiat 500 veroverde in april de eerste plek op de bestsellerlijst van elektrische auto's. Met 5.524 nieuwe registraties eindigde de Italiaanse stadsauto voor de Peugeot e-208, waarvan 3.370 exemplaren de showroom uitreden.
Een volledig elektrische auto die lekker ver kan rijden én voor een betaalbare prijs! De koploper is: de Hyundai Kona Electric 64 kWh. Uitgaande van de vanaf-prijs en de praktijk actieradius die de auto gemiddeld haalt betaal je zo'n €96,- per kilometer actieradius die de auto heeft.