Geen wegenbelasting tot en met 2024, daarna kwarttarief Vanaf 1 januari 2025 zal een kwarttarief worden ingevoerd. Dat betekent dat eigenaren van een elektrische auto in 2025 slechts 25% van het volledige wegenbelastingtarief betalen. Dit is dus een korting van 75%.
De motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto is in 2024 nog gratis. In 2025 ga je wél betalen maar krijg je korting.
In 2025 kwarttarief wegenbelasting elektrische auto
Dat wil zeggen dat je 75 procent korting krijgt op het benzinetarief. Maar hoe ziet het er daarna uit? Vanaf 2026 tot en met 2029 krijg je nog 25 procent korting op de wegenbelasting. Oftewel: je gaat 75 procent betalen.
In 2024 is de provinciale opcenten verhoogd naar 98,7%, waardoor de wegenbelasting voor dezelfde auto minimaal €79,48 zal bedragen. Helaas zal de uiteindelijke wegenbelasting niet alleen met 3% verhoogd worden, omdat het vastgestelde tarief per auto ook verhoogd wordt door de rijksoverheid.
Vanaf 2026 verandert de situatie weer. Eigenaren van elektrische voertuigen zullen dan 75 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten gaan betalen.
Zeker. Maar 2025 wordt het jaar waarin de elektrische opvolger van de traditioneler gemotoriseerde A6-zonder-e-tron zich mag bewijzen op de automarkt. Hij is er als Sportback en als Avant en beide carrosserievarianten zijn te krijgen met een uitgebreid stel aandrijflijnen. Daar zit ook een sportieve S6 tussen.
Wilt u weten hoeveel u nog moet betalen? In het Overzicht betalen en ontvangen kunt u per kenteken zien of u nog motorrijtuigenbelasting moet betalen. Of bel de BelastingTelefoon Auto, telefoonnummer 0800 - 0749.
Welke auto's zijn goedkoop in wegenbelasting? De wegenbelasting is laag voor auto's die rijden op benzine en licht in gewicht zijn. Volledige elektrische auto's hoeven ten minste tot en met 2024 geen wegenbelasting te betalen.
#1 Brandstof en gewicht
Om aan te geven hoeveel het scheelt tussen een auto met benzinemotor en een dieselauto, even een voorbeeld. Stel, je woont in Zuid-Holland en je hebt een benzineauto van 1.500 kilo op het oog. Dan betaal je 230 euro motorrijtuigenbelasting per kwartaal.
Goedkoper in gebruik
Een elektrische auto compenseert zijn hogere aanschafprijs met het feit dat de aandrijflijn goedkoper is in gebruik. Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt.
Er is geen limiet aan het aantal auto's dat je op je naam mag hebben. Je kunt dus zoveel auto's registreren als dat je in bezit hebt. Wel kan het zijn dat de autoriteiten extra controles doen als je heel veel auto's op je naam zet.
De ANWB rekende met auto's van €46.000 - zoveel kost een gemiddeld elektrisch voertuig (EV) - waarmee vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar wordt gereden.
Waarom betaal je nu geen wegenbelasting voor elektrische auto's? Volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) zijn op dit moment vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (de officiële naam van wegenbelasting).
Elektrische auto: korting in de motorrijtuigenbelasting
Deze stoten minder CO2 uit en dragen zo bij aan een beter klimaat en milieu. Er gelden belastingvoordelen voor elektrische en plug in hybride auto's en motoren. Het voorstel voor de tariefkorting van de motorrijtuigenbelasting staat in het Belastingplan 2025.
Als eigenaar van een auto moet je elke maand of elk kwartaal wegenbelasting betalen. De gemiddelde kosten hiervoor liggen tussen de € 27 tot € 76,50 per maand.
1. Dacia Spring - vanaf € 18.950 / € 310 per maand. De Dacia Spring is de voordeligste elektrische auto in ons land.
Welke provincies heeft de goedkoopste of juist duurste motorrijtuigenbelasting? Zoals je ook uit het bovenstaande tabel kunt opmaken, is Zuid-Holland de duurste en Noord-Holland de goedkoopste provincie om wegenbelasting te betalen. De provincie Gelderland is relatief gezien het hardst gestegen in de prijs voor mrb.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Deze overgangsregeling geldt voor voertuigen uit het bouwjaar 1987 en ouder (tot 40 jaar). De overgangsregeling houdt in dat deze voertuigen totdat ze 40 jaar oud zijn in aanmerking komen voor het kwarttarief MRB over het hele kalenderjaar 2024, met een maximum van € 151.
Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden. Dat is zo'n 10 tot 20 jaar.
Het gewicht van uw auto bepaalt in welke gewichtsklasse u valt en afhankelijk van de gewichtsklasse betaalt u een tarief. De gewichtsklassen lopen van 0 kg tot 5050 kg en vanaf 550 kg valt u voor elke extra 100 kg in een nieuwe gewichtsklasse.