In Nederland weten we wel iets meer. Daar is 1 op de 5 nieuwe motorrijders een vrouw. Tussen 2014 en 2018 steeg daar het aantal vrouwen die een motorrijbewijs wisten te behalen, van 4.060 tot 5.799. In Zwitserland vertegenwoordigen vrouwen zo'n 15 procent van de motorrijders.
De man/vrouw verhouding die onze website bezoekt is 80% om 20%, maar de daadwerkelijke verhouding tussen man en vrouw dat een motorrijbewijs bezit is 54% man en 46% vrouw. Hieruit blijkt dus dat mannen over het algemeen online meer motor gerelateerde producten kopen dan vrouwen dat doen.
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
Circa 1,4 miljoen Nederlanders heeft een motorrijbewijs (2016; bron: RDW), maar minder dan de helft daarvan bezit een motor: er zijn 656.000 geregistreerde motoren. Deze motorbezitters rijden gemiddeld 1.200 tot 3.400 km per jaar (uitgaande van resp. 0,8 of 2,2 miljard reizigerskilometer [i] / 656.000 motoren).
Je voelt de wind tegen je lichaam, je ervaart de snelheid op een unieke manier, je kunt genieten van de omgeving en er zijn ervaringen die je simpelweg niet met een ander voertuig kunt hebben. Neem het snel en soepel nemen van een scherpe bocht. Dit zijn ervaringen die je alleen op de motor kunt hebben.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
Bromfiets- en motorrijbewijzen
Daarnaast hadden ruim 1,5 miljoen Nederlanders een motorrijbewijs. Van de 955 duizend motorrijbewijshouders van 50 jaar of ouder, waren er 128 duizend 75 jaar of ouder. De afgelopen 5 jaar nam het aandeel motorrijbewijsbezitters van 50 jaar of ouder toe van 57 naar 63 procent.
Dat de meeste Nederlanders vooral recreatief motorrijden, blijkt eveneens uit de cijfers per provincie. Landelijke provincies tellen verhoudingsgewijs meer inwoners met een motorrijbewijs. Drenthe, niet verrassend gezien de TT, staat aan kop. Daar bezit 10,5 procent van de bevolking een motorrijbewijs.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
Kosten van een motorrijles
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens.
Waar je met de auto eigenlijk alleen maar bezig bent met tussen de lijntjes blijven, realiseer je je als motorrijder dat er veel meer te doen is dan alleen maar rijden op de saaie snelweg. Door de wendbaarheid en afmetingen van een motor kun je gemakkelijk op plaatsen en wegen komen waar je eerder nooit kon komen.
Reken hierbij op € 200,- tot € 400,- per jaar, exclusief banden. Dat ligt er ook aan hoe oud de motor is en welk onderhoud je zelf al doet en kunt.
36 miljoen tweewielers wereldwijd. Dit gigantische aantal nieuwverkopen staat er onder de streep van de tien grootste fabrikanten ter wereld over de periode januari tot november 2021. Onder die tien fabrikanten zijn er slechts drie die we hier goed kennen: Honda, Yamaha en Suzuki.
Motormaatje is de leukste motorclub op internet. Een club voor motorrijders die graag samen met andere motorrijders willen toeren. Met lekker weer en leuke mensen de mooiste plekken ontdekken. Opgericht in 2009 en groot geworden door het succes van de eenvoud en de geweldige sfeer.
Het is zo dat kruisend verkeer het hoogste risico vormt voor bestuurders op de motor. Een botsing bij een knooppunt ontstaat daarom veelal omdat de motorrijder niet kan uitwijken of stoppen. Opvallend genoeg gebeuren de meeste botsingen op T-knooppunten, maar er zijn ook voldoende ongevallen op andere kruispunten.
In alle leeftijdsgroepen is het autorijbewijsbezit hoger bij mannen dan bij vrouwen. Van de Nederlandse mannen van 17 jaar of ouder heeft 85 procent een autorijbewijs, van de vrouwen 75 procent. Bij 70-plussers is het verschil tussen mannen en vrouwen het grootst.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
De slagingspercentages bij één van de 55 examencentra van het CBR. Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Als vervoermiddel is een motor meestal goedkoper dan een auto. De kosten van een motor zijn over het algemeen veel lager dan die van een auto. Natuurlijk zijn er andere situaties te bedenken, zoals wanneer je 50.000 kilometer met een auto op diesel rijdt.
Een geschikte motorfiets voor vrouwen is wat dat betreft een motor waarbij je een goede controle hebt over de koppelingshendel. Vrouwenhanden zijn doorgaans minder groot dan die van een man. Als de koppelingshendel te ver uitsteekt en je hebt kleine handen, is het lastig om deze in te knijpen.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
Minder verkeersdoden in auto en op fiets
Onder de verkeersdoden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel. Vergeleken met 2020 kwamen er 22 minder fietsers om het leven door een verkeersongeval.
11. Omkomen in een motorongeluk (1 kans op 802)