'Nano influencers' zijn vergelijkbaar met micro influencers. Ze zijn perfect inzetbaar voor merken die een specifieke kleine doelgroep willen bereiken. Het verschil zit hem in het aantal volgers. Nano influencers hebben een volger bestand van ongeveer duizend tot vijf duizend volgers.
Micro-influencers hebben een kleinere achterban. De meningen over de grootte lopen uiteen: van 5000 tot 100.000 volgers. De exacte getallen maken niet uit. Een belangrijker kenmerk van deze 'kleine' influencers is hun relatie met de doelgroep.
Nano-influencers zien zichzelf niet als influencer, het zijn 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp en/of een merk uiten op social media. Met Instagram als belangrijkste platform. En heel belangrijk: een nano-influencer heeft slechts een volgersbestand tussen de 100 en 5000 volgers.
De ene influencer kost daarom meer dan de ander. Nano: 1.000 – 10.000 volgers: 50 tot 150 euro per post. Micro: 10.000 – 100.000 volgers: 150 tot 750 euro per post. Meso: 100.000 – 500.000 volgers: 750 tot 3.000 euro per post.
Mega influencers: online celebrities
Mega influencers zijn individuen met meer dan één miljoen volgers. Dit kunnen bekende mensen zijn, zoals zangers of sporters, maar ook 'gewone' mensen die bekend zijn geworden door hun activiteiten op social media.
Macro influencers behoren tot de groep influencers die een hoog aantal volgers hebben op verschillende social media kanalen. Het volgers aantal van deze influencers varieert tussen de 100.000 en 1 miljoen. Macro influencers zijn qua werkwijze vaak een stuk professioneler dan micro influencers.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Gebruik hashtags bij het plaatsen van je posts die bij de post passen. Volg accounts in dezelfde doelgroep. Repost relevante Instagram posts van grotere accounts & tag hen. Wees actief met je account op soortgelijke accounts (reageer & like)
Een influencer is een persoon die via sociale media diensten of producten aanbeveelt. Bedrijven doen beroep op 'influencer marketing' als alternatief kanaal om hun diensten of producten te promoten. Influencers ontvangen vaak producten als vergoeding voor hun aanbeveling, of ze worden ervoor betaald in geld.
Met een sterk communicatieplan halen we het maximale bereik uit de verschillende sociale media en komt uw merk op een originele manier in beeld bij een doelgroep van actieve jongeren. Noem ons dus gerust een 'urban influencer'. Momenteel bereiken we: +52.000 fans op Youtube.
Veel mensen denken bij influencers nog steeds aan de Kylie Jenner's en Anna Nooshin's van deze wereld, maar de 'the girl next door' kan ook een influencer zijn. Daarnaast worden influencers ook gecategoriseerd in onder andere YouTubers, Instagrammers, TikTok'ers, Twitchers, bloggers, vloggers, advocates en celebrities.
Je micro-influencer kan verschijnen onder de gebruikers die die hashtag gebruiken! Als jouw merk goed bekend is, zal het gemakkelijk zijn om te zoeken op de hashtag van jouw merk, of de hashtags die je hebt gemaakt voor je campagnes. Als je echter net je webshop hebt gelanceerd, zal het niet zo gemakkelijk zijn.
Een influencer is iemand die een groot aantal volgers heeft online (YouTube, Instagram, blog, etc.). Dit publiek luistert naar wat hij of zij zegt en neemt vaak over wat die persoon doet. Influencers gebruiken producten en diensten, waar hun volgers ook graag gebruik van willen maken.
Ze twijfelen aan de waarde van influencer marketing, terwijl cijfers van de KVK een andere indruk geven: het aantal influencers in Nederland neemt toe. Het aantal influencers en vloggers dat zich heeft aangemeld bij het handelsregister is gestegen van 9 in 2016 naar bijna 1.000 in 2021.
#4 influencer kosten
Een samenwerking met een Nederlandse micro influencer (5.000-25.000 volgers) kost gemiddeld zo'n €500,- voor een wall post op Instagram, blog of video en door- plaatsing op social mediakanalen. Eenzelfde samenwerking met macro influencers (25.000-100.000 volgers) kost je zo'n €2.500,-.
De kosten van een influencer liggen meestal tussen de 200 en duizend euro per bericht. Je bent vaak beter af met een 'kleinere' micro- of meso-influencer met zo'n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans. Een kleiner aantal betrokken volgers in een specifieke niche zal je campagne veel effectiever maken.
Wij gaan voor TikTok doorgaans uit van een gemiddelde CPM van € 10-15. Een rekenvoorbeeld: influencer X heeft 100.000 volgers en het gemiddelde bereik van de laatste 5 posts is 40.000. Met een CPM van € 10 is een TikTok post naar verwachting dus € 400,- waard.
Micro-influencers
Om een micro-influencer te zijn, heb je veel minder volgers nodig. Vaak hebben ze tussen 10.000 en 100.000 fans. Een berichtje wordt dus door een kleinere groep mensen gezien, maar voor merken is die beperkte community soms veel meer waard dan een breed publiek.
Influencen is een gewild beroep, wijst onderzoek uit. In de top 3 van populairste beroepen onder Britse jongeren staat social media influencer op de tweede plek, gevolgd door YouTuber.
Een snelle rekensom leert ons dat een video die een miljoen keer wordt bekeken, al snel 7.600 dollar kan opleveren. Dat is omgerekend zo'n 6.800 euro.
Wereldwijd heeft de gemiddelde Instagram gebruiker tussen de 125 en 160 volgers. Echte Instagram volgers kopen bij Gebruikersnamen kan je helpen om de populariteit van je account op te krikken.
Volgens de meeste bronnen verdien je tussen de 2 en 4 cent per 1000 views. Hoeveel geld je verdient per 1000 views is dus niet heel veel. Dus dat betekent dat je ergens tussen de $20 en $40 zou verdienen voor een 1000000 (één miljoen) videoweergaven.
Let er wel op dat je maar maximaal 60 accounts per uur kunt gaan volgen en in totaal 7500 accounts.