SCHIPHOL - In 2021 waren er 38 ongevallen met commerciële vliegtuigen, waarvan 4 met dodelijke afloop. In totaal vielen er 81 slachtoffers. In 2020 waren er nog 40 ongevallen, waarvan 5 met dodelijke afloop, met 299 dodelijke slachtoffers tot gevolg.
Het totale aantal ongelukken bedroeg vorig jaar 39 vergeleken met 29 een jaar eerder. Volgens IATA waren er vorig jaar vijf dodelijke ongevallen tegen zeven in 2021. Hierbij kwamen 158 mensen om het leven.
Vorig jaar kwamen 178 mensen om het leven bij vliegtuigongelukken in de commerciële burgerluchtvaart. Dat is meer dan in 2021, toen zijn 81 mensen verongelukt. Maar in 2021 waren er veel minder vluchten omdat de luchtvaart toen nog zwaar getroffen was door de coronacrisis.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
In de Amsterdamse wijk de Bijlmer stortte op 4 oktober 1992 een vliegtuig neer op flatgebouwen. Het vliegtuig was onderweg van Amerika naar Israël en maakte een tussenstop op Schiphol, waarna het problemen kreeg. 43 mensen kwamen om het leven.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk.Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
SCHIPHOL - In 2021 waren er 38 ongevallen met commerciële vliegtuigen, waarvan 4 met dodelijke afloop. In totaal vielen er 81 slachtoffers. In 2020 waren er nog 40 ongevallen, waarvan 5 met dodelijke afloop, met 299 dodelijke slachtoffers tot gevolg.
Per liter verbrande kerosine stoot een vliegtuig gemiddeld 2,5 kg CO2 uit. Bij een enkeltje naar New York stoot een vliegtuig dus gemiddeld 250.000 kg aan CO2 uit. Deze hoeveelheid CO2 staat gelijk aan de gemiddelde hoeveelheid CO2 die een bos van 10.000 bomen per jaar opneemt.
In 2018 was de uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ongeveer 0,7 ton CO2 per persoon. Dit is bijna dubbel zoveel als het Europees gemiddelde van 0,3 ton CO2 per persoon. In Nederland zijn we dus grootverbruikers als het gaat om CO2-uitstoot met vliegtuigen.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Burgerluchtvaart is goed voor iets meer dan de helft van het totale aantal vluchten. Als je ook de privévliegtuigen, het vrachtvervoer, helikopters en overheidsvluchten in rekening brengt, vinden er wereldwijd gemiddeld zo'n 230.000 vluchten per dag plaats.
Op 23 mei 2021 werd Ryanair-vlucht 4978 van Athene naar Vilnius gedwongen om te landen op de luchthaven van het Wit-Russische Minsk omwille van een valse bommelding. Na deze landing werd een van de passagiers, Wit-Russisch oppositielid Roman Protasevitsj gearresteerd, waarna het vliegtuig kon doorvliegen.
De juiste plek in het vliegtuig
Het vliegtuig is in het midden het meest stabiel. Hierdoor is deze plek aan te raden als je angstig bent voor turbulentie. In tegenstelling tot achterin het toestel, waar je juist de meeste last van turbulentie ervaart.
' Een gebolde vleugel kan dus ook ondersteboven nog lucht naar beneden duwen zolang de hoek ten opzichte van de aanstromende lucht maar groot genoeg is en het toestel snel genoeg vliegt. Mulder: 'Per seconde moet een vliegtuig minstens zijn eigen gewicht aan lucht naar beneden persen om te kunnen blijven vliegen.
Deze soort turbulentie is vrij makkelijk te voorspellen. Piloten bestuderen voorafgaand aan een vlucht de weersvoorspellingen en weten dus vaak wel waar en wanneer ze turbulentie kunnen verwachten. Tijdens de vlucht hebben ze ook nog eens contact met de luchtverkeersleiding en collega's in andere vliegtuigen.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
Een blikseminslag kan wel degelijk kleine beschadigingen aan het vliegtuig veroorzaken. Bovendien komt onweer vaak gepaard met andere weerstypen zoals harde wind en hagel. Daarom vliegen piloten bij voorkeur niet door een onweersbui heen.
Singapore Airlines
De luchtvaartmaatschappij won niet alleen de titel van beste vliegmaatschappij ter wereld: Singapore airlines viel maar liefst negen keer in de prijzen, onder andere voor de beste eerste klas en de beste airline van Azië.
Ongeluk. De Boeing 737-800 van Pegasus schoot op 5 februari van de landingsbaan op Istanbul Airport.
Onderzoek: KLM veiligste luchtvaartmaatschappij van Europa, tweede wereldwijd. KLM was vorig jaar de veiligste luchtvaartmaatschappij in Europa en de op een na veiligste ter wereld. Die conclusie trekken experts van het Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (Jacdec).