Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Vliegen zorgt voor driekwart van CO2-uitstoot bij vakantiereizen. Nederlanders maken een kwart van alle vakantiereizen met het vliegtuig. Die reizen zorgen voor 74% van de totale CO2-uitstoot van alle vakanties. Vakantiereizen met de auto komen veel vaker voor (circa 65%), maar veroorzaken minder (19%) CO2-uitstoot.
Met een vlucht naar Nice (Zuid-Frankrijk) stoot je 7,5 keer zoveel broeikasgassen uit als met de trein en ruim 6 keer zoveel als met de bus.Maar ook 2 keer zoveel als met de auto. (Als je met z'n vieren in diezelfde auto stapt, is de uitstoot per persoon ongeveer een kwart van die met het vliegtuig.)
Tijdens het vliegen worden broeikasgassen uitgestoten, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Daarnaast veroorzaakt vliegverkeer lucht- en geluidsvervuiling, met schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstof die onze lucht en natuur aantasten. En geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.
Als u zich slecht voelt over autorijden terwijl u ook kunt vliegen, dan hebben we goed nieuws: elke auto die meer dan 44,7 mpg haalt, is beter dan een vliegtuig .
Toegegeven, luchttransport is extreem vervuilend – maar dat geldt ook voor auto's. Luchtverkeer vertegenwoordigt minder dan 2-3% van de wereldwijde CO2-uitstoot, terwijl wegverkeer ongeveer 10% van deze directe uitstoot voor zijn rekening neemt. Toch behoren vliegtuigen nog steeds tot de meest vervuilende vervoermiddelen, samen met auto's.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Het wegverkeer is verantwoordelijk voor bijna de totale uitstoot. Hierbij wordt geen rekening gehouden met transport via de lucht of over zee, vaak internationaal. Auto's en vrachtwagens zijn de grootste boosdoeners wat betreft luchtvervuiling in ons land en hun aantal op onze wegen blijft toenemen.
Luchtvaart is verantwoordelijk voor 2,5% van de wereldwijde CO₂-uitstoot . Maar het heeft tot nu toe ongeveer 4% bijgedragen aan de opwarming van de aarde. Vliegen is een van de meest koolstofintensieve activiteiten — maar het draagt slechts 2,5% bij aan de wereldwijde koolstofuitstoot.
Vliegen is schadelijk, dat is inmiddels algemeen bekend, maar met cruisen is het nog slechter gesteld. Eijgelaar: 'Een gemiddelde vliegvakantie levert een CO2-uitstoot per passagier op van 1.100 kilogram, tegen 2.200 kilo voor een gemiddelde cruisevakantie. Cruisen is dubbel zo vervuilend als vliegen.
Vliegen is de meest koolstofintensieve vorm van transport, waarbij korteafstandsvluchten de grootste klimaatveroorzaker zijn. Het is belangrijk om op te merken dat de emissies variëren voor verschillende reistypen - korteafstandsvluchten stoten 246 g/km CO₂ uit, vergeleken met 147 voor langeafstandsvluchten.
De dichtheid van auto's op de weg vergroot de kans op ongelukken. Daarentegen is de lucht minder druk, waardoor de kans op botsingen in de lucht afneemt. Vliegtuigen zijn wonderen van moderne techniek, ontworpen met de veiligheid van passagiers als topprioriteit.
Snellere en luxere veerboten komen qua uitstoot weer dichterbij het vliegtuig te liggen, zegt Van Biert. "De vuistregel is: sneller is meer brandstof, minder zuinig dus meer uitstoot. Hoe langzamer de boot, hoe efficiënter hij waarschijnlijk is."
Vol vliegtuig, trein of bus heeft minder klimaatimpact
Kies als het kan voor een directe vlucht. Alleen voor lange, intercontinentale vluchten kan een tussenlanding brandstof besparen. Charters en prijsvechters vervoeren per vliegtuig meer mensen; ze zijn daardoor per reiziger milieuvriendelijker dan lijnvluchten.
Daar heb je het! Naar ons beste vermogen produceert één air mile gemiddeld 53,3 pond aan koolstofdioxide. Eén vlucht van New York, NY naar Los Angeles, CA (ongeveer 2450 mijl) genereert iets meer dan 65 short tons aan koolstofdioxide.
Vliegen is slecht voor het milieu. Het vliegverkeer stoot heel veel CO2 uit en is daardoor een van de grote veroorzakers van klimaatverandering. Bovendien zorgt het vliegverkeer voor veel luchtvervuiling waardoor de gezondheid van omwonenden van vliegvelden wordt bedreigd.
Uit een studie van CE Delft blijkt dat KLM jaarlijks 8,6 Megaton CO2 uitstoot. Recent onderzoek van Milieudefensie laat zien dat dit zelfs hoger is. KLM rapporteert dat haar vliegtuigen in 2023 10,1 Mton CO2 uitstootten. Recente studies tonen aan dat de klimaatschade wel 3 tot 4 keer hoger ligt.
Rapper Travis Scott staat bovenaan de lijst van beroemdheden die in 2023 de meeste privéjet-uitstoot produceerden. Scott voltooide in totaal 137 vluchten en legde 205.142 mijl af. Schokkend genoeg produceerde zijn privéjet in 2023 13.362.879 pond CO2.
Klimaatverandering is een cruciale uitdaging voor de luchtvaartindustrie. We moeten duurzaam vliegen en tegelijkertijd zoveel mogelijk mensen laten genieten van de voordelen van vliegreizen. De luchtvaartindustrie werkt aan een ambitieus doel: netto nul koolstofemissies in 2050 .
In de top 10 meest vervuilende landen ter wereld, steekt China er nog steeds met kop en schouders bovenuit. Het land was in 2023 verantwoordelijk voor maar liefst een derde van wereldwijde CO2-uitstoot.
Milieuvoordelen: Reizen per trein is aanzienlijk milieuvriendelijker dan vliegen , met tot wel 96,5% minder CO2-uitstoot per reizigerskilometer.
De energievoorziening was verantwoordelijk voor 27,4% van de broeikasgasemissies in de EU in 2022, terwijl het binnenlands vervoer 23,8% voor zijn rekening nam. Broeikasgasemissies van de industrie waren verantwoordelijk voor 20,3% van de emissies, woon- en commerciële activiteiten voor 11,9% en landbouw voor 10,8%.
Volgens gegevens van het Amerikaanse ministerie van Transport is het veiliger om door de VS te reizen per vliegtuig dan over snelwegen. Van 2002 tot 2022 raakten er jaarlijks minder mensen gewond of kwamen ze om tijdens het vliegen dan tijdens het rijden in personenauto's en vrachtwagens . Vliegen is ook veiliger dan reizen met de metro, trein, bus of motor.
Binnen de transportsector veroorzaakt de luchtvaart ruim een derde van broeikasgasemissies (40 procent), gevolgd door vervoer over water (zeevaart en binnenvaart) (31 procent) en vervoer over de weg (26 procent). Daarnaast is er nog een klein percentage uitstoot door de dienstverlening ten behoeve van transport.
Per liter verbrande kerosine stoot een vliegtuig gemiddeld 2,5 kg CO2 uit. Bij een enkeltje naar New York stoot een vliegtuig dus gemiddeld 250.000 kg aan CO2 uit. Deze hoeveelheid CO2 staat gelijk aan de gemiddelde hoeveelheid CO2 die een bos van 10.000 bomen per jaar opneemt.