Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag. Vlieguren tellen enkel voor je vergunning.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Het Europees Parlement heeft ingestemd met het instellen van een maximum aan het aantal vlieguren van piloten en cabinepersoneel. Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
Je privé brevet haal je met minstens 45 uur. Je kunt en mag dan zelfstandig vliegen. Om daarna aan je commerciële brevet te kunnen beginnen moet je 100 uur zelf gevlogen hebben. De opleiding voor je CPL/ATPL is dan nog 30 uur.
Maar wat verdien je eigenlijk als piloot? Wat verdien je als je net begint? Circa 45.000 euro bruto per jaar, inclusief vakantiegeld en (optionele) eindejaarsuitkering, laat de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) weten. Dat komt neer op een maandloon van circa 3.200 euro bruto.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag.
Om piloot te worden moet je een HAVO of VWO diploma hebben met Wiskunde, Natuurkunde en Engels. Daarna ga je een toelatingstest doen voor de vliegschool, daar wordt gekeken of je talent hebt om te vliegen en of je niet in paniek raakt als bijvoorbeeld je motor in brand staat. Je kan pas piloot worden vanaf 18 jaar.
Om een vliegbrevet te bemachtigen en te beginnen aan jouw PPL-opleiding moet jij minimaal 16 jaar oud zijn tijdens het begin van de opleiding, en jij moet minstens 17 jaar oud zijn tijdens de start van jouw examen.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten. Een co-piloot verdient gemiddeld € 112.000 per jaar.
Hoe de verschillende vliegscholen dit oplossen lees je hieronder. De kosten voor een complete opleiding, inclusief Type Rating, aan de KLM Flight Academy bedragen €122.000,-. De KLM levert een financiële bijdrage aan deze kosten waardoor de opleidingskosten voor de student €105.000,- bedragen.
Want eigenlijk is Piloot zijn alleen maar heel erg leuk natuurlijk. Toch zitten er ook nadelen aan het beroep. Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
Minimaal achttien jaar bij begin opleiding; Zeer goede beheersing van de Nederlandse taal; Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een EU-lidstaat.
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).
De cockpit is de werkplek van de piloot. Deze captain heeft vier brede gouden strepen op zijn mouw. De first officer heeft er drie, de second officer twee en een second officer in training herken je aan één brede gouden streep.
Volgens de onderzoekers zal vanaf begin 2022 de vraag naar piloten hoger zijn dan het aanbod. En als er geen extra maatregelen worden genomen, loopt het wereldwijde tekort de komende zeven jaar op naar maar liefst 60.000 duizend piloten.
Elk verkeersvliegtuig wordt bestuurd door minimaal twee piloten: de "gezagvoerder" (Engels: captain) en de "co-piloot" ofwel de "eerste officier" (Engels: first officer). Op lange afstanden (Engels: long haul) gaat vaak ook een derde en/of vierde vlieger mee.
De piloot noemt het vooral vervelend en irritant, maar absoluut niet gevaarlijk. Volgens de piloot raak je alleen gewond als de turbulentie echt echt heel erg is. Ook breken er pas delen van het vliegtuig af als de turbulentie supersupersuper erg is.
Salaris en Arbeidsvoorwaarden Piloot
Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Piloot worden
Net als veel andere beroepsgroepen hebben de piloten het moeilijk. De banenkansen voor een lijnpiloot zijn niet onmogelijk en de ergste crisis lijkt ook hier voorbij, maar de situatie is beslist niet meer zo rooskleurig als in het verleden.
De grootverdieners in Nederland zijn medisch specialisten, huisartsen en directeurs en leidinggevenden. De vermelde salarissen zijn de maximale bruto-maandlonen, op basis van 30 jaar ervaring.