10 ton voor een niet aangedreven as. 11,5 ton voor een aangedreven as. 12 ton voor een as van een werktuig (uitsluitend in Nederland)
De toegestane maximum massa is beperkt tot maximaal 40 ton. In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Nederland hanteert standaard 50 ton. Voor rijdende werktuigen wordt een hogere massa toegestaan.
Aslast aan de achterzijde berekenen:
Wanneer het totale gewicht en 1 aslast bekend zijn, kan heel gemakkelijk de 2e aslast worden berekend door deze twee van elkaar af te trekken: Totaal gewicht – F2 = F1: 14715 – 6154 = 8561N.
Maximaal gewicht vrachtwagens
De vrachtwagen mag niet meer wegen dan 50 ton, inclusief de lading.
Veel trekkers (de vrachtwagen zonder aanhanger) zijn voorzien van drie assen. De functie van de voorste is duidelijk, daar moet mee gestuurd worden. Van de twee achterste assen zorgt er vaak ééntje voor de aandrijving. De aangedreven as herken je meestal aan twee wielen per kant, dit noemen ze ook wel dubbellucht.
In Duitsland mogen vrachtwagens alleen 44 ton wegen als de geladen goederen een deel van de rit per spoor of over water afleggen. Voor puur en alleen wegvervoer geldt een maximum van 40 ton en dat blijft nu gehandhaafd om milieuvriendelijker vervoer per spoor en over binnenwateren te stimuleren.
4-assers zijn in de bouw populair omwille van hun groot laadvermogen bij een relatief compacte bouw. Er is daarbij een duidelijke verschuiving merkbaar naar een asconfiguratie met drie assen achteraan voor een nog betere aslastverdeling, zoals bij de DAF CF en XF FAW 8×4.
De Regeling Voertuigen maakt een onderscheid tussen één as en asstellen. Een asstel is een samenstel van twee of meer assen die op minder dan 1,80 meter afstand van elkaar gelegen zijn. Er is sprake van afzonderlijke assen als de onderlinge afstand meer is dan 1,80 meter.
een lege vrachtwagen kan tussen de 2 en 10 ton wegen (tussen 2,000 en 10,000 kg dus). Bij een volle vrachtwagen hangt het dan nog eens af van wat hij juist vervoert. De (grotere) vrachtwagens die je bij ons ziet rondrijden, zullen meestal (volgeladen) zo'n 8-10 ton wegen.
Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
België heeft voor vrachtvervoer over de weg 44 ton als maximaal toegelaten gewicht voor een vijfassige combinatie (trekker + oplegger of vrachtwagen + aanhangwagen), zoals meest courant gebruikt.
Het treingewicht is de som van: Het ledig gewicht, vermeerderd met het laadvermogen van het trekkende voertuig + het ledig gewicht, vermeerderd met het laadvermogen van het/de getrokken voertuig(en).
De last onder één (enkele) as mag niet meer zijn dan: 10 ton voor een niet aangedreven as. 11,5 ton voor een aangedreven as. 12 ton voor een as van een werktuig (uitsluitend in Nederland)
Je mag maximaal 50 ton wegen. Trek je dat van 50 ton af dan blijft er een wettelijk laadvermogen over van 30.900 kilo.
In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
Mooi dus, dat wij vaak een aantal bakwagens op voorraad hebben die zijn teruggekeurd van 5- ton naar 3,5 ton. Dat is het maximum wat u mag rijden met een B-rijbewijs. Het is technisch mogelijk om deze bakwagens te beladen tot een totaalgewicht van 5- ton, maar wettelijk gezien mag dit tot 3,5 ton.
De prijzen voor een nieuwe DAF truck beginnen vanaf €60.000. Graag nemen wij u mee in alle mogelijkheden. Neem contact op met één van de Truckland vestigingen over de actuele prijzen of vraag via het onderstaande contactformulier een offerte aan.
De laadvolumes kunnen variëren van 10m³ tot 40m³. Ook de laadvermogens variëren van 6 ton tot en met 25 ton.
Met 2.200 vrachtwagens en 55.000 bezoekers is het Truckstar Festival ieder jaar het grootste maar vooral het leukste transportfeest van Europa.
Bij afvaltransporten van/naar of binnen Duitsland, België en Luxemburg moeten verplicht A-borden gevoerd worden. Voor de afzender moet het een afvalproduct zijn, immers voor de ontvanger hoeft het niet om een afvalproduct te gaan.
Met ruim 2.200 vrachtwagens en zo'n 57.000 bezoekers is het Truckstar Festival niet alleen het allergrootste, maar vooral het leukste transportfeest van Europa. In zowel 2020 als 2021 kon het Truckstar Festival helaas niet doorgaan.
Een beton vrachtwagen kan 9 m3 á 14 m3 betonmortel brengen.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
149a, 2e lid van de Wegenverkeerswet en het Besluit ontheffingverlening exceptioneel vervoer. De wettelijk toegestane afmetingen voor het vervoer van ondeelbare lading (hiervoor is dus geen ontheffing nodig) zijn: lengte ≤ 22 m. breedte ≤ 3 m.