Iemand ophalen of uitzwaaien Om iemand op te halen of uit te zwaaien op een station, moet je inchecken met je OV-chipkaart. Je betaalt dan het instaptarief. Check je binnen 20 minuten weer uit, dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Je krijgt het volledige instaptarief terug op je OV-chipkaart.
Je kunt binnen 60 minuten kosteloos in en uitchecken op hetzelfde station.
Zoals gezegd starten de daluren op doordeweekse dagen om 9.00 uur (en om 18.30 uur). Technisch gezien is het echter sinds de invoering van de OV-chipkaart mogelijk om vanaf 8.55 uur (en 18.25 uur) in te checken tegen het daltarief.
De overstaptijd op de OV-chipkaart gaat in op het moment dat je uitcheckt. Je hebt dan 35 minuten de tijd om in te checken in de volgende bus, tram of metro. Als je binnen de 35 minuten weer incheckt, betaal je niet opnieuw het basistarief.
Uitchecken kan tot 6 uur na je reis. Hierna kun je niet meer uitchecken en begint een nieuwe rit. Let op: je kunt alleen door de poortjes met een groene pijl. Een rood kruis bij een poortje betekent dat je niet door dat poortje kunt.
Correctietarief: als je een boete hebt
Dit zijn de tarieven: Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50. Reizen in 1e klas met 2e klas-vervoersbewijs: € 20. Geen toeslag betaald voor Intercity direct: € 10.
Ben je vergeten uit te checken met een OV-chipkaart? Dan kun je op www.uitcheckgemist.nl het teveel betaalde geld terugvragen. Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan kun je op www.ovpay.nl/reisoverzicht het te veel betaalde bedrag terugvragen.
Het kan voorkomen dat u per ongeluk uitcheckt, terwijl u wilde inchecken, of andersom. Bijvoorbeeld als u wilde controleren of u wel goed in- of uitgecheckt was. Wacht dan twee minuutjes, dan kunt u weer opnieuw in- of uitchecken.
Heb je niet in- of uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat het poortje het niet deed of omdat je het vergeten bent? Dan heb je mogelijk te veel betaald. Bij een gemiste check-in of check-uit houdt de vervoerder namelijk het instaptarief in.
Maximaal 30 minuten tussen incheck en aanvang reis!
De regel is dat je na een incheck met een ov-chipkaart binnen 30 minuten moet gaan reizen.
Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen.
Vul het gratis in 48 uur tot 60 minuten voor uw binnenlandse vlucht en 24 uur tot 75 minuten voor uw internationale vlucht . Het is verplicht voor alle passagiers om online in te checken 48 uur tot 60 minuten voor vertrek van de vlucht. Controleer de toepasselijke regels van de stad en staat van aankomst voordat u reist.
Als een gast langer blijft dan de uitchecktijd, kunnen hotels toeslagen voor laat uitchecken in rekening brengen . Deze toeslagen kunnen variëren, afhankelijk van het beleid van het hotel en de duur van de vertraging. In extreme gevallen kunnen hotels een extra nacht in rekening brengen als de kamer niet snel wordt verlaten.
Goed om te weten
Je mag 3 keer saldo terugvragen per vervoerder per half kalenderjaar. Je kunt ook saldo terugvragen als je ingecheckt hebt bij de verkeerde vervoerder of als de in-/uitcheckpalen op het perron of in de bus kapot waren. Je hoeft geen account aan te maken. Alle vervoerders doen mee met uitcheckgemist.nl.
Als er geen kortingsproduct op uw OV-chipkaart staat, dan bedraagt het instaptarief 20 euro. Omdat het saldo op de kaart vier euro negatief mag zijn, moet er dan minstens 16 euro aan saldo op de kaart staan.
Als je reist met je OV-chipkaart, betaalpas ,papieren kaartje of e-ticket, moet je altijd in- en uitchecken. Ook als je een vrij-reizen abonnement hebt. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete. Aan het begin van je reis houd je de OV-chipkaart of je betaalpas tegen het scherm van de kaartlezer in de bus.
Tegenwoordig is het niet meer nodig om formeel uit te checken bij de receptie , vooral omdat ze je naam en betalingsgegevens verzamelen tijdens het inchecken. Toch geeft het uitchecken je de kans om nog een laatste blik te werpen op je eindafrekening en geeft het hotelpersoneel ook het groene licht om je oude kamer schoon te maken.
Voor het corrigeren van een vergeten check-uit met NS Flex geldt vanaf 1 januari 2025 een maximum van drie keer per kalenderjaar. Dit maximum geldt voor alle correcties: zowel automatische ritprijscorrectie door NS als eventuele handmatige correcties door jezelf.
Heb je ingecheckt betaalpas, creditcard of betaalpas op je mobiel en vergat je uit te checken? Een gemiste check-in of -uit pas je 5 dagen na je reis zelf aan op ovpay.nl/reisoverzicht.
Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan wordt er € 20 van je rekening afgeschreven als correctietarief. Vraag dit geld 6 uur na je reis terug via je reisoverzicht op OVpay.nl. Je hebt in totaal 60 dagen om je in- of uitcheck aan te passen.Volg hier de instructies om geld terug te vragen.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
Mocht u tijdens een overstap tijd over hebben, dan heeft u 35 minuten om gratis uit- en weer in te checken, om bijvoorbeeld te eten en te drinken. Als u met een ov-chipkaart op saldo reist, zorg dan wel er voldoende geld op staat (10 euro als u een abonnement heeft, 20 euro voor niet-abonnementhouders).
Bij een controle leg je de betaalpas of creditcard tegen het controleapparaat. De controleur ziet alleen of je bent in- of uitgecheckt en recente check-ins of check-uits. Ze zien geen verdere gegevens van je betaalpas of creditcard. Je hoeft je pas nooit weg te geven.
Als het gaat om een reis die ze gratis mocht maken, dan hoeft ze niets te doen. Wel is het belangrijk dat ze niet te vaak vergeet uit te checken, omdat haar OV-chipkaart dan geblokkeerd kan worden. Deze blokkade kan bij een servicebalie weer ongedaan gemaakt worden.