Als de eerste indruk goed is, mag je op korte termijn (meestal binnen een week) een bevestiging van een tweede sollicitatiegesprek verwachten.
Bij een tweede sollicitatiegesprek draait het erom dat de organisatie en jij er achter komen of jullie de juiste match zijn. Het tweede gesprek kan met een andere interviewer zijn, dus ook nu is het belangrijk een goede eerste indruk achter te laten zodat je ook deze gesprekspartner voor je kan winen.
Gemiddeld verwachten kandidaten zowel in 2019 als 2020 dat ze 2,4 gesprekken moeten voeren tijdens een sollicitatieprocedure. Mannen hebben in 2020 met 2,5 een iets hogere verwachting dan vrouwen (2,3). De drie leeftijdsgroepen hadden gemiddeld dezelfde verwachting.
Nog één of twee gesprekken te gaan en soms een assessment of psychologische test. Het kan echter behoorlijk lang duren voordat je eindelijk weet of jij de baan krijgt. Een snelle procedure duurt één of twee weken. Maar gemiddeld gaan er drie tot zes weken overheen voor een werkgever zijn definitieve keuze maakt.
Gewoonlijk worden nog twee of drie andere kandidaten voor een tweede gesprek uitgenodigd. Jij bent natuurlijk heel geschikt voor de vacante functie, maar dat zijn die andere kandidaten waarschijnlijk ook! Benut de (korte) tijd die je hebt dus goed om dit tweede gesprek zo goed mogelijk voor te bereiden.
Het benadrukken van de voordelen van de baan of de goede match met het bedrijf, zijn indicatoren dat het gesprek goed verloopt. Ook het benoemen van de arbeidsvoorwaarden in het eerste gesprek kun je zien als een positief signaal.
Houd een minimum van vijf werkdagen aan. Wanneer je tijdens het sollicitatiegesprek geen duidelijke termijn voor een antwoord of reactie hebt afgesproken, kun je over het algemeen een week of tenminste vijf werkdagen aanhouden.
De kleur van je kleding stuurt een onderbewuste boodschap aan de interviewer over je persoonlijkheid. Neutrale kleuren zoals marineblauw, grijs, zwart en bruin zijn de beste kleuren voor een sollicitatiegesprek. Wit is bijvoorbeeld weer een uitstekende kleur voor een blouse of overhemd.
Als u belt, vergroot u de kans dat u wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De werkgever weet door uw telefoontje al wie u bent wanneer hij later uw brief en cv ziet. Besef ook dat slechts 5% van de groep sollicitanten belt voor informatie.
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
Er is geen vaste richtlijn voor de termijn om te bellen na een sollicitatiebrief of -gesprek. Sollicitatieprocedures nemen veel tijd in beslag en een beslissing nemen is ook niet altijd makkelijk. Zeker wanneer een organisatie de hele sollicitatieprocedure netjes wil afhandelen, kan het een poosje duren.
Voor een haastig type is dat twee, drie weken. Een geduldig persoon maakt er zó acht van. De enige manier om te voorkomen dat u opdrachten misloopt is om verduidelijking van die termijn te vragen. Zo kunt u op tijd terugbellen.
Wat is een normale termijn waarbinnen je kunt verwachten dat een potentiële werkgever laat weten of je wel of niet op gesprek mag? Senior HR adviseur Marlica Ligtelijn van Rabobank Rotterdam: 'Normaal gesproken mag je binnen twee weken een reactie verwachten, tenzij vooraf duidelijk een andere termijn is aangegeven.
Welke vragen mogen niet gesteld worden tijdens een sollicitatiegesprek? Een werkgever mag u tijdens de sollicitatieprocedure alleen vragen stellen die relevant zijn voor de functie waarop u solliciteert. Hij mag u in de regel geen vragen stellen over privézaken of uw gezondheid.
Hartelijk dank voor de uitnodiging voor het sollicitatiegesprek / bedankt voor de uitnodiging. Hierbij wil ik de afspraak op [datum] om [tijdstip] bevestigen. Ik verheug mij erop om u in een persoonlijk gesprek te overtuigen van mijn vaardigheden voor de functie als [titel functie] en kijk uit naar het gesprek.
Een sollicitatiegesprek afzeggen
Wees altijd eerlijk en ga geen smoesjes verzinnen. Probeer daarnaast zo vroeg mogelijk telefonisch de afspraak te annuleren. Wees duidelijk, maak je excuses en toon begrip over het ongemak dat je veroorzaakt.