In 1998 werd de verkoop van de Supra gestopt, en in 2002 stopte Toyota officieel met de productie van de Supra in Japan. Sinds 2019 wordt de vijfde generatie Supra (model A90) geproduceerd.
Twee stuks, op Nederlands kenteken. Wat werd er voor de Nederlandse Toyota Supra's neergelegd op de toonder? Voor we van wal steken: het achterhalen van het aantal Nederlandse Toyota Supra's is geen makkelijke klus.
Goedkoop wordt de nieuwe Toyota Supra niet; de vanafprijs bedraagt ongeveer 82 mille. Dat is echter nog altijd stukken minder dan een Amerikaanse Toyota-dealer voor een Supra Turbo uit 1994 vraagt. Daaraan hangt een prijskaartje van maar liefst 500.000 dollar (ca. 439.000 euro).
Prijs. De Toyota Supra heeft al sinds zijn marktintroductie in 1979 de reputatie van betaalbare sportwagen. Dat uit zich ook bij het huidige model van de vijfde generatie: het startmodel is al verkrijgbaar vanaf € 65.995. De topversie met uitgebreide uitrusting en enorm comfort is vanaf € 90.395 te koop.
De snelheid van de Supra wordt automatisch begrensd bij 250 km/h. Om de Turbo afdoende te kunnen stoppen zijn de remmen extra zwaar uitgevoerd met vierzuiger-klauwen.
De Toyota Supra met 2.000+ pk is eigendom van Ebrahim Kanoo, die hem al sinds 1993 heeft. Hij gebruikte de auto om naar school te rijden en voor hoogst illegale straatraces. Nu opereert Ebrahim aan de juiste kant van de wet en achtervolgt hij de titel van snelste straatlegale Supra ter wereld.
Deze versie van de Toyota Supra is in Nederland op de markt sinds januari 2020 en kost rijklaar € 65.995. Deze Supra is beschikbaar in private lease vanaf € 1.039 per maand (48 maanden/10.000 km).
Supra betekent " hoger", "zie hoger" of "zie hierboven". Het is een term die in de academische en juridische wereld in schrijfstijl wordt gebruikt. Tegengestelde: infra (onder, zie onder, lager, zie lager).
In 1993 betaalde je namelijk voor een Toyota Supra 3.0i Twin Turbo (de versie die je wilt) een prijs van 177.355 gulden. Omgerekend naar euro's is dat 80.480 euro. Op 315 euro na kosten de twee Supra's nieuw dus exact hetzelfde.
Het was niet het uiterlijk of de wegligging die de vierde generatie Toyota Supra (A80) onsterfelijk maakte. Neen, boven alles was het de onverwoestbare 2JZ-GTE.
Er zijn momenteel 260.465 auto's van Toyota die in het grijs rondrijden.
Tegenwoordig begint de vanafprijs van de 200 pk sterke sportcoupé met atmosferische boxermotor achterwielaandrijving bij 57.850 euro. En dan krijg je notabene de automaatversie. De versie met handbak kost op z'n minst al 62.225 euro.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Toyota voorziet de Supra niet van vier- of zescilinder
Met de aandrijflijn moet de Toyota Supra in minder dan vier seconden 330 mph (zo'n 531 kilometer per uur) halen.
De Toyota GT86 is sinds 2012 op de markt. Het is een achterwielaangedreven auto die voorzien is van een 2.0 liter (203 pk) boxermotor. De auto is verkrijgbaar met zowel een handgeschakelde zesbak als met automaat.
Waterstof wordt per kilo afgerekend en de gemiddelde prijs daarvoor is op dit moment zo'n 10 euro excl. BTW en 12,10 euro incl. BTW. Deze prijs kun je niet vergelijken met de literprijs van benzine of diesel.
De waterstofauto van de Japanners kost 65.995 euro, de Tesla Model S heeft een prijskaartje van net geen 80 mille. Je koopt met die Mirai bovendien een auto van een fabrikant die bekend staat om de hoogst mogelijke bouwkwaliteit en betrouwbaarheid en dat is iets wat je van Tesla niet kun zeggen.
Heel simpel: dat zijn er welgeteld twee. Allereerst is er de Toyota Mirai, ten tweede de Hyundai Nexo. Beide modellen staan gewoon in de Nederlandse prijslijsten, voor respectievelijk 80 mille en 83 mille. Je moet er dus een paar centen voor hebben, maar het kán.
Al met al is waterstof geen geschikte brandstof om onze personenauto's op te laten rijden. De toekomst voor personenauto's ligt bij batterij-elektrisch rijden. Qua energierendement en de kosten van de energie is waterstof niet concurrerend met batterij-elektrisch rijden.
Als zo'n installatie alleen draait op het moment dat er een overschot aan zonne- of windenergie is, wordt de waterstof veel duurder. Omdat waterstof goed opgeslagen én vervoerd kan worden, is het een energiedrager die de import van groene energie mogelijk maakt.
Het is ook nog een duurzame grondstof, bijvoorbeeld voor plastics. Daarom kan waterstof in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen. Waterstof is alleen duurzaam als het gemaakt wordt uit water en duurzaam opgewekte elektriciteit, en daar hebben we nog lang niet genoeg van.
De hoeveelheid waterstof die nodig is om 100 kilometer te rijden is ongeveer anderhalf tot twee keer zo duur als de stroom om een elektrische auto dezelfde afstand te laten rijden. De waterstofauto is daarmee qua brandstofkosten nog wel iets goedkoper dan een gemiddelde benzineauto.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.