Iedere auto heeft twee fuseekogels, bij elk voorwiel één. De fuseekogel is een onderdeel van de complete draagarm, daarom staat het ook wel bekend onder de naam draagarmkogel. Elk onderdeel van de auto heeft een specifiek doel. Het doel van de fuseekogels is het onafhankelijk laten bewegen van de voorwielen.
De kosten van de stuurkogel variëren per merk en automodel en bedragen tussen de € 60 en € 70. Deze prijs is van toepassing op de stuurkogel als afzonderlijk onderdeel. Het is mogelijk om deze als onderdeel van de gehele draagarm te vervangen, waarbij de kosten hoger zullen uitvallen.
Als een defecte stuurkogel niet wordt vervangen, kan hij openbreken.Dan is de verbinding tussen fusee en stuurhuis verbroken en wordt de auto onbestuurbaar.
De fuseekogel maakt deel uit van de draagarm en wordt daarom ook wel draagarmkogel genoemd. Iedere auto heeft er minstens twee: één bij het rechter voorwiel en één bij het linker.
De kogel zal er niet snel uitschieten, maar je merkt dat je wielen speling krijgen. Dat is een duidelijk teken dat je stuurkogels vervangen moeten worden. Zijn je stuurkogels heel erg versleten, dan hoor je een duidelijk 'kloppend' geluid wanneer je aan het stuur draait.
Spoorstangen kunnen jaren en jaren meegaan en sommige autobezitters hoeven ze misschien helemaal nooit te vervangen, maar hun levensduur kan worden beïnvloed door bepaalde rijomstandigheden. Obstakels zoals kuilen, slechte weg of zelfs kleine ongevallen kunnen ertoe leiden dat stuurkogels sneller slijten.
Rijden met een kapotte fuseekogel kan voor ernstige schade zorgen aan de gekoppelde onderdelen waardoor de kosten erg hoog kunnen oplopen. Maar het vervangen van de fuseekogel is niet voor niets een eis. Het is namelijk levensgevaarlijk om te blijven rijden met een kapotte of versleten fuseekogel.
Stuurinrichting heeft ook kogels
Aan de kant van het stuurhuis heet dat gewricht de stuurkogel, of binnenste stuurkogel. Aan de kant van de wielen heeft dat gewricht de naam fuseekogel, of buitenste stuurkogel. De buitenste stuurkogel zit vast aan het fuseestuk.
In totaal kost het vervangen van beide draagarmen aan één kant 220 tot 820 euro. Het vervangen van de draagarmbussen is met 100 tot 380 euro beduidend goedkoper. Indien nodig moet u andere reserveonderdelen op het chassis laten vervangen. Moet u de draagarm van uw auto vervangen?
Als een fuseekogel defect is, dan zal deze vervangen moeten worden. De draagarmkogels zijn zeer sterk, daardoor gaan ze over het algemeen lang mee. In de meeste gevallen hoeven ze pas na zo'n 100.000 km vervangen te worden. Door trillingen ontstaat er slijtage en speling tussen de kogel en de kom.
Gebruik een hefboom om de axiale speling zichtbaar te maken. Zichtbaar maken van de radiale speling met een spelingdetector of handmatig. Radiale speling van stuurkogels opmeten wanneer voertuig op de wielen staat d.m.v. het stuurwiel heen en weer te bewegen.
Gemiddeld bedragen de kosten voor het vervangen van de stuurstang ongeveer 250 euro.
Het eerste symptoom is vaak dat je auto op een rechte weg zonder te sturen niet meer helemaal recht rijdt. Dit duidt op een probleem met de ophanging, en kan dus liggen aan slijtage van de draagarm. Een ander symptoom is gebonk of getik wanneer je op ongelijke wegen rijdt, of over drempels.
Hoe herken je een defect of versleten spoorstang? Een typisch symptoom van beschadigde spoorstang zijn knarsende en krakende geluiden tijdens het sturen. Vaak treden deze eerst in stilstand op, omdat de belasting die het gewicht van het voertuig uitoefent op het onderdeel dan bijzonder hoog is.
Ook is het mogelijk dat de auto niet meer strak stuurt of naar één kant toe trekt. Het is dan ook niet veilig om door te blijven rijden met een draagarm die vervangen moet worden. Door de draagarm te vervangen vermijd je verdere schade, zoals wielen die scheef gaan staan en daardoor gaan slijten.
Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan: 1,0 mm, in radiale richting, zoals weergegeven in figuur 16; 1,0 mm, in axiale richting, zoals weergegeven in figuur 16.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1.5 en 2.5 uur. Een draagarm zorgt ervoor dat de aandrijfkracht en de remkracht over worden gebracht zonder daarbij de stand van de wielen te beïnvloeden.
Wanneer moet ik een draagarm vervangen? Draagarmen moeten meestal vervangen worden wanneer er speling op de fuseekogel of rubbers zit of deze lek zijn geraakt. Dit kun je merken wanneer de auto bij het gas geven of remmen naar een kant trekt.
Een draagarm heeft de vorm van een driehoek. Bij oudere auto's komt de vorm van een stang nog voor. Op elke hoek van de draagarm zitten rubbers of kogels: de draagarmrubbers en draagarmkogels of fuseekogels. Doordat hier behoorlijk wat kracht op komt te staan, slijten deze rubbers en kogels in de loop van de tijd.
De kosten voor de fuseekogel vervangen liggen tussen de € 100 tot € 400 euro. Dit is uiteraard afhankelijk van het type fuseekogel, garage of dealer maar ook van het type voertuig. Schaft u de fuseekogel voordelig aan bij Winparts, dan kunt u al een hoop kosten besparen.
Ook bij gebruik van een spelingsdetector, blijft het dan ook noodzakelijk om met de hand te voelen of er speling aanwezig is. Om speling in een fusee- of stuurkogel zichtbaar te maken is het nodig de montagepositie te weten van die fuseekogels of stuurkogels.
De stuurstang is dus een van de stuurdelen van een auto. De zorgt er bij de vooras voor dat de stuurbeweging wordt doorgegeven aan het fuseestuk, vanuit het stuurhuis. Er kan ook op de achteras een spoorstang zijn gemonteerd, dit hangt er vanaf welk type wielophanging er is.
Plaats het platte uiteinde van de bandenlichter tussen de draagarm en de wielas en druk het andere uiteinde van de bandenlichter naar beneden. Sla al doende de fuseekogel gade. Als er sprake is van buitensporige speling in de fuseekogel zul je dat zekersteweten kunnen zien.
De fuseekogel zit vlak bij het wiel op de draagarm gemonteerd. Dit kan alleen onder gemonteerd zijn, maar ook onder en boven. In het laatste geval heb je dus een onderste en bovenste fuseekogel. De fuseekogel houdt het fusee en de draagarm bij elkaar.
De draagarm of het vorkbeen is een onderdeel van de stuurgeometrie. Hij verbindt het voorwiel met de carrosserie van de auto. De draagarm is in hoge mate beweeglijk. Ook zijwaarts heeft hij een zekere speling dankzij de lagers.