Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer. Over het algemeen is 300 Wh goed voor 35 tot 40 kilometer, bij een gemiddeld gebruik van de trapondersteuning. Dus fietst u op een dag 35 kilometer, dan kost u dat 0,10 eurocent. Voor de actieradius van de fiets is ook de motor van belang.
De elektrische fiets is vergeleken met de auto goedkoop in aanschaf en vooral gebruik. Een kilometer rijden in een benzineauto kost al snel vijftig eurocent. Een elektrische fiets kost per kilometer vrijwel niets, zelfs als u de afschrijving van de accu daarin meeneemt.
Gemiddeld kost het volledig opladen van een standaard accu met 400 Wh ongeveer 10 cent. De prijs voor het opladen van een accu van 600 Wh is dan ook iets hoger. Hoe groter de capaciteit van de fietsaccu, hoe meer het kost om deze op te laden.
Het antwoord is afhankelijk van de capaciteit van de accu. De accucapaciteit verschilt per elektrische fiets. Laten we voor dit artikel een doorsnee elektrische fiets nemen met een accu van 300 Wh. Om deze accu volledig op te laden, moet de acculader dus 300 wattuur aan energie gebruiken.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Een nieuwe EU-studie toont aan dat elektrisch trappen even gezond is als fietsen zonder ondersteuning. Dankzij de ondersteuning fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
Hoeveel het exact kost hangt af van de energietarieven en het toestel. Maar een iPhone 12 en 13 verbruiken per oplaadbeurt bijvoorbeeld maximaal een half uur lang 30 watt. Met de hoge energietarieven van dit moment komt dat neer op 3 tot 4 euro per jaar.
De accu heeft dus een Wh waarde van 601,2 Wh. De accu kan dus ongeveer 6 uur lang 100Wh leveren of een uur lang ongeveer 600Wh.
Om 10 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 35 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 10 km ongeveer 40 minuten, en met wind mee ongeveer 32 minuten. Op een elektrische fiets doe je 24 minuten over 10 km.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Je rijdt vanaf dan elke dag met je e-bike naar het werk. Een auto kost je gemiddeld 0,3 euro per km. Als je dat uitrekent, kom je aan een besparing van 1500 euro per jaar. Kost je fiets 3.000 euro, dan heb je hem ongeveer in 2 jaar terugverdiend.
Een ebike rond de €3000,- kost €6,50 per maand. Deze prijs hangt af van de waarde van je elektrische fiets.
Ofwel: hoeveel word je bezit minder waard naarmate je er meer mee rijdt en de fiets ouder wordt. Op een fiets zijn de gewone regels voor afschrijving van toepassing, dus maximaal 20% per jaar. Een fiets van €1000,- is dan na een jaar nog maar €800,- waard. De afschrijving kost dus per maand €16,60.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Een apparaat dat oplaadt kan dus oververhitten, maar dat is nog niet alles. Ook als je klaar bent met laden en je de stekker in het stopcontact laat zitten creëer je een mogelijk brandgevaarlijke situatie. De oplader kan heet worden en zo brand veroorzaken.
Telefoonopladers zijn tegenwoordig zo zuinig dat ze in het stopcontact kunnen blijven, per jaar gebruikt het stekkertje zo'n 13 kWh, net iets meer drie euro dus. Per dag kost je dat iets meer dan een halve cent.
Het vriespunt
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen. Vooral oudere fietsaccu's hebben hier last van.
Zorg dat een fietsaccu in ieder geval opgeladen is als je hem voor een langere periode opbergt. Als hij helemaal leeg is, werkt dat namelijk diepontlading in de hand. Een diep ontladen accu kan niet meer opgeladen worden en moet je vervangen. Ook kan de garantie bij een diep ontladen accu komen te vervallen.
Wanneer opladen: wanneer deze nog tussen de 40%-70% vol is. Maar bij veel nieuwe accu's maakt dit niet uit. Niet overladen: (BMS zorgt ervoor dat dat niet gebeurt). Continue aan de lader leggen is niet nodig, maar kan ook geen kwaad.
Als je onderweg bent op je elektrische fiets en je hebt een flinke tocht voor de boeg, zal je ongeveer tussen de 200 en 300 calorieën per uur verbranden.
Met 1 uur rustig wandelen verbrand je evenveel calorieën als met een rustige fietstocht van 1 uur. Als je de snelheid opvoert, blijkt de fiets het toch te winnen. Een uur fietsen op redelijk tempo levert je maar liefst 150 extra verbrande calorieën op in vergelijking met een stevige wandeling.
Per kilometer wandelen verbrand je ongeveer zestig calorieën, wat aanzienlijk meer is dan met fietsen. Fietsend verbruik je per kilometer namelijk slechts twintig calorieën. Als je er normaal gesproken vijf minuten over doet om naar je werk te fietsen, kun je dus aardig wat winst behalen door voortaan te gaan lopen.