De hogere rolweerstand is een extra weerstand voor de auto. Dus dat merk je in het verbruik van je auto. Het verschil ligt bij zachte banden al snel tussen de 2 en 5 procent.
Met de juiste bandenspanning kun je namelijk op jaarbasis ruim 60 euro aan brandstof besparen, rijd je milieuvriendelijker en voorkom je gevaarlijke situaties op de weg!
Per maand verliest elke band ongeveer 0,1-0,2 bar aan lucht, wat volkomen normaal is. U kunt in de autohandleiding of aan de binnenkant van je tankklep informatie vinden over de aanbevolen bandenspanning. Die verschilt per auto en per wiel dus het is goed om dit van tevoren te raadplegen.
U heeft een stuk gereden met te lage bandenspanning. Daar bent u op tijd achter gekomen, de kans op schade aan de band door rijden met 1,5 bar bij 2,3 geadviseerd is vrijwel uitgesloten. Het verschil is te klein om direct schade te veroorzaken.
Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.
Als alle dingen gelijk zijn, zal de bandenspanning elke maand met ongeveer 1 psi dalen. Dit betekent dat als er twee tot drie maanden geen lucht wordt toegevoegd, de bandenspanning waarschijnlijk 2 tot 3 psi te laag zal zijn.
Waarom verliezen sommige banden sneller lucht dan andere banden? Daar zijn verschillende redenen voor: Als het ventiel van de band enigszins poreus is, verliest de band sneller lucht dan normaal. Wanneer de velg oud en verroest is, kan dit ook schade toebrengen aan de band en leiden tot spanningsverlies.
U hoeft niet meteen te stoppen als u het ziet oplichten, maar u moet wel zo snel mogelijk actie ondernemen. Als u op de snelweg of in druk verkeer rijdt, is het over het algemeen veilig om een korte afstand te rijden (maximaal een paar mijl ) om een veilige plek te vinden om te stoppen en uw banden te controleren.
De gevolgen van een zeer lage bandenspanning tot -1.5 bar: Groot risico op ongelukken door de oververhitting van banden, met reële kans op klapbanden! De gevolgen van een te hoge bandenspanning tot +0.5 bar: Een sterk verminderd rijcomfort en een vele malen hogere bandenslijtage.
Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt.Tijdens het rijden wordt hij daardoor sneller warm. Het gevolg: het verbruik neemt toe, het rijgedrag van de auto wordt slechter en de band slijt sneller.
Indien uw band meer dan 0.1 bar spanning per maand verliest, heeft u te maken met abnormaal spanningsverlies. De ventielen zijn vaak de oorzaak van abnormaal spanningsverlies. De ventielen houden de lucht in de banden en garanderen dichtheid.
Bestuurders twijfelen vaak over hoeveel eenheden lucht ze hun wielen moeten oppompen. De aanbevolen gemiddelde druk voor 15-inch banden ligt tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de vooras en tussen de 1,9 en 2,9 bar voor de achteras.
Bij inspectie ontdek je dat de band langzaam leegloopt. Dit probleem kan geleidelijk ontstaan en zorgt er vaak voor dat je het niet meteen opmerkt. Een langzaam leeglopende autoband kan echter gevaarlijke situaties opleveren. Daarom is het belangrijk om snel te handelen.
De aanbevolen spanning vind je in het instructieboekje van je auto. Belangrijk om te weten: na 15 minuten of 5 kilometer rijden, moet je daar 0,3 bar bij optellen. Daarom luidt het advies: maak van banden oppompen een gewoonte én pomp je banden hard genoeg op.
Hoe vaak moet ik de bandenspanning controleren? Er is altijd een klein beetje luchtverlies ongeacht de leeftijd en de mate van slijtage van uw banden. Als de band afrolt, verliest die wat lucht. Om de hierboven vermelde risico's te vermijden, raden wij u dan ook aan de bandenspanning eens per maand te controleren.
Als de druk onder het aanbevolen niveau zakt, is de band te zacht opgepompt. Dit kan leiden tot verminderde prestaties en een hoger brandstofverbruik. De gemiddelde reserveband moet een druk hebben van 60 pond per vierkante inch (PSI) .
Bij normaal gebruik verliest een band tussen de 3 en 5% van de bandenspanning per maand. Met koud weer verlies je ongeveer hetzelfde aan druk. Kuilen, drempels, stoepranden of anderszins slecht terrein kan ook voor drukverlies zorgen.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.
1 Bar is ongeveer gelijk aan 14.504 PSI. Dus de BAR naar PSI formule is: Bar x 14.504 = PSI. Bijvoorbeeld: 2.5 BAR naar PSI is 36.36 PSI .
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van jouw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Rijd niet meer dan 50 mijl (80 km) en blijf op droge, verharde wegen. Blijf onder de maximumsnelheid en rijd niet sneller dan 50 mph (80 km/u) op snelwegen. Ga naar een tankstation om uw banden op te pompen met een luchtpomp of koop een draagbare bandenpomp voor noodgevallen. Laat een monteur beschadigde banden zo snel mogelijk repareren of vervangen.
Een gevaarlijke situatie, omdat je auto dan - zeker als het op hoge snelheid gebeurt - in een slip zal komen. Een te lage bandenspanning veroorzaakt een hogere en/of onregelmatige slijtage. Dan moet je de banden dus eerder vervangen.
Veelvoorkomende oorzaken van een daling van de bandenspanning zijn: Temperatuurveranderingen (meestal in de winter)Kleine gaatjes of sneden in de autobandBeschadigde velg (scheuren, krassen, krommingen, roest etc.)
Wanneer het bandenspanning lampje op je dashboard onverhoopt blijft branden, is dit een teken dat een of meerdere banden een te lage bandenspanning heeft. Dit waarschuwingssignaal mag zeker niet genegeerd worden.Het kan namelijk gevolgen hebben voor je veiligheid op de weg en het brandstofgebruik.
Gebogen velgen of corrosie op de hielzitting kunnen de luchtdichte afsluiting van uw banden verstoren . Deze problemen worden vaak veroorzaakt door kuilen, stoepranden of puin, wat leidt tot geleidelijk luchtverlies dat onopgemerkt kan blijven totdat uw bandenspanning aanzienlijk daalt.