"De psychologische term hiervoor is de wet van behoud van reistijd. Die schrijft voor dat mensen het gemiddeld acceptabel vinden om zeventig tot negentig minuten per dag onderweg te zijn.
De gemiddelde acceptabele reistijd is minder dan 90 minuten
Iedereen heeft eigenlijk een gewenste reistijd, ook wel de gemiddelde acceptabele reistijd genoemd. Als je boven een bepaalde (persoonlijke) grens komt wordt het echt een stuk lastiger voor de meeste mensen.
Maximaal een uur onderweg. Het lijkt er op dat de meeste werkenden het niet erg vinden om enige tijd naar hun werk te reizen, maar de grens bij een uur leggen. Wordt het langer dan kiest bijna een derde voor een andere woonplek.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Nu in de Nederlandse wet geen verplichting tot vergoeding van reistijd is opgenomen, ook niet als die reistijd als arbeidstijd heeft te gelden, heeft werknemer geen recht op vergoeding van de reistijd.
Uw reistijd tussen huis en werk (en terug) telt niet als werktijd. Behalve als u activiteiten uitvoert in opdracht van uw werkgever. Voor beroepschauffeurs telt de reis tussen huis en standplaats niet mee voor het maximale aantal rij-uren per dag.
Reisuren. Medewerkers tot en met 21 jaar: de helft van het bruto uurloon. De eerste 60 minuten per dag worden niet uitbetaald.
Wanneer douchen en omkleden verplicht is voor de werknemer, bijvoorbeeld omdat het noodzakelijk is in het kader van goed arbobeleid – de werknemer werkt bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen – dan zal douchen en omkleden tot de arbeidstijd horen.
Bij het maken van lange autoritten wordt geadviseerd: twee uur rijden, een kwartiertje rust. Om de twee uur even 15 minuten pauze nemen bevordert de verkeersveiligheid. Zo blijven bestuurders scherp en geconcentreerd en veroorzaken ze minder ongevallen.
Of het nu gaat om die lange vakantierit of de file onderweg naar huis na een zware werkdag: lang achter elkaar rijden, is erg vermoeiend. En dat is gevaarlijk, want maar liefst 1 op de 5 ernstige verkeersongelukken wordt veroorzaakt door vermoeidheid. Zware ogen, verminderde concentratie.
Vooral met de auto van en naar het werk
Ruim twee derde van de reizigerskilometers van en naar het werk werd met de auto afgelegd, meestal als bestuurder. De trein werd gebruikt voor 14 procent van deze kilometers, de gemiddelde afstand per treinverplaatsing van en naar het werk was 41,2 kilometer.
Reisuren zijn de uren die de bouwplaatswerknemer besteedt aan het reizen van de woning naar het werk en terug. De bouwplaatswerknemer die buiten zijn woongemeente werkt, heeft recht op een reisurenvergoeding.
Daaruit blijkt dat maar liefst 60 procent van alle verplaatsingen van en naar het werk plaatsvindt met de auto. Ter vergelijking: voor de fiets is dat 25 procent. Te voet gaat 4 procent.
Na een werkdag mag u minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken. De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk. Standaard is er een wekelijkse rust van 36 uur aaneengesloten in elke periode van 7 maal 24 uur.
Als je maar onderweg bent naar, van of voor je werk. De werktijd is de tijd waarin je daadwerkelijk aan het werk bent. Dit heet ook wel arbeidstijd. In de tijd dat je naar je werk of naar huis reist, werk je in principe niet.
Is het de of het reistijd
In de Nederlandse taal gebruiken wij de reistijd.
Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt. Een Italiaans beurtje is ook een overweging waard.
Drink voldoende en eet onderweg
Een lange autorit met de airco zorgt ervoor dat je meer dorst hebt. Als je te weinig drinkt kun je hoofdpijn krijgen of je moe voelen. Daarnaast is regelmatig eten ook belangrijk. Niet alleen snoepgoed, maar ook af en toe wat snacks tussendoor, zoals een goed belegd broodje.
Begin uitgerust aan je reis en wissel op tijd
Logisch, maar zorg wel dat je uitgerust bent. Ruim 11 uur in de auto is niet niks, dus je moet wel scherp blijven. Ga daarom de avond ervoor op tijd naar bed, om die lange autorit toch goed door te komen. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig te wisselen van bestuurder.
De werkgever heeft, volgens de wet, een 'instructiebevoegdheid'. Dat is ook logisch: zou een werkgever zijn medewerkers niets mogen verplichten, dan heeft hij niets aan zijn werknemers. Die blijven dan thuis, omdat het niet mogelijk is om ze te verplichten op het werk te verschijnen.
Ja, verplicht aanwezige tijd is betaalde tijd. Als u een medewerker verplicht om vijf minuten eerder aanwezig te zijn omdat u bang bent dat deze te laat komt of om zich voor te bereiden op het werk, geeft u daarmee aan dat de betreffende medewerker ook vijf minuten eerder met zijn werk begint.
Loondoorbetaling. Op grond van artikel 7:628 BW betaalt de werkgever, ondanks dat de werknemer niet aan het werk is, 100% van het loon aan de werknemer. De vaste kostenvergoedingen, zoals de reiskostenvergoeding of een vaste onkostenvergoeding, hoeft de werkgever niet te betalen.
Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat een redelijke kilometervergoeding anno 2022 op 39 cent ligt. Daarmee dek je niet alleen de benzinekosten, maar ook de (WA + Casco) verzekering, onderhoud en allerhande belastingen. Da's dus inderdaad ruim 2 keer meer dan de huidige 19 cent.
In het algemeen kan de werkgever de vaste reiskostenvergoeding berekenen (tool) met deze formule: afstand enkele reis x het vermoedelijke aantal keren dat de werknemer deze afstand aflegt in een jaar x de vergoeding (waarvan dus € 0,19 per kilometer onbelast is).
U heeft recht op de reiskostenvergoeding die in uw contract, cao of bedrijfsregels staat. Staat hier niets over in? Dan is uw werkgever niet verplicht om uw reiskosten te vergoeden. U kunt hier wel over onderhandelen.