Als we naar het algemene ongevallenratio kijken uit het rapport van de International Air Transport Association (IATA), wordt het nog duidelijker hoe veilig vliegen is. In 2023 was het ongevallen ratio 0.80 per miljoen vluchten, oftewel 0.00008%. Dit betekent dat er één ongeval plaatsvond per 1,26 miljoen vluchten.
Minder dan tien grote vliegtuigcrashes in 2024. Er zijn regelmatig luchtvaartincidenten, maar echt grote crashes blijven uitzonderlijk. Dit jaar zijn het er minder dan tien.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Het percentage vliegtuigen dat neerstort is ongeveer 0,0001% , wat feitelijk nul is.
Hoeveel vliegtuigongelukken vonden er plaats in 2022? Volgens het laatste rapport van de International Air Transport Association (IATA) waren er in 2022 in totaal 39 vliegtuigongelukken .
De veiligste plek is namelijk achterin het toestel. Mensen die achterin zitten, hebben een kans van 68 procent om een vliegtuigongeluk te overleven. Vooraan is dat 62 procent. In het midden van het toestel ben je het slechtst af: daar is de overlevingskans 'slechts' 61 procent.
Onder straalvliegtuigen waren er in 2023 geen dodelijke ongevallen of rompverliezen, wat resulteerde in een "recordlaag" sterfterisico van 0,03 per miljoen sectoren . "Gemiddeld zou een persoon elke dag 103.239 jaar per vliegtuig moeten reizen om een dodelijk ongeval te ervaren", aldus het rapport.
De meeste vliegtuigcrashes worden veroorzaakt door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Vaak spelen menselijke fouten een rol, maar ook weersomstandigheden en technische defecten kunnen meespelen. Als er bij een vliegramp overlevenden zijn, worden die zo snel en veilig mogelijk uit het vliegtuig gehaald.
Vliegangst komt frequent voor, terwijl het risico om te sterven in een vliegongeval 1 op 100.000 vlieguren bedraagt. Het risico om te sterven in een auto-ongeval daarentegen is 1 op 6.700 auto's.
Op 23 mei 2021 werd Ryanair-vlucht 4978 van Athene naar Vilnius gedwongen om te landen op de luchthaven van het Wit-Russische Minsk omwille van een valse bommelding. Na deze landing werd een van de passagiers, Wit-Russisch oppositielid Roman Protasevitsj gearresteerd, waarna het vliegtuig kon doorvliegen.
19 december 2024
Er waren twee mensen aan boord. De FAA zal een onderzoek instellen. Een eenmotorige Cessna 172 stortte neer nabij Lakewood Airport in New Jersey rond 16:00 uur lokale tijd op donderdag 19 december . Er waren drie mensen aan boord.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
Vlucht 8243 van Azerbaijan Airlines was een geplande internationale passagiersvlucht van Bakoe naar Grozny, uitgevoerd door Azerbaijan Airlines, die op 25 december 2024 neerstortte nabij de internationale luchthaven Aqtau in Kazachstan, met 67 mensen aan boord.
TUI blijft vliegen met type Boeing dat al twee keer crashte. Vliegmaatschappij Tui blijft voorlopig de Boeing 737 Max gebruiken. Gisteren verongelukte een vliegtuig van dit type van Ethiopian Airlines, waarbij alle 157 inzittenden om het leven kwamen.
Als we naar het algemene ongevallenratio kijken uit het rapport van de International Air Transport Association (IATA), wordt het nog duidelijker hoe veilig vliegen is. In 2023 was het ongevallen ratio 0.80 per miljoen vluchten, oftewel 0.00008%. Dit betekent dat er één ongeval plaatsvond per 1,26 miljoen vluchten.
Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%. Wat zijn enkele van je vaardigheden? Wie achteraan zit, maakt zowat 70% kans om levend uit het toestel te komen.
Onderzoek van Bloomberg suggereert echter dat 2024 het dodelijkste jaar voor de luchtvaart was sinds 2018. Meer dan 500 mensen kwamen in 2018 om het leven bij vliegtuigcrashes, waaronder het Lion Air-ongeluk, de eerste van twee crashes veroorzaakt door problemen met het Boeing Max-vliegtuig.
Uit een onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology uit 2024 bleek dat het risico op een dodelijk ongeval door commerciële vliegreizen laag is: 1 op elke 13,7 miljoen passagiers die wereldwijd aan boord gaan tussen 2018 en 2022. In 2008-2017 was er 1 dodelijk ongeval op elke 7,9 miljoen passagiers die aan boord gaan.
De Nederlandse luchtvaart voldoet aan strenge internationale eisen, waardoor het een van de veiligste vormen van vervoer is. Wel ziet de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) uitdagingen waarop de sector actie moet ondernemen om de veiligheid op een hoog niveau te houden.
Bel de hulpdiensten en wacht op redding . Je hebt een veel grotere kans om te overleven als je gewoon blijft zitten. Ga niet op zoek naar hulp of probeer niet iets in de buurt te vinden. Als je vliegtuig is neergestort, zullen er snel mensen onderweg zijn en je wilt er zijn als ze aankomen.
1. Air New Zealand. Air New Zealand staat opnieuw bovenaan de ranglijst, na eerder al te hebben gewonnen in 2024 en 2022 - alleen in 2023 werd de airline van de troon gestoten door Qantas, die nu terug is op plek twee. Air New Zealand heeft geen ernstige incidenten gehad in het moderne straaltijdperk.
Bovendien beweerde een onderzoek uit 2015 van het Amerikaanse tijdschrift TIME dat gegevens van 35 jaar aan vliegtuigongelukken aantoonden dat stoelen in het midden van het achterste gedeelte van het vliegtuig het veiligst zijn, met een sterftecijfer van 28%. De op één na veiligste optie waren de stoelen in het midden van het vliegtuig, met een sterftecijfer van 44%.