Meer dan 50% van alle mensen op de wereld hebben nog nooit met iemand gebeld. Dat zijn ongeveer 3.5 miljard mensen!
Sinds 2004 steeg het aantal vliegbewegingen van Nederlanders met 33 procent, van 17 naar 23 miljoen. Het aandeel regionale luchthavens in het totaal aantal passagiersbewegingen van Nederlanders is in dezelfde periode bijna verdubbeld, naar zo'n 24 procent.
Toch heeft slechts een klein deel van de wereldbevolking toegang tot vliegreizen, volgens Notenboom: '10 procent van de bevolking vliegt, maar die vliegt keer op keer. ' Binnen die 10 procent zijn er mensen die iedere week of ieder weekend in het vliegtuig zitten, vertelt ze: 'We hebben nu een generatie EasyJet.
Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect. Verder zorgt vliegen voor de vorming van wolken: ook dat versterkt het broeikaseffect. Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein.
Het vliegverkeer stoot heel veel CO2 uit en is daardoor een van de grote veroorzakers van klimaatverandering. Bovendien zorgt het vliegverkeer voor veel luchtvervuiling waardoor de gezondheid van omwonenden van vliegvelden wordt bedreigd. Ook lawaai is veel omwonenden een doorn in het oog.
Naast dat het meestal goedkoper is om met de auto te reizen dan met het vliegtuig, geeft het ook heel veel vrijheid. Als je de bestemming hebt bereikt, wil je misschien ook wel de omgeving verkennen. Hoe ideaal is het dan dat je altijd de auto achter de hand hebt?
De auto is een ingewikkelder verhaal. De gemiddelde auto met 4 inzittenden doet het per persoon bijna even goed als de trein. Reis je echter alleen, dan kan je rit (per persoon) evenveel of zelfs meer uitstoot veroorzaken dan een vliegtuigreis. Maar cijfers per kilometer vertellen maar een deel van het verhaal.
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
Hoewel vliegtuigen een aantal stoffen (zoals kooldioxide (CO2) en stikstofoxides) uitstoten door de verbranding van kerosine heeft dit weinig effect op de luchtkwaliteit voor de mens. De lucht hoog in de atmosfeer mengt zich nauwelijks met de lucht op leefniveau.
8 procent heeft nog nooit gevlogen (zie bijlagetabel 5e).
De prijs van een vlucht is van heel veel factoren afhankelijk. De olieprijs, bijvoorbeeld, maar ook de geopolitieke situatie in een land. Zo zagen ze bij Kiwi.com veel Amerikanen die naar het Verenigd Koninkrijk wilden, omdat door de brexit het pond erg laag staat.
Hoogopgeleiden en personen met een hoog inkomen vliegen het meest. Ook vliegen mannen vaker dan vrouwen. Verder valt op dat het vooral de mensen uit (hoog)stedelijke gebieden of uit woonplaatsen nabij Schiphol zijn die vaker vliegen.
Vandaag is China 's werelds grootste uitstoter van CO2. In 2013 stuurt China een duizelingwekkende 9.997 miljoen ton CO2 in de atmosfeer, evenveel als de VS, India en Rusland samen.
10 piekmomenten per dag verwacht. 07:00-09:20 (landen), 09:20-11:00 (starten), 11:00-11:40 (landen), 11:40-13:20 (starten), 13:20-14.00 (landen), 14.00-15:00 (starten), 15:00-16:00 (landen), 16:00-17:40 (starten), 18:20-20:00 (landen) en 20:40-22:00 (starten).
In 2020 vlogen bijna 23,6 miljoen passagiers via Nederlandse luchthavens. Van en naar Schiphol vlogen bijna 20,9 miljoen passagiers, ruim 88 procent van alle passagiers. Het aantal passagiers via Schiphol nam met bijna 71 procent af ten opzichte van een jaar eerder.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip. De uitstoot door schepen zal tot 2020 nog eens stijgen met 75 procent.
Verdere bestemmingen kan je niet in één dag bereiken; dit betekent dat je in een accommodatie in de buurt van een station moet overnachten. Tip: neem de nachttrein op de trajecten waarop het mogelijk is, bijvoorbeeld naar Italië of Oostenrijk. Niet in alle treinen kan je fiets mee.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
De Nederlander reist gemiddeld 1,3 keer per jaar met het vliegtuig. Het gaat hierbij om het aantal retourvluchten dat de gemiddelde Nederlander maakt. Ook personen die in een jaar tijd geen enkele vliegreis hebben gemaakt zijn in dit gemiddelde meegerekend.
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in. Door naar een ver land te reizen of een paar keer per jaar kort op reis te gaan, kun je jouw eigen CO2-uitstoot in een heel jaar opeens flink verhogen.
Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Hierdoor is de uitstoot voor vluchten korter dan 700 kilometer zo'n 270 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer, terwijl die voor vluchten langer dan 2500 kilometer uitkomt op 135 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer. Voor de afstanden daartussenin is de uitstoot 200 gram CO2-equivalent.
Vliegtickets worden komende winter flink duurder, zo blijkt uit een rondgang van De Telegraaf. “We verwachten prijsstijgingen tussen de 10 en 20 procent”, zegt Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin tegen de krant. Dat komt met name door de flink duurdere kerosine.