In het geval van propellervliegtuigen kan het vermogen worden aangeduid in pk's. Zo kunnen de motoren van een Fokker 50 gezamenlijk vijfduizend pk leveren. De veel krachtigere motoren van de Bombardier Q400 leveren met ruim negenduizend pk bijna het dubbele.
De motoren van de Boeing 777 staan voor 175.000 pk. Dit betekent dat dit toestel in slechts 6 seconden van 0 naar 96 km/u kan versnellen, waardoor ze als meest krachtige straalmotoren in het Guinness Book of Records staan.
1. Hoe sterk is een vliegtuigmotor? De kracht van een straalmotor staat gelijk aan die van 28 raceauto's. Logisch dus dat de monteurs en techneuten die de KLM-motoren onderhouden dol op ze zijn.
Een Boeing 737-800 (een populair model op dit soort vluchten) verbruikt ongeveer 45 kg/min en dat komt overeen met 56 liter per minuut. Totale verbruik is 240 * 56 = 13.440 liter kerosine.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
'Tot 120 ton rijden we met vierassige trekkers met 510 tot 540 pk. ' Hij vindt 700 pk wel het maximum. '660 pk is voldoende voor ladingen tot 400 ton. Wordt het nog zwaarder, dan wordt 700 pk interessant', zegt Kleis.
Een vliegtuig dat vliegt, drukt dus inderdaad net zo sterk op de grond als een vliegtuig dat aan de grond staat. Een Boeing 747 met een massa van 2•105 kg dat vliegt op een hoogte van 500 meter geeft recht onder het vliegtuig een Δp van 1 Pa, wat in het niet valt bij de luchtdruk zelf die ongeveer 10e5 Pa bedraagt.
Vliegtuigmotoren zijn behoorlijk prijzig. Vliegtuigmaatschappijen kopen hun vliegtuigen altijd inclusief motoren, dus het is lastig om te zeggen hoe duur ze precies zijn. Ook verschilt de prijs per type motor. Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Op basis van omrekentabellen kan voor straalmotoren alleen een ruwe schatting worden gemaakt. In het geval van de genoemde Boeing 737-800 leveren de twee motoren van het type CFM56-7B27 op kruishoogte - en met constante snelheid - opgeteld rond de 20.000 pk.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Een 'gewone' 737-800 kost volgens de prijslijst van Boeing 89,1 miljoen euro. De in grootte vergelijkbare 737 MAX 8, die nog in ontwikkeling is en naar verwachting vanaf 2017 kan worden geleverd, staat voor 100,5 miljoen euro in de catalogus.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
Kerosine als brandstof wordt gebruikt in straalmotoren, turboprops en turbofans van vliegtuigen. De meest voorkomende types zijn Jet-A in de Verenigde Staten, TS-1 in Rusland en Jet-A1 in de rest van de wereld. De onderlinge verschillen zijn gering.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Veel mensen hebben vliegangst, terwijl het niet nodig is. Als je in een vliegtuig zit, dan zijn van de 100 mensen 20 bang voor vliegen. Bovendien zijn er ook nog eens heel veel mensen die niet vliegen en die vind je dus niet in het vliegtuig. Vliegangst komt vaak uit iets anders voort.
Een paard is sterker dan één pk
Hoewel pk staat voor paardenkracht, komt 1 pk niet overeen met de energieprestatie van een paard. Een paard heeft namelijk 2,5 tot 10 paardenkrachten.
Vuurspuwende vrachtwagen met 4000 pk geveild voor 13 miljoen dollar. Op een veiling in Riyad, Saoedi-Arabië, is een vrachtwagen verkocht met twee V12 dieselmotoren en twaalf superchargers. De truck werd afgehamerd op 12 miljoen dollar, maar de koper betaalde inclusief koperspremie 13,2 miljoen.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Het bedrijf levert jaarlijks brandstof aan bijna 2 miljoen vliegtuigen op ongeveer 900 luchthavens in 36 landen. “We tanken elke 14 seconden een vliegtuig af", zegt Oliver. Voor de duizenden mensen die dit essentiële werk uitvoeren, is het luchthavenplatform een drukke en veeleisende werkomgeving.