Antwoord. Een dieselmotor van de oude generatie draait op petroleum (keroseen), maar geeft dan veel rook (het is dus niet ideaal) en minder vermogen.
In principe kun je diesel (ook wel gasolie genoemd) stoken in een petroleumkachel. Vaak wijken deze olie brandstoffen op zich niet zoveel van elkaar af, alleen de accijns op de brandstof maakt het verschil. Petroleum is een wat vettere brandstof met een wat hoger vlampunt dan dieselolie.
Het is in principe mogelijk om een benzine motor op petroleum te laten lopen. Wat ik er nog van weet is dat je de petroleum goed moet voorverwarmen, zodat het dun word. Alleen niet alle motoren zijn geschikt daarvoor. Ik denk dat een lage compressie benzinemotor, zoals in onze 404tjes best op petroleum kan draaien.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen. Stookolie is de zwaardere fractie van de distillatie.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
1. Petroleum prijs grafieken en tabellen. De Petroleumprijs ligt nu ongeveer rond de 3 euro per liter. Dit is puur de zuivere olie die vooral in kachels wordt gebruikt.
De brandstof is ongeveer 3 maanden houdbaar op voorwaarde dat deze op een koele, droge en donkere plaats bewaard wordt. Daarna begint de brandstof te verzuren (door veroudering gaat hij sterk ruiken).
Door aardolie te destilleren ontstaan er verschillende bijproducten zoals smeerolie, asfalt, stookolie, diesel, kerosine, benzine en gas. Door de ruwe olie te verhitten worden de lichtere bestandsdelen gescheiden van de zwaardere deeltjes. Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt.
Gasolie diesel is een brandstof die wordt afgeleid van petroleum, net zoals gewone mazout trouwens.
Goed om te weten: rode diesel blijft lang zichtbaar in de tank. De kleurstof kan namelijk in de tank achterblijven. Ook als je een tijdje geleden goedkoper hebt getankt en nu gewoon weer witte diesel tankt, kan het dus voorkomen dat je gepakt wordt voor het tanken van rode diesel.
Heb je een dieselauto? Dan kan je geheel of gedeeltelijk op plantaardige olie gaan rijden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn hier geen ingewikkelde ombouwingen voor nodig. Mits je het bij gedeeltelijk rijden op plantaardige olie houdt.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
Gezuiverde petroleum kopen kan als particulier onder andere bij meerdere bouwmarkten in Nederland. Vaak bieden deze winkels een hoeveelheid per fles, maar ook per Jerrycan. Voor een hoeveelheid van twintig liter betaal je ongeveer 55 euro.
Naast alle gemakken van een snel gebruiksklare en verplaatsbare kachel, is verwarmen met een petroleumkachel ook erg zuinig. Met 20 liter speciale brandstof verwarm je tot 100 uur! Door deze voordelen zijn petroleumkachels de perfecte oplossing om ruimtes te verwarmen.
Dit betekent, dat u 35% op het gasverbruik zou kunnen besparen. De aanschaf van brandstof met een gemiddeld verbruik van 6 jerrycans à 20 liter en een prijs van 38,- Euro per vat kost u echter nog 228,- Euro. Dat wil zeggen, dat u circa 245,- Euro per jaar bespaart door het gebruik van een petroleumkachel.
Particulier vervoer van gevaarlijke stoffen (1.1.3.1a)
In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.
Veel mensen denken nog steeds dat een petroleumkachel slecht is voor de gezondheid. Dat komt omdat er bij de verbranding van petroleum verbrandingsresten in de lucht komen. Bij een goede ventilatie kan dit echter helemaal geen kwaad.
De samenstelling van petroleum (ruwe olie) varieert enorm met de vindplaats, daarmee dus ook het aromaatgehalte en het zwavelgehalte. Petroleum (ruwe olie) wordt uit de grond opgepompt en bevat tot 25 % aromaten en is hoog zwavelhoudend, tot wel 4 à 5 %.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Om zo lang te kunnen vliegen zonder bij te tanken heeft de ULR-versie, die bijna 3.000 kilometer verder kan vliegen dan de gewone A350-900's, een extra opslagcapaciteit van 24.000 liter brandstof. Dat gaat sowieso ten koste van het maximale gewicht aan passagiers en bagage.
In een internationaal luchtvaartverdrag uit 1944 is vastgelegd dat vliegtuigbrandstof en bunkerolie voor schepen is gevrijwaard van belastingen. De afspraken zijn ooit gemaakt omdat de commerciële luchtvaart in meerdere rechtsgebieden opereert, elk met zijn eigen belastingregime.