De voorgeschreven kracht voor het vastzetten van stalen velgen bedraagt circa 90Nm, en voor aluminium velgen 120Nm. Kijk altijd in de documentatie van uw aanhangwagen na hoeveel Nm er wordt voorgeschreven voor het vastzetten van de wielbouten.
Bij lichtmetalen wielen moeten de bouten met 145 Nm worden aangedraaid.
Het bereik van onze Norbar momentsleutels varieert van 1 Nm tot 2000 Nm. Na gebruik is het belangrijk om uw momentsleutel weer op “0” te zetten. Dit voorkomt dat de inwendige veer te lang onder spanning blijft staan en de kalibratie van momentsleutel gereedschap wordt verstoord.
Re: Hoe strak wielmoeren/bouten vastdraaien? Gewoon goed vast en dan een tikkie extra. Als je een momentsleutel hebt is het wel handiger om die te gebruiken, lichtmetaal zit meestal vast met 100 a 120 nm.
Aluminium velgen hebben een voorgeschreven kracht van 120 Nm.
Er is géén vast aanhaalmoment voor wielbouten
Het ideale wielbouten aanhaalmoment bestaat niet. Het aanhaalmoment van wielbouten is afhankelijk van het voertuig, de velg en de bout zelf. Je kunt het juiste aanhaalmoment voor de wielbouten van jouw voertuig of aanhanger vinden in het instructieboekje.
250 Nm is niet al te veel maar voor 90% van de boutjes/moertjes is het genoeg.
Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hieronder.
11.1 SCHADE AAN DE BOUGIE Een dikke ouderwetse bougie zet je met zo'n 25 à 35 Nm vast, maar als je dat bij een moderne bougie zal doen, dan heb je grote kans dat het keramisch gedeelte onder de kraag gaat scheuren. Dat zie je niet aan de buitenkant, want de kraag zit achter het metalen gedeelte.
Het aandraaimoment - of aanhaalmoment - is het moment (kracht x arm) waarmee je de bout mag aandraaien. Door het aandraaien van een bout ontstaan spanningen in het materiaal van de bout en van de constructiedelen.
Moment word uitgedrukt in NewtonMeter. 10 Newton komt overeen met 1kg. Dus wanneer iets met 20 Nm (Newtonmeter) aangedraaid moet worden wil dat dus zeggen dat je met 2kg aan een sleutel van een meter moet trekken om de bout vast te zetten.
Als de fiets bijvoorbeeld vooral wordt gebruikt voor fietsritten in de stad of toertochten over vlakke wegen, dan kan minimaal 25 Nm voldoende zijn. Als het echter de bedoeling is om ook over heuvels of door een bergachtig landschap te fietsen, dan kan beter voor een meer krachtige motor worden gekozen.
Bij de meeste auto's is 90 tot 100 nm vast zat. Bij mijn eigen wagen heb ik ze ook wel eens vastgezet met 100 nm. Echter met mijn rijstijl heb ik ze al eens losgereden. Ik zet ze nu vast met 120 nm.
Over het algemeen moeten aluminium velgen met meer kracht vastgezet worden dan stalen velgen. Aluminium zet namelijk meer uit bij temperatuursveranderingen en moet daardoor met een hoger aanhaalmoment worden gemonteerd.
Steek de bougie in de cilinderkop en schroef hem eerst met de hand vast. Draai vervolgens de bougie nog een 1/4 tot 2/3 slag aan (afhankelijk van type bougie) met een bougiesleutel of momensleutel.
Als er wordt gesproken over 'handvast' aandraaien wordt er bedoeld dat één man gebruik maakt van een sleutel met normale afmetingen zonder verlengstuk.
Smeer de binnenkant van de nieuwe bougie in met diëlektrisch vet om elektrische ruis en interferentie te voorkomen. Zorg ervoor dat er geen vet op de midden- of zij-elektroden komt.
Dit wil zeggen dat 2 tegenover elkaar liggende boutgaten hart-op-hart 100 mm uit elkaar liggen. De steekcirkel diameter is dus 100 mm.
Volgens steekmaat.nl is een afwijking van 5 mm acceptabel.
De steekmaat van uw auto kunt u gemakkelijk vinden. Dit doet u door het aantal boutgaten te tellen. Let hierbij op dat u het middelste gat, het naafgat, niet meetelt. Vervolgens vindt u de diameter van de steekcirkel door te meten vanaf de bovenkant van een boutgat, tot aan de onderkant van het overstaande boutgat.
Voorbeeld slagmoersleutel: Een slagmoersleutel werkt op 8 bar, als je dus een compressor zou kiezen die tot 8 bar gaat, zal je motor steeds op maximum capaciteit moeten werken. Je neemt dus beter een compressor van 10 bar. Zo heb je ruimte om te reduceren (luchtdruk verlagen).