Concreet luidt de formule als volgt: cataloguswaarde van het voertuig x ouderdomspercentage x 6/7 x CO2 -percentage. De cataloguswaarde is de nieuwprijs van je wagen (inclusief btw en opties). “Die wordt jaarlijks met 6% verminderd.
Deze waarde is gelijk aan 20% van 6/7e van de catalogusprijs van het voertuig (min een eventuele eigen bijdrage in de wagenkost). Beschikte je ook over een tankkaart, dan wordt deze catalogusprijs verhoogd met 20%. Op dat brutobedrag word je wel nog belast. Die belasting bedraagt minstens 655 euro per jaar.
Vermits de bestuurder 50 procent belastingen betaalt op het belastbaar voordeel, zal die voortaan 11,6 euro per maand meer betalen. Bij bestuurders van elektrische en hybride auto's mag het belastbaar voordeel van alle aard nooit lager zijn dan een minimumgrens. Voor 2021 bedraagt die 1.370 EUR op jaarbasis.
Als je als werknemer geen eigen bijdrage voor persoonlijk gebruik betaalt: cataloguswaarde van de auto x 6/7de x 20%. Betaal je wel een eigen bijdrage voor eigen gebruik: (cataloguswaarde - eigen bijdrage) x 6/7de x 20%. Wie een tankkaart heeft: bovenstaande formules + 20%.
Een bedrijfswagen is goedkoper.
Met de auto rijden wordt duurder en duurder. Met een bedrijfswagen zijn dat allemaal kosten die je werkgever draagt terwijl jij enkel een vaste maandelijkse bijdrage betaalt. Je kan met je bedrijfswagen ook in je vrije tijd rijden en zelfs op vakantie gaan.
Zeker als je weet dat de normen jaarlijks strenger worden, waardoor je steeds meer belasting zal betalen op de wagen die je gebruikt. De minimale grens voor het voordeel alle aard ligt voor 2021 vast op 1.370 euro per jaar.
Als u een bedrijfswagen heeft waarmee u zowel beroeps- als privéverplaatsingen (waaronder woon-werkverkeer) doet, geniet u een belastbaar voordeel. Uw werkgever vermeldt dat voordeel op uw loonfiche 281.10 of 281.20. Het voordeel mag nooit minder bedragen dan 1.370 euro per jaar (aanslagjaar 2022 - inkomsten 2021).
Voorbeeld: Jouw leaseauto heeft een cataloguswaarde van € 25.000, een bijtelling van 22% en je hebt een eigen bijdrage van € 1.200 per jaar. De fiscale bijtelling bedraagt dan: 22% van € 25.000 - € 1.200 = € 4.300 bijtelling per jaar.
Hoeveel het u netto gaat kosten is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Valt de top van uw inkomen volledig in de 42 procent schijf, dan kost het u maandelijks: €733,32 x 42 procent = €307,99 plus de eigen bijdrage die u moet betalen aan de werkgever kost het u totaal: €407,99.
Ook bedrijven moeten belastingen betalen op bedrijfswagens die hun werknemers privé mogen gebruiken. Het bedrag hangt af van de CO2-uitstoot, net zoals bij de inhoudingen op het loon van werknemers met een bedrijfswagen.
Vermits een VAA een belastbaar inkomen is, ligt de bewijslast van het privégebruik bij de fiscus. Rijdt u niet privé met de auto, dan hoeft u dus in theorie niets te doen om niet op een VAA belast te worden. Het volstaat in principe om geen VAA aan te geven.
De waarde van je bedrijfswagen telt niet mee voor de berekening van je vakantiegeld en pensioen. Het is geen groot verschil maar het is toch belangrijk dat je er rekening mee houdt. Je betaalt ook meer belastingen als je een bedrijfswagen hebt.
Indien het maken van veelvuldige verplaatsingen inherent is aan je functie, kan je werkgever in bepaalde gevallen zelfs verplicht worden om je een wagen ter beschikking te stellen.
“Soms geeft de werkgever ook een tankkaart aan een werknemer die geen bedrijfswagen heeft. Voor het privégebruik van deze kaart, d.w.z. voor de brandstof die voor privédoeleinden wordt gebruikt, moet dan een voordeel van alle aard worden aangegeven.
Afhankelijk van de autoregeling van de werkgever, is er veelal ook nog sprake van een eigen bijdrage voor privégebruik. Deze bedraagt gemiddeld €100,- per maand, maar is wel aftrekbaar van de bruto fiscale bijtelling.
Elektrische auto's zijn vandaag al 100% aftrekbaar, dus ook daar heeft wachten geen zin. Wanneer je je diesel, benzine, plug-inhybride of eender welke andere niet volledig elektrische auto bestelt vanaf 1 juli 2023, zal de fiscaliteit ervan versneld minder aantrekkelijk worden.
FISCALE AFTREKBAARHEID 2022
De fiscale aftrekbaarheid van auto- en brandstofkosten wordt ook in 2022 nog steeds berekend in functie van de CO2-waarde met een maximum van 100% en een minimum van 50%. Voor voertuigen met een CO2-uitstoot boven 200 gr/km blijft de fiscale aftrekbaarheid 40%.
Zakelijk leasen
Leasen is in circa 80% van de gevallen voordeliger dan kopen. Ook als je weinig kilometers rijdt kan het aantrekkelijk zijn. Leasen vergemakkelijkt de situatie, omdat je het beheer en onderhoud uit handen kunt geven aan de leasemaatschappij. Dit zal veel tijd en moeite besparen.
Op de maandelijkse loonbrief wordt de waarde van het VAA eerst bij het brutoloon geteld. Dit is nodig om op het totaalbedrag RSZ en bedrijfsvoorheffing in te houden. Om vervolgens bij het nettoloon uit te komen, wordt het bedrag van het VAA uiteraard weer in mindering gebracht.
Meestal laat je als werkgever toe dat ook de inwonende partner en/of de kinderen van de chauffeur met de bedrijfswagen mogen rijden. Ook collega's krijgen vaak de toelating om gebruik te maken van andermans bedrijfswagen.