De pitcrew van een Formule 1-team bestaat vaak uit ongeveer 18 personen. Het ene team heet een mannetje meer, het andere team een mannetje minder.
Rolverdeling van de pit crew
Een goede taakverdeling is cruciaal voor een goede pit stop. Gelukkig gaat dit bijna altijd goed en weet ieder lid wat zijn/haar taak is. een pitcrew bestaat uit veertien monteurs.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Staan door deze vertragingen de huidige pitstoprecords voor altijd vast? Vermoedelijk wel. Zoals gezegd: het huidige record staat op 1.82 seconden. Omdat de marges zo klein zijn, zullen de ingebouwde vertragingen er vast en zeker voor zorgen dat tijden onder de twee seconden niet langer reëel zijn.
Een gemiddelde pitstop kost 3.65 seconden, maar als het team minder dan die 3.65 seconden erover doet, kan het winst maken op de concurrent. Dit is van alle 314 pitstops in het 2020-seizoen.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Belang van een goede pitstop
Per raceweekend zijn er bij elkaar opgeteld dus ongeveer 200 man druk met het verwisselen van de banden: een handeling die slechts tussen de twee en drie seconden duurt.
Wereldrecord pitstop
Die ploeg zette in 2019 al een nieuw wereldrecord neer door de vier banden van Verstappen in een verbluffende 1.82 seconden te verwisselen. Dat record zal voorlopig wel blijven staan. Niet alleen omdat het zo bizar snel is, maar vooral ook omdat het voorlopig technisch ook niet mogelijk zal zijn.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
Dit betekent dus dat de bandenwisselaars van Mercedes en Red Bull aanzienlijk meer zullen verdienen dan de bandenwisselaars van bijvoorbeeld een team als Alpine of McLaren. Monteurs daarentegen verdienen € 35,000 tot € 70,000 euro per jaar. Teruggerekend is dat tussen de drie en zes duizend euro per maand.
Een Formule 1-monteur verdient gemiddeld tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar, afhankelijk van de functie. Helmaal geen slecht bedrag natuurlijk, maar er komt wel een hoge druk bij kijken. Dat is de reden dat de meeste monteurs echt grote liefde voor hun vak hebben.
Het worden van pit crew medewerker is alleen mogelijk door het opdoen van veel ervaring. Deze ervaring heeft bijvoorbeeld betrekking op het beroep eerste automonteur of eerste motormonteur. Door het opdoen van de juiste ervaring is het mogelijk om pit crew medewerker te worden, zoals voor de Formule 1.
Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim €4200. Gevolgd door de bandenwisselaars met €2100.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Hoeveel verdient een Monteur gemiddeld in Nederland? Een Monteur in Nederland verdient gemiddeld € 2.785 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.370 (laag) tot € 3.205 (hoog).
De Formule 1 wil sprintraces gebruiken om meer spanning te creëren in een raceweekend. Met het nieuwe format krijgen fans op elke dag van het raceweekend een hoogtepunt: op vrijdag de kwalificatie en op zaterdag en zondag in de vorm van een race.
Aan weerszijden van de inmiddels opgekrikte auto snellen twee mannen toe en pakken allebei de luchtinlaat boven het hoofd van de coureur beet om de auto stabiel te houden. Dan komen de heren in actie die de wielen moeten verwisselen. Per wiel zijn er maar liefst drie rollen te vervullen. Eén iemand bedient de wheelgun.
De meeste Formule 1-coureurs zijn ongeveer 175 centimeter lang, maar enkele coureurs steken ver boven de 180 centimeter uit. Esteban Ocon is de langste F1-coureur op de grid. De Fransman is 1.86 meter lang. Drie coureurs zijn een centimeter korter, namelijk Antonio Giovinazzi, George Russell en Nicholas Latifi.
Het team van Red Bull Racing heeft in de laatste Grand Prix van 2016 weer eens de DHL Fastest Pit Stop Award voor zich opgeëist. De Oostenrijkse renstal had slechts 2,11 seconden nodig voor de enige bandenwissel van Max Verstappen.
In de pitstraat geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur (in sommige gevallen zelfs 60).
De paddock is de plaats waar de teams hun vrachtwagens met de auto's en de inboedel van de garage parkeren. Ook staan hier de motorhomes van de teams, dit zijn vrachtwagens die uitgeklapt worden tot complete restaurants en kantoren voor de teams en hun vipgasten.
Belangrijke regel: elke race moet je minimaal 2 soorten banden kiezen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je op de mediumband een hele race kunt rijden, maar dat mag dus niet. Er moet minimaal 1 keer gestopt worden voor een andere bandensoort.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Gewicht F1 band: ongeveer 10 kilogram. Wat weegt een F1 band met velg eigenlijk? Om daar antwoord op te geven, moeten we even terugkijken naar vorig seizoen. De 2022 F1 banden zijn 127 milimeter groter in diameter dan de banden van vorig seizoen, maar ze zijn wel even breed.