Wekelijks luisteren 2,6 miljoen mensen naar Radio 538. Ruim 55% hiervan is 20-49 jaar, 47% is Vrouw, 53% man. Met een luistertijd van meer dan 10 uur in de week heeft Radio 538 in 10 jaar tijd niet zo'n lange luistertijd gerealiseerd.
Qmusic heeft met ruim 2,8 miljoen luisteraars per week het hoogste aantal luisteraars van alle radiozenders.
Weekbereik radio blijft hoog
Zo luisterde in 2021 wekelijks meer dan 81% van de Nederlanders (10 jaar en ouder) naar een radiostation. De 'doorsnee radioluisteraar' luisterde het afgelopen jaar gemiddeld naar 2 verschillende radiozenders.
NPO Radio 2 blijft met 12,5 procent marktaandeel de grootste radiozender in Nederland.
NPO Radio 5 trekt wekelijks gemiddeld 756.000 luisteraars. De doelgroep die de zender bereikt heeft een gemiddeld tot iets bovengemiddeld opleidingsniveau (MBO+) en een gemiddeld inkomen. De verdeling tussen mannelijke en vrouwelijke luisteraars is nagenoeg gelijk (51% vrouw, 49% man).
Radio is een massa-medium, en radiozenders hebben daarom per definitie een bredere doelgroep dan tijdschriften, bloggers of influencers. Toch is de Sky Radio doelgroep behoorlijk specifiek te noemen, ondanks haar grote bereik van meer dan 3 miljoen luisteraars per week.
Daarnaast wordt jaarlijks in oktober de Klassieke Top 400 uitgezonden, met de mooiste klassieke stukken gekozen door luisteraars. Er luisteren wekelijks gemiddeld 782.000 mensen naar NPO Radio 4. De doelgroep van de zender is hoger opgeleiden van 40 jaar en ouder.
Daarnaast ben ik ook trots op het hele team van Radio 10. Afgelopen meetperiode wisten we opnieuw ruim 2.1 miljoen luisteraars per week te bereiken en te groeien in de doelgroep 30-59 jaar.
De deelnemers aan het NLO vullen een radiolog in. In dit 'radiodagboekje' geven de respondenten over een periode van een week per kwartier aan of ze geluisterd hebben.
Qmusic is voor het eerst met ruime cijfers marktleider. In de meetperiode over augustus en september scoorde de zender een marktaandeel van 11,9 procent en gaat daarmee NPO Radio 2 voorbij, meldt Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).
Nederlanders luisteren de afgelopen jaren steeds iets minder. De gemiddelde totale luistertijd is van 2 uur en 48 minuten in 2013 gedaald naar 2 uur en 32 minuten in 2018. Naast het feit dat er in totaal minder wordt geluisterd, verandert ook de manier van luisteren.
NPO 3FM trekt gemiddeld 1 miljoen luisteraars per week. De doelgroep is 15 tot 35 jaar, maar NPO 3FM trekt vooral veel luisteraars van 35 tot 45 jaar. De luisteraars hebben een gemiddeld inkomen en zijn veelal hoger opgeleid.
Volgens de jongste cijfers van het CIM (mei 2021- augustus 2021) heeft MNM een marktaandeel van 7,9%. Het hoogst behaalde marktaandeel sinds de lancering van de zender was 11,21% (Golf 3/2016). De eindejaarslijst MNM1000 werd in 2009 relatief goed tot goed beluisterd. Er luisterden 1.150.000 luisteraars naar de finale.
Ook Radio 2 bevestigt als marktleider en bereikt elke dag ruim 1,2 miljoen luisteraars. Klara blijft met een marktaandeel van 2,4 procent stabiel, net als MNM. De jongerenzender van VRT ziet zijn marktaandeel bij 12-24 jarigen groeien van 18 naar ruim 22 procent.
Daarom adverteer je bij SLAM!
Wekelijks 650.000 luisteraars. Zeer selectief voor het bereiken van de doelgroepen GenZ en Millennials.
Blokfluitjuf is ze niet geworden, maar ze speelt het nog altijd graag: zelf, én op de radio. Carine presenteert namens AVROTROS het NPO Radio 4 programma 'De Muziekfabriek'.
* Radio West bereikt 119.000 unieke luisteraars per week.
Non-stop online radio
Soms heb je zin in alleen de allerbeste hits, zonder gepraat tussendoor. Daarvoor is Qmusic Non-stop ideaal! Nieuwsgierig welke nummers er voorbijkomen op dit themakanaal? Check hier de playlist!
Elke week bereikt KINK 191.00 liefhebbers van alternatieve rockmuziek. (Bron: GfK/NLO, jan-feb 2022).
Er zijn geen diskjockeys te horen en de muziek wordt uitsluitend onderbroken voor reclame, nieuws, weer en verkeer.