Van de ruim 3 miljoen huishoudens in de laagste inkomensklasse had 46 procent in 2016 geen motorvoertuig. In 27 procent van de huishoudens had ook niemand een rijbewijs. Een huishouden kan uit een of meerdere personen bestaan.
Bijna één op de drie Nederlandse huishoudens bezit geen eigen auto. Bijna de helft van de huishoudens heeft één auto terwijl 19 procent, ofwel één op de vijf huishoudens, twee auto's op zijn/haar naam heeft staan en vier procent zelfs drie auto's in bezit heeft.
Begin 2015 telde Nederland 2,5 miljoen jongeren tussen 18 en 30 jaar. Van hen had 68 procent een autorijbewijs, nog geen 30 procent had een auto op zijn of haar naam staan. Er is een groot verschil in rijbewijs- en autobezit tussen werkende en studerende jongeren. Het inkomen speelt hierbij een belangrijke rol.
De kosten van een auto blijven niet bij de aankoopkosten en brandstofkosten. De bestuurder krijgt ook te maken met kosten voor de verzekering, belasting, onderhoud, reparaties en overige kosten, zoals winterbanden, parkeerkosten, etc.
Om zonder auto door het leven te gaan moet je zorgen voor een goede lichaamsconditie. Wegens het stimulerend effect is het beter, leuker en meer motiverend om in gezelschap te sporten dan alleen. Ook openluchttraining is beter dan binnenhuis te sporten in een fitnesszaal.
Niet alleen in de aanschaf, vooral door de doorlopende vaste en variabele kosten: parkeervergunning, benzine, onderhoud, apk, verzekeringen. Hoeveel je kan besparen zonder auto? Dat ligt uiteraard aan het gebruik, maar het komt snel uit op zo'n € 359,- per maand.
In coronajaar 2020 legden alle Nederlandse personenauto's samen 100,6 miljard kilometer af. Dat is 17,9 procent minder dan een jaar eerder. Per auto was de daling iets sterker, namelijk 18,7 procent. Het gemiddeld jaarkilometrage nam af van 12,9 duizend kilometer in 2019 naar 10,5 duizend in 2020.
Bron: CBS. Hoewel het autobezit tussen 2005 en 2015 in Nederland met 10 procent is toegenomen (van 381 naar 420 auto's per 1000 inwoners), zien we de groei vanaf 2013 afvlakken. Inmiddels bezit 75 procent van de huishoudens tenminste 1 auto, bijna een kwart van alle huishoudens heeft twee of meer auto's in bezit.
Aan het begin van elk jaar bekijkt het CBS hoeveel personenauto's er in Nederland geregistreerd staan. Op 1 januari 2020 stonden er 8.677.911 auto's op kenteken. Het overgrote merendeel hiervan, 7.638.298 stuks, staat op naam van een particulier. De rest, 1.039.613 auto's, staat op naam van een bedrijf.
Naast de nabijheid van een treinstation is het ook relevant om te kijken naar het autobezit. Gemiddeld had een Nederlands huishouden 1,0 auto in 2020. Het gemiddelde autobezit per huishouden was in 2020 met 0,4 auto's per huishouden het laagst in de gemeente Amsterdam.
Zo heeft 26 procent van de Nederlandse huishoudens geen auto. Bij 47 procent van de huishoudens staat één auto voor de deur terwijl 21 procent van de huishoudens twee auto's ter beschikking heeft. Bij 6 procent van de huishoudens zijn er 3 of meer vierwielers in bezit.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
In alle leeftijdsgroepen is het autorijbewijsbezit hoger bij mannen dan bij vrouwen. Van de Nederlandse mannen van 17 jaar of ouder heeft 85 procent een autorijbewijs, van de vrouwen 75 procent.
Nederland telde begin 2020 bijna 8,7 miljoen personenauto's, dat is 1,7 procent meer dan een jaar geleden. Daarmee groeit het aantal auto's sterker dan de bevolking van 18 jaar en ouder. Ruim 7,6 miljoen personenauto's zijn eigendom van een particulier, 1 miljoen personenauto's staan op naam van een bedrijf.
Luxemburg is met 662 personenauto's per duizend inwoners het EU-land met het hoogste autobezit in Europa, gevolgd door Italië met 625 auto's en Malta met 615 auto's per duizend inwoners. Het land met het laagste autobezit is Roemenië met slechts 261 personenauto's per duizend inwoners.
41 procent van de Nederlanders zegt over een eigen oprit of privéparkeerplek te beschikken.
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
Reizigerskilometers naar leeftijd
Gemiddeld werden de meeste kilometers in 2019 afgelegd door de 25- tot 35-jarigen en 35- tot 50-jarigen, zo rond de 45 kilometer per dag.
SPOORWEGMAATSCHAPPIJEN EN DUURZAAMHEID. Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig.
Fietsen is natuurlijk het goedkoopste en duurzaamste alternatief voor de auto. Maar als je een flinke afstand moet reizen valt de tweewieler natuurlijk af. Dankzij de OV-fiets kan je het grootste deel van je reis met de trein afleggen en voor het laatste stuk een fiets pakken. Hoef je ook geen parkeerplek te zoeken.
U mag een auto hebben. Alleen als uw auto meer waard is dan € 2.269,00 heeft u geen recht op kwijtschelding. Als uw auto wel meer waard is dan € 2.269,00 dan telt deze niet mee als u die specifieke auto absoluut niet kunt missen door: ziekte, invaliditeit of uw beroep.