Hoe Twitter schittertIn 2022 zijn er 2,9 miljoen actieve gebruikers in Nederland. 1,22 miljoen mensen openen de app dagelijks.
Hoewel er meer dan 1,3 miljard Twitter accounts zijn, zijn er slechts ongeveer 335 miljoen maandelijkse actief.
Zo'n 4 miljoen Nederlanders gebruiken nu Tiktok. De grote verliezers zijn Facebook en Twitter, de sociale media verliezen beiden zo'n half miljoen gebruikers. WhatsApp blijft de grootste met 13,3 miljoen gebruikers, gevolgd door YouTube met 9,9 miljoen. Beiden groeide met 7 procent t.o.v. vorig jaar.
Het Nationale Social Media Onderzoek 2023
En de absolute topper van afgelopen jaar? Dat is Instagram, met maar liefst 1.178.000 nieuwe gebruikers. De winnaar van 2021, TikTok, komt daar direct achteraan op de 2e plek.
Tieners spenderen hun tijd het liefst op TikTok, Snapchat en BeReal. Ook onder twintigers wordt TikTok populairder. Het Instagram-gebruik van jongeren onder de 25 jaar neemt af.
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.
In een wereld waar sociale media een steeds grotere rol spelen, is het belangrijk om te kijken naar de mogelijkheden die deze platforms bieden. Een van de platforms die onlangs veelvuldig in het nieuw is geweest is natuurlijk Twitter. Is Twitter nog steeds relevant voor ondernemers? Het korte antwoord is: Ja.
Welke social media gebruiken volwassenen? De meerderheid van de volwassenen bevindt zich vooral op social media kanalen als LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Ook YouTube wint de laatste tijd terrein bij deze doelgroep.
De meeste kinderen kijken dagelijks YouTube (65 procent) en televisie (55 procent). Aan YouTube en YouTube Kids besteden kinderen gemiddeld 28 minuten per dag. 9 procent zegt dat hun kind meer dan een uur per dag aan Youtube besteedt. Aan televisiekijken besteden kinderen gemiddeld 22 minuten per dag.
Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account.Voor de groep 40-64 jarigen is dit 22%. Er komen wel steeds meer nieuwe gebruikers uit de groep 20-39 jaar bij.
De doelgroep van Twitter is voornamelijk volwassenen tussen de 20 en 40 jaar. Deze mensen zijn daarnaast actief bezig met het nieuws/de actualiteit.
1,2 miljoen actieve gebruikers
Er zijn in 2021 in Nederland 2,9 miljoen Twitteraccounts geregistreerd, 1,2 miljoen van die accounts worden dagelijks gebruikt. Het socialmediakanaal groeit nog steeds: het aantal Twittergebruikers groeide ten opzichte van 2020 in 2021 met 5%.
Twitter is enorm actueel. Nieuws verspreidt zich wereldwijd razendsnel over het platform. Grote gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld de aanslagen van de laatste tijd, maar ook sportevenementen zijn goed te volgen via Twitter.
Het grote voordeel van Twitter is dat het goed doorzoekbaar is en snel.Nadeel is dat Twitter nog altijd elitairder is dan bijvoorbeeld Hyves. Om diverse doelgroepen te bereiken zoeken we daarom via verschillende kanalen. Je moet je als journalist niet volledig afhankelijk maken van Twitter.
Gevoelige media: Je mag geen media posten die overmatig bloederig is of gewelddadige of volwassen content delen in live video's of in de afbeeldingen in het profiel of in de koptekst. Media die seksueel geweld en/of aanvallen tonen, zijn ook verboden. Meer informatie.
De omzet van Twitter is sinds 2010 zeer sterk gegroeid, al rapporteerde het bedrijf in 2017 voor het eerst een bescheiden omzetdaling. De belangrijkste inkomstenbron zijn advertenties, dit maakte in 2021 zo'n 90% van de totale omzet uit. De resultaten waren tot en met 2017 zeer negatief.
Pubers en social media: de cijfers. Volgens cijfers van het CBS gebruiken bijna alle jongeren – en dus veel pubers – social media: maar liefst 99%. Redenen om social media te gebruiken zijn voor pubers contact houden met leeftijdgenootjes, verveling en kijken wat anderen allemaal aan het doen zijn.
Computerwetenschapper Sir Tim Berners-Lee is de uitvinder van het World Wide Web, het HTTP-protocol en HTML-opmaaktaal voor webpagina's, waarvoor hij de ideeën vanaf 1989 ontwikkelde bij CERN. Daarnaast is hij CTO van Inrupt.
Facebook bestaat sinds 4 februari 2004. Op die dag wordt de site gelanceerd vanuit een studentenkamer op de campus van de Amerikaanse universiteit Harvard. Brein achter de site is psychologiestudent Mark Zuckerberg, die al sinds de middelbare school veel programmeert.
Uit een Comscore-rapport blijkt dat momenteel 32.5% van de TikTok-gebruikers in de leeftijdscategorie tussen de 10-19 jaar. De tweede meest populaire leeftijdsgroep is 20-29, met ongeveer 29.5%, gevolgd door 30-39 met 16.4%. Ongeveer 13.9% van de gebruikers van TikTok is tussen de 40 en 49 jaar.
83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram, gevolgd door YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%). Instagram lijkt z'n piek bereikt te hebben, TikTok zet spectaculaire stijging van vorig jaar verder.