Met de onderbouw gastank kun je ongeveer 95 liter LPG tanken, wat inhoudt dat je bij normaal gebruik ongeveer een actieradius van 500 tot 600 kilometer hebt. Kies je voor een Dodge Ram 1500 met LPG dan kun je eenvoudig tanken aan de pomp, aangezien de LPG-vulnippel rechts naast de trekhaak is geplaatst.
Veelgehoorde vraag: dat verbruikt zeker wel veel benzine? Dat klopt, met een gemiddeld verbruik van 15,0 liter op 100 km mag je elke 650 km naar de pomp om daar 98 iiter benzine te tanken. Kosten gemiddeld: 172 euro.
LPG-verbruik
Een Dodge Ram verbruikt zo'n 20 liter LPG per 100km, maar als je op cruise control rijdt met ongeveer 110 km/u dan is het zelfs nog zuiniger om met LPG te rijden.
Wegenbelasting RAM 1500
Voor elke auto in Nederland, uitzonderingen daar gelaten, betaal je motorrijtuigenbelasting (MRB). Omdat de RAM 1500 voldoet aan de eisen voor een grijs kenteken, hoef je niet de provinciale opcenten in wegenbelasting te betalen. Daarom is de wegenbelasting minder dan €53,- per maand.
Wie een RAM 1500 op geel kenteken en benzine rijdt, mag 254 euro wegenbelasting per kwartaal overmaken (wegenbelasting bestelauto particulier). Met een LPG-installatie stijgt dat bedrag naar maar liefst 493 euro per kwartaal.
Op basis van het ledig gewicht voertuig van 2435 kg is het driemaandelijkse tarief 615 euro, dus zo'n 205 euro per maand. Dit tarief is voor een particuliere gebruiker beduidend hoger dan wanneer deze bedrijfsmatig wordt ingezet.
U vraagt welke benzine er in een Dodge RAM 1500 moet. U geeft niet aan van welk bouwjaar de auto is en welke motor er in zit. Alle motoren van Dodge vanaf 1989 zijn geschikt voor E10 benzine wat inhoudt dat deze motoren op Euro 95 kunnen draaien.
Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil. In België (0,51 euro) en Duitsland (0,59 euro) is het prijsverschil overigens nog een stuk groter.
Pitting in LPG tank RAM 1500
Bij aanschaf van een gebruikte RAM doe je er goed aan de onderbouw tank goed te inspecteren. Wanneer deze pitting vertoont is het namelijk afkeur voor de APK en moet er een nieuwe tank gemonteerd worden. De kosten hiervan zitten al snel tussen de €800 – €1.200 voor de reparatie.
De lijst van onzuinigste auto's ter wereld wordt gedomineerd door bussen en pick-ups van Chevrolet, GMC, Dodge en Ram. Daarvan nemen we alleen auto's die enige relevantie hebben voor Nederland. De Escalade kent bijvoorbeeld iedereen en de F-150 is een graag geziene gast onder ZZP'ers.
De Dodge RAM is relatief duur, vooral als u kiest voor een hoger uitrustingsniveau. Voor de instapversie, die ook rechtstreeks op de Nederlandse markt wordt aangeboden, moeten klanten bijvoorbeeld rekenen op een prijs van bijna 45.000 euro. Het model kan echter significant meer dan 100.000 euro kosten.
Naast alle luxe heeft de Dodge natuurlijk de befaamde 5.7 Hemi V8 onder de motorkap, deze produceert 395 PK en 550 nm waarmee hij moeiteloos tot 3500 kg van de plaats krijgt. Het 4x4 systeem van de Dodge Ram 1500 is een intelligent systeem die voor u bepaald welke wielen er worden aangedreven.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
Lpg is meer belastend voor de motor dan diesel en benzine. Dat komt omdat lpg in gasvorm de motor wordt ingebracht. Diesel en benzine worden in vloeibare vorm in de motor gebracht waardoor deze brandstoffen de motor smeren en koelen. De brandstof lpg doet dit niet waardoor de motor die op lpg rijd heter zal worden.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: ja! Je mag privé rijden met een grijskenteken auto. Let er daarbij wel op dat je voldoende zakelijke kilometers rijdt zodat je aan de voorwaarden van de grijskentekenregeling blijft voldoen en jouw belastingvoordelen blijft houden.
Als ondernemer betaal je €304 per jaar wegenbelasting, ongeacht de brandstof. Niet voor niets kiezen veel ondernemers voor een dieselauto. Je hebt dan dubbel voordeel, omdat ook je brandstof goedkoper is.
Ook in de RAM 1500 Laramie Crew Cab kom je niets tekort. In de VS kost deze uitvoering 51.870 dollar. Zonder belastingen, maar inclusief een hele reeks delicatessen komt hij bij ons op 60.250 euro. De kosten voor de inbouw van de lpg-installatie komt hier nog wel bij.