Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
In juni besloot de Duitse regering het openbaar vervoer drie maanden lang vrijwel gratis te maken: van juni tot en met augustus kan iedereen voor 9 euro per maand heel Duitsland onbeperkt doorreizen. Dat wil zeggen: met het regiovervoer, niet met de luxe intercity's.
Van Nederland naar Duitsland (en andersom) kun je reizen met een ov-chipkaart wanneer je in- en uitcheckt bij de incheckpalen van Arriva (deze zijn ook op de stations in Duitsland geplaatst). Je kunt ook een normaal ticket kopen, zowel bij de kaartautomaat in Heerlen als online bij NS International.
Je kunt met het regionale openbaar vervoer reizen, zoals met de RB, RE, tram, bus, metro en S-Bahn (en dus niet in de langeafstandstreinen zoals IC en ICE). Het ticket is geldig in Duitsland. Voor een internationale reis heb je een ander ticket nodig. Het 9 euro ticket geldt alleen in de tweede klasse.
Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig.
9 Euro Ticket Duitsland – hoe en wat
Voor de maanden juni, juli en augustus kun je per maand een ticket aanschaffen waarmee je onbeperkt in de tweedeklas van de 'gewone' treinen mag reizen. Verder mag je ook alle bussen, de tram en de metro pakken.
Reizigers kunnen reizen met de OV-chipkaart, een e-ticket of een vervoerbewijs betalen in de bus met pin, contactloos of creditcard. Het is nog wel mogelijk om met contant geld een buskaartje te kopen, maar daarvoor moeten passagiers naar een van de Arriva OV-Servicepunten en overige verkooppunten in de regio.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Het kopen van buskaartjes verschilt van stad tot stad, soms worden ze verkocht bij speciale verkooppunten en in andere gevallen worden ze bijvoorbeeld in de bus verkocht, controleer dus goed welke opties er zijn voor de stad waarin u reist.
Openbaar vervoer
Het gratis reisproduct geldt voor al het OV in Berlijn en Brandenburg, dus zowel voor de bussen en metro's als voor de treinen.
In Duitsland is het leven goedkoper dan in Nederland. De prijsverschillen met buurlanden als Zwitserland, Denemarken en Luxemburg zijn zelfs nog groter. Opvallend is wel dat Duitsland het prijsniveau stabiel wist te houden, en dat in Nederland de prijzen wel stegen ten opzichte van het Europees gemiddelde.
Sinds 17 juli 2013 is het mogelijk om via 9292 een reis te plannen vanuit Nederland naar het grensgebied rond Aken in Duitsland en Belgie en vice versa. 9292 is hiervoor een samenwerking aangegaan met het Aachener Verkehrsverbund (AVV).
Als je met het openbaar vervoer naar het buitenland reist, kun je in Intercity Berlijn, Intercity Brussel en ICE International tot de Nederlandse grens gebruikmaken van je studentenreisproduct.
Met een Quer-durchs-Land-Ticket kunt u een dag onbeperkt reizen door heel Duitsland, op één doordeweekse dag. Een ticket kost 44 euro voor 1 persoon, per extra reiziger komt er 8 euro bij (t/m 5 personen).
Je kunt ook kiezen voor een gewone dagkaart (€ 7) of een dagkaart voor een kleine groep (€ 19,90 voor vijf personen). Ook is er de Berlin WelcomeCard. Daarmee kun je meerdere dagen reizen; voor 48 uur (€ 19,90 voor zone A en B), 72 uur (€ 27,90) of 5 dagen (€ 36,50).
Verdere vragen over het 9-euro-ticket worden door Deutsche Bahn (DB) beantwoord op haar website. Het ticket is digitaal beschikbaar via de apps van de vervoersbedrijven. Het kan ook ter plaatse worden gekocht bij klantencentra, ticketbureaus, ticketautomaten en in de bus bij de chauffeur.
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
Sinds begin deze maand kun je 'm aanschaffen: het 9-Euro-Ticket van de Duitse Spoorwegen (DB). Met zo'n goedkoop treinkaartje mag je onbeperkt gebruik maken van bussen, trams, metro's, S-Bahnen (Stadtschnellbahnen), voorstedelijke en regionale treinen (alleen tweede klas) van zowel DB als van andere aanbieders.
Je kunt met Maestro overal ter wereld betalen bij zo'n 15 miljoen winkels én geld opnemen bij geldautomaten met ons logo.
Voor Duitsland is een identiteitskaart voldoende om mee te reizen. Uw identiteitskaart of paspoort moet altijd geldig zijn tijdens uw verblijf. Nederlandse ingezetenen hebben voor Duitsland geen visum nodig.
Ja, dat is het geval. Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland voor de maanden juni, juli en augustus in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn.
DB-spoorwegnetwerk
Als de belangrijkste passagiersdienst voor lange afstanden in Duitsland kan Deutsche Bahn je snel en efficiënt door het hele land vervoeren. Reizen is gemakkelijker wanneer de meeste van je reizen door één goed georganiseerde aanbieder worden uitgevoerd.
Via wijdverspreide retailers als Kruidvat, Blokker en Albert Heijn was een dagkaart al voor 15 tot 20 euro op te halen. De NS kon het hebben, omdat treinen in de zomer doorgaans leger zijn dan in de andere seizoenen. De coronapandemie leidde ertoe dat de aanbiedingen uit de (digitale) schappen werden gehaald.