De prijs voor een oliepomp begint bij 30 EUR. Het hangt voor een groot gedeelte van het autotype af, hoe duur hij kan zijn. Het is een complex klein onderdeel en de keuze van fabrikanten is beperkt. Niettemin dient merkkwaliteit altijd te worden aangehouden.
Een oliepomp hoeft zelden te worden vervangen. Bij normaal gebruik en onderhoud van de auto, mag u verwachten dat een oliepomp ten minste 250.000 km meegaat.
Een verstopte oliefilter of incorrecte werking van de oliepomp liggen hier vaak aan ten grondslag. Daarnaast kan het een probleem zijn met de oliedruksensor.
De oliepomp zuigt de motorolie door een zeef en perst die, via het oliefilter, door de oliekanalen in de krukaslagers, de lagers van nokkenassen en het kleppenmechanisme.
De oliepomp zit onderin het motorblok gemonteerd en hangt, indien de motor niet voorzien is van een dry-sumpsysteem, vaak deels of helemaal in de carterpan. De oliepomp wordt aangedreven via een ketting of tandwielen die direct in verbinding staan met de krukas.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
In de meeste gevallen moet u 3 tot 7 liter olie toevoegen op het moment dat het lampje brandt. Wanneer u een grote SUV, een auto met hoge instap of een bus rijdt, kan het zijn dat er zo 10 tot 12 liter bijgevuld moet worden.
Wanneer de oliedruk laag is, betekent dit dat er iets niet goed werkt. Het betekent ook dat er waarschijnlijk onvoldoende smeermiddel door het systeem beweegt. Houd er rekening mee dat veroudering van het smeermiddelen zal leiden tot metaal-op-metaal contact en machinefout.
Deze druk is nodig om een oliefilm op te bouwen op plaatsen, waar bewegende onderdelen in contact komen met niet-bewegende onderdelen. De oliedruk varieert, afhankelijk van het motortoerental en de olietemperatuur, van circa 1,5 bar (stationair draaiend) tot circa 6 bar (volbelast bij hoog toerental).
Door het meten van de oliedruk kunt u oorzaken als een versleten oliepomp, verstopte zeef oliepomp of versleten draaiende delen uitsluiten. Omdat een niet juiste motorolie de meetresultaten kan beïnvloeden, is het wel belangrijk dat in het motorblok de juiste motorolie aanwezig is.
Als dit lampje brandt is uw oliepeil mogelijk te hoog of te laag. U kunt de auto het beste stoppen en direct uw oliepeil controleren. Vul als nodig motorolie bij of tap af. Blijft het lampje branden neem dan even contact met ons op.
De olie is te laag. Dit kan ernstige schade aan je motor opleveren, want de olie moet zorgen dat je motor 'gesmeerd' loopt. Olie peilen en zo nodig bijvullen of aftappen. Blijft het lampje toch (rood) branden schakel dan direct de Wegenwacht in en rijd niet verder.
Bij een te laag oliepeil krijgt de olie niet voldoende tijd om af te koelen en wordt te warm weer opgepompt om zijn koelende en smerende werk te doen. Uiteindelijk wordt hierdoor de motortemperatuur te hoog, met name op plaatsen waar de koelvloeistof niet komt.
De meeste scooters zijn voorzien van een pomp. Hoe herken ik een kapotte oliepomp? Als de oliepomp kapot is, is dit vooral te merken aan vastlopers van de cilinder. Hierdoor stopt uw scooter met rijden en als het goed een lichtsignaal geeft op het dashboard dat de scooter oververhit is.
Een oliedrukschakelaar houdt kort gezegd in de gaten of er voldoende olie in de motor aanwezig is. De schakelaar (ofwel sensor) is gesloten wanneer de motor niet draait, maar wanneer de motor loopt zal er oliedruk in de motor ontstaan waardoor de sensor ingedrukt wordt en de schakelaar opent.
VDO Oliedruksensor. productnummer 360-081-032-003C. onze prijs 66,95 €
Het oliedruk waarschuwingslampje brandt automatisch als het contact wordt ingeschakeld op de accessoires van het contactslot. Bij deze stand zal alle waarschuwingslampjes gaan branden als test, als de sleutel wordt door gedraaid zal de motor aanslaan en bij voldoende oliedruk het lampje van de oliedruk uit gaan.
Het oliekanaal houdt verontreinigingen buiten en zorgt ervoor dat schone brandstof de motor bereikt. Het oliekanaal kan na verloop van tijd verstopt raken door residu, drijfzand en jetsam. De bevredigende brandstof komt dus niet bij de motor. Zo stijgt de temperatuur van de motor, wat leidt tot een hoge oliedruk.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Voor de meeste personenauto's geldt dat er zo'n vier liter motorolie in de auto gaat. Maar hoeveel olie er exact in uw auto gaat, kan per type auto verschillen. Raadpleeg hiervoor indien nodig het instructieboekje van uw auto, of neem contact op met uw garage. U kunt vrij eenvoudig het oliepeil van uw auto checken.
Een te hoog olie niveau kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen. U schrijft dat de motor veel rook produceerde en dat dit ophield na even stationair draaien. U schrijft niet of er olie is afgetapt. Problemen kunnen ontstaan aan de katalysator en bij een diesel ook aan het roetfilter.
De motorolie spuit eruit en alles begint hevig te roken, met name omdat de olie op het uitlaatspruitstuk komt. Al na 1 minuut en 9 seconden tegen de toerenbegrenzer vliegt een zuiger door de motor naar buiten. Conclusie: een motor zonder olie heeft geen lang leven.
Olie bijvullen doet u ná het controleren van het oliepeil van de auto. Doe dit wanneer de motor al enige tijd stilstaat. De olie zakt dan namelijk tot het laagste punt in de motor. Wanneer de motor draait, wordt de olie door de motor gepompt en is de juiste waarde niet goed af te lezen.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Bij een motor die olie verliest, is het oliepeil nooit optimaal. En dat betekent dat smering en koeling van je motor niet optimaal kunnen zijn. Doorrijden met een motor die olie lekt kan daarom leiden tot ernstige motorschade.