Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel kost € 50. Je betaalt de KvK een zogenaamde inschrijfvergoeding. Dit bedrag moet je ter plekke voldoen en dit mag alleen met een pinpas of een creditcard. Het is niet mogelijk om contant te betalen.
Start u een eigen bedrijf, dan moet u zich inschrijven in het Handelsregister van KVK. Deze inschrijving kost € 80,10. U hoeft zich niet apart in te schrijven bij de Belastingdienst. Dat gebeurt automatisch.
Voor het inschrijven bij KvK betaalt de ondernemer een eenmalige inschrijfvergoeding van € 75,00. Wanneer de ondernemer een uittreksel van zijn registratie wil, zijn daar kosten aan verbonden. Het inzien van het uittreksel Handelsregister niet gewaarmerkt kost € 2,60.
Inschrijven als freelancer bij KVK
Als ondernemer moet u zich verplicht inschrijven in het Handelsregister van KVK. Dat kost € 80,10 (inschrijfvergoeding). KVK geeft vervolgens uw gegevens door aan de Belastingdienst.
Tot 2013 betaalde elke ondernemer ook jaarlijkse kosten aan de KvK, maar die zijn inmiddels afgeschaft.
Voor een eenmanszaak gaat het om 75 euro. Je betaalt dat bedrag eenmalig voor de inschrijving in het Handelsregister. Het zijn kosten die de KvK berekent om het register te kunnen beheren. In dat register komen jouw bedrijfsgegevens te staan, naast die van andere bedrijven die in Nederland actief zijn.
Als je niets doet, dan wordt je onderneming na 4 weken uitgeschreven. Dit proces heet deregistratie. Het is soms lastig te bepalen wanneer er precies sprake is van een onderneming. KVK gebruikt een aantal criteria om te bepalen of je een onderneming hebt.
Let op! Is uw omzet per kalenderjaar maximaal € 1.800, bent u niet verplicht uw onderneming aan te melden bij de Kamer van Koophandel en hebt u dit ook niet gedaan, én hebt u geen btw betaald die u in aftrek wilt brengen? Dan bent u niet verplicht u als btw-ondernemer aan te melden bij de Belastingdienst.
Je kunt zonder KvK-inschrijving namelijk niet onbeperkt freelancen. De grens tot waar je belastingvrij mag verdienen, ligt nu op € 8.450. Dit is in ieder geval in 2021. Dat komt doordat je algemene heffingskorting krijgt en een klein bedrag aan arbeidskorting.
Hoe u zich kunt inschrijven bij KVK hangt af van uw rechtsvorm: Zzp'ers kunnen zich online inschrijven en daarna een afspraak maken bij een KVK-kantoor. Een medewerker controleert daar uw legitimatiebewijs en uw inschrijving. Voor andere rechtsvormen maakt u een afspraak bij KVK of een notaris regelt de inschrijving.
Deze kosten zijn altijd aftrekbaar voor je onderneming. Vergeet deze betaling dus niet om mee te nemen in je boekhouding. Heel vaak heb je nog geen zakelijke bankrekening, waardoor je meestal via je prive rekening de vergoeding betaalt.
Freelancers en zzp'ers (Zelfstandigen Zonder Personeel) vallen onder de vorm eenmanszaak, tenzij je iets anders regelt. Je legt je rechtsvormen vast bij de KvK tijdens je inschrijving.
Een Aanmelding kan worden goedgekeurd of afgewezen. Indien een Aanmelding daartoe aanleiding geeft, kan KVK verificatie- of verduidelijkingsvragen stellen. Een afwijzing wordt gemotiveerd. Na afwijzing kan een Gegadigde altijd nogmaals een Aanmelding indienen.
Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie in het Handelsregister betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding van € 50,-. Op deze kosten wordt geen btw gerekend.
Meenemen naar je afspraak
Neem naar je afspraak de volgende documenten mee: Het ingevulde formulier waarmee je je nieuwe onderneming inschrijft. De ingevulde formulieren voor de UBO's. Indien nodig, een door twee partijen ondertekende kopie van je huur- of koopovereenkomst of een toestemmingsverklaring.
Uw bedrijf heeft een naam nodig en een rechtsvorm. Bij de start registreert u uw bedrijf in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). U ontvangt meteen uw KvK-nummer. De KvK geeft uw gegevens automatisch door aan de Belastingdienst.
Hoeveel inkomen belastingvrij in 2023? Als je in loondienst werkt, kun je in 2023 tot € 8520 verdienen zonder dat je belasting hoeft te betalen.
Als zelfstandige zonder personeel (zzp) kunt u vrij makkelijk uw onderneming starten. U moet wel een aantal zaken regelen. Zo moet u uw bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel en een rechtsvorm kiezen. Zzp'ers worden ook vaak freelancers genoemd.
Nadelen van het inschrijven van een onderneming
Veel bedrijven gebruiken het handelsregister van de KvK voor marketingdoeleinden, als je een bedrijf inschrijft zou het kunnen dat je veel post en telefoontjes krijgt met aanbiedingen. Het inschrijven bij de kvk is niet gratis, dit kost eenmalig vijftig euro.
De magische grens is 10.000 euro. Zolang je je binnen deze grens bevindt, hoef je geen melding te maken bij de belastingdienst.
Al het geld wat je dus boven de 6.075 euro verdiend, moet je opgeven bij de Belastingdienst en dus ook belasting over betalen. Heb je een inkomen van (bijvoorbeeld) 10.000 euro per jaar, dan mag je dus in principe niks zwart bijverdienen. Deze inkomsten moeten opgegeven worden bij de Belastingdienst.
Via het OSO-formulier (Opgaaf Startende Onderneming) vraag je gratis een btw-ID aan.
Met het elektronische zegel zijn documenten geschikt voor officieel gebruik. Het gekwalificeerde zegel is onbeperkt geldig.
U heeft een BV waar u niets mee doet, een zogenaamde slapende BV. De BV is opgericht voor een bepaald doel, maar in de praktijk is daar niets van terecht gekomen.
Je krijgt een KVK-nummer als je je inschrijft in het Handelsregister. Schrijf je je bedrijf een week voor of na de start van je bedrijfsactiviteiten in? Dan ontvang je direct je KVK-nummer. Je kunt maximaal drie maanden voordat je van start gaat bij KVK langskomen om je inschrijving voor te bereiden.