Afhankelijk van het ontwerp van het lager kunnen deze oppervlakken variëren, maar in het algemeen bestaan lagers uit twee ringen of schijven met loopvlakken, rolelementen zoals rollen of kogels die tegen het binnen- en buitenoppervlak van het metaal rollen, en een kooi die de rollen uit elkaar houdt en deze geleidt.
Een kogellager bestaat uit een buitenring en een kogelkooi met daarin kogels. Dit zijn kleine bolletjes die ervoor zorgen dat de gehele lager draait. In het midden zit een binnenring die perfect rond je as past. Op de zijkant van de lager zit meestal een schild die de kogels beschermt tegen vuil.
Lagerhuizen of lagerblokken zorgen in zijn geheel voor minder wrijving bij draaiende bewegingen van twee onafhankelijk materialen. Ze worden ook wel flenslagers genoemd.
In het algemeen behoren lagers in bedrijfstoestand praktisch geen speling te hebben. Dit geldt met name voor kogellagers en tonlagers, kegellagers en cilinderlagers. Het gaat hierbij om een kleine positieve speling van een paar micron.
TKT! c3 lagers zijn voldoende op jou setup (eigenlijk op elke setup) c3 lagers zijn belastbaar tot 15k. En dat draait een scoot gewoon weg niet. C4 lagers kan je wel gebruiken bij de hoogtoerige setup's de aan getunde evo's speed's manston enz.
Zodra een lager een C-code heeft, biedt deze extra interne speling. C1 biedt de minste extra speling, C5 biedt de meeste extra speling. De extra speling die C3 biedt, wordt als 'normaal' beschouwd.
normale lagers, wat is de beste keuze? Keramische lagers zijn lagers van zeer hoge kwaliteit met kogeltjes van industriële keramiek (siliciumnitride) in de kern. Keramische lagers zijn lichter en duurzamer dan lagers van staal en de kogeltjes kunnen bijna niet roesten.
Lagers worden gebruikt om de wrijving tussen twee lichamen te verlagen. Met behulp van lagers wordt het mogelijk gemaakt om bijvoorbeeld een draaiende as in een stilstaande behuizing te kunnen laten verdraaien, zoals o.a. bij een wiellager het geval is. Er bestaan twee soorten lagers; glijlagers en wentellagers.
Voor SKF-lagers bijvoorbeeld zijn de aanbevolen verwarmingstemperaturen 80 °C voor afgedekte lagers (met afschermingen of afdichtingen) en 120 °C voor open lagers. Bij de warme montagemethode bestaat er een risico van oververhitting van de lagers.
Om een kogellager vast te zetten waar axiale krachten op komen.. hoe wordt dit gedaan? Een kogelomloopspindel wordt aan de ene kant met een Tolok klem vastgezet, daartussen de kogellager en aan de andere kant wordt dmv een moer aan de kogelomloopspindel het geheel geklemd.
Een kogellager wordt gebruikt om de as van een wiel aan een voertuig te bevestigen of het wiel aan de as te bevestigen. Het wiel kan dan met weinig wrijving ronddraaien, ondanks het feit dat er een flink gewicht op de as drukt.
De beschikbare ruimte voor het lager is een belangrijke factor om rekening mee te houden. Hoe kleiner de beschikbare ruimte, des te kleiner het geschikte lager. Dit heeft mogelijke gevolgen voor de zwaarte van de belasting en de te behalen standtijd. Het is belangrijk om rekening te houden met de belasting.
Een wiellager is een lager dat zich bevindt tussen de wielnaaf en het bijbehorende wiel. Een wiellager zorgt dat het wiel vrij kan draaien en dat er niet constant gesmeerd hoeft te worden tijdens het rijden zoals bij oude koetsen. Het is altijd een samenstelling van kogellagers al dan niet met een kegellager.
Insert lagers (vaak ook Y-lagers of spanlagers genoemd) zijn veelgebruikte lagers. Je ziet ze bijvoorbeeld vaak bij transportbanden, landbouwmachines, ventilatoren en autowasstraten. Een groot voordeel van dit lager is dat ze vrij eenvoudig te monteren en demonteren zijn.
Glijlagers vind je met name in de remmen, derailleurwieltjes, pedalen en shifters. Dat je fiets zo soepel rijdt is echter vooral te danken aan zijn kogellagers. Die vind je in de wielen, het bottombracket, het balhoofd en als je een volgeveerde mountainbike hebt, dan zit ook de achterbrug er vol mee.
De meest gebruikte staalsoort voor lagers is chroomstaal. Dit bestaat uit 1% koolstof en 1,5% chroom. Het wordt ook wel vacuüm ontgast staal genoemd.
Een glijlager is een lager waarbij de as in het lager glijdt. Het lager heeft als doel belasting met een draaiende, lineaire of oscillerende beweging op te vangen Dit in tegenstelling tot een wentellager, waarbij zich tussen de as en de boring rollende elementen bevinden.
Voordeel: Omdat keramische materialen harder en stijver zijn, hebben ze in theorie een lagere rolweerstand dan metalen lagers, omdat er minder elastische vervorming optreedt.
In principe is ABEC een beoordelingssysteem voor de toleranties in lagers. Hoe hoger het getal, bijvoorbeeld ABEC 5, 7 of 9, hoe minder de tolerantie in het lager. Een kleinere tolerantie betekent dat uw lager sneller en langer zal draaien.
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
SKF groefkogellager heeft als aanduiding bijvoorbeeld: 2Z, 2RZ of 2RS1. Deze als voorbeeld genoemde achtervoegsels geven aan dat het lager aan beide zijden is afgedicht. Enkelzijdige afdichting bestaat ook, dan is de aanduiding in dit geval Z, RZ en RS1.
Een van de meest voorkomende toepassingen is het handhaven van het axiale evenwicht, dat wordt bereikt met meerdere kegelrollagers langs een as of as. De conische lagers zullen de belastingen gelijkmatig verdelen wanneer ze goed zijn uitgelijnd, waardoor de slijtage van de onderdelen tot een minimum wordt beperkt.
De binnenring is dan de rijrichting in wijzerzin, gelegen aan de binnenzijde van de ringweg en het dichts aanleunend aan het centrum van de stad. De buitenring is de richting in tegenwijzerzin, gelegen aan de buitenzijde van de ringweg en dus het verst verwijderd van de stadkern.