Hoeveel kilometer rijden? Doorgaans geldt voor personenauto's dat het roetfilter gereinigd dient te worden wanneer een auto tussen de 100.000 en 180.000 kilometer heeft gereden.
Kan ik doorrijden met een verstopt filter? Ons antwoord is heel simpel: nee. Wanneer het filter verstopt blijkt te zijn en je rijdt toch door dan gaat de auto storingen aangeven of nog vervelender, de motor gaat in de noodloop. Dit betekent dat de auto niet harder dan 50 km/u rijdt.
Een roetfilter heeft geen eeuwig leven — ongeveer 150.000 tot 200.000 kilometer voor dieselauto's — en raakt op den duur verstopt en uiteindelijk defect.
Heeft uw auto geen roetfilter lampje, dan zal het motormanagementlampje gaan branden bij een verstopt roetfilter. Daarnaast kunt u het ook merken aan hoe de auto rijdt. Een verstopt roetfilter kan bijvoorbeeld zorgen voor een verhoogd brandstofverbruik, maar ook voor het stotteren van de auto.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Het roetfilter beschikt over 2 temperatuur sensoren. Eén voor het roetfilter en één in het roetfilter. Zo kan het motormanagement exact te gewenste temperatuur van het roetfilter regelen. Zo'n regeneratieproces duurt gemiddeld 10 minuten.
De auto meet door middel van tegendruksensoren zowel voor als na het roetfilter hoeveel roet er is opgeslagen. Op het moment dat het roetfilter vol is gelopen met roet start de auto het regeneratieproces.
Om het antwoord kort te houden: nee dit mag niet. Het verwijderen of aanpassen van een roetfilter of “emissie-beheersings-systeem” wordt door de RDW gezien als een wijziging van de constructie van de auto. Door deze wijziging voldoet de auto niet meer aan de toelatingseisen om aan het verkeer te mogen deelnemen.
Door lang door te rijden met een vol DPF-filter kan het gevolgen hebben voor de turbo waarvan de levensduur aanzienlijk verkort wordt. Dit komt doordat een vol DPF-filter meer tegendruk oplevert dan normaal. De turbo kan zijn druk niet kwijt en zal hierdoor schade kunnen oplopen.
Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.
genomen zal een DPF regenerenen iedere 400 tot 1200 km. Kun je dat regenereren zien of merken Helaas, dat kun je slecht zien of merken. Er zijn een paar aanknopingspunten, maar dan moet je wel je auto goed kennen. Het brandstofverbruik is tijdens het regenereren 30-40% hoger dan normaal.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.
Voorkom korte stukjes rijden. Wanneer een auto gaat regenereren heeft de auto hier even de tijd voor nodig. Wanneer de auto tijdens de regeneratiecyclus wordt stil gezet wordt het regeneratieproces onderbroken en dus niet afgemaakt. Hierdoor ontstaan er sneller roetfilter problemen.
Om het roetfilter zelf te reinigen, kunt u gebruik maken van een roetfilter reiniger, ook wel DPF-reiniger of additief genoemd. Met een roetfilter reiniger hoeft het onderdeel niet gedemonteerd te worden. Er zijn verschillende soorten additieven die u kunt gebruiken.
Dankzij het verwijderen van het roetfilter heeft uw auto meer vermogen, en zal die zuiniger gaan rijden. Bovendien lost een roetfilter verwijdering al uw roetfilter problemen voorgoed op, waardoor u niet steeds te maken krijgt met dure onderhoudskosten.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Noodloop en roetfilter
Wanneer deze problemen zich voordoen dan kan de auto in de noodloop gaan. Dit betekent simpelweg dat het ECU zelf bepaald dat er het niet veilig genoeg is om verder te rijden onder de huidige omstandigheden. Je dient dan ook z.s.m. een garage op te zoeken voordat u verder rijdt.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
Regeneratie van een roetfilter (passief)
Wanneer bij rijden op de snelweg de uitlaattemperatuur een bepaald punt bereikt, wordt het verzamelde roet verbrand tot er alleen nog maar as overblijft. Dit proces heet passieve regeneratie.
Hoelang duurt het voordat de roetfilter is verwijderd? Dit hangt van de situatie af, hoe verstopt de roetfilter bijvoorbeeld is. Gemiddeld genomen verwijderen wij de roetfilter op dezelfde dag. U kunt uw auto al ophalen na ongeveer 2.5 uur.
Een roetmeting is dus niet verplicht bij een APK-keuring. Wij adviseren wel om één keer per jaar het roetfilter te reinigen met een brandstofadditief zoals de Lindemann Total Care Diesel.
Is het hebben van een roetfilter verplicht? Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Voor Dieselmotoren is dan ook een speciaal olietype vereist, vaak aangegeven met de term LowSAPS. Deze olie is speciaal ontwikkeld om het dichtslibben van het roetfilter te voorkomen en daarmee de levensduur van de Dieselmotor te verlengen.
Een roetfilter is een onderdeel dat in het uitlaatsysteem van een dieselauto is gemonteerd. De uitlaatgassen stromen er doorheen en het filter vangt tot 99% van de roetdeeltjes (of roetpartikels) uit de uitlaatgassen op in een soort kanaaltjes die aan het uiteinde gesloten zijn maar waar het uitlaatgas wel uit kan.
Naast de katalysator zorgt ook het roetfilter ervoor dat via de uitlaat minder schadelijke stoffen in het milieu terecht komen. Het roetfilter zit gemonteerd op diesel motoren omdat uit deze motoren de hoogste concentratie fijnstof vrijkomt.