Als het brandstoficoontje brandt, kunt u nog een tijd doorrijden. Bij een middenklasse auto zit er meestal nog 6 liter reserve in de tank. Hoe ver u hiermee kunt rijden, hangt af van het brandstofgebruik van uw auto. De meeste auto's kunnen nog zo'n 50 kilometer rijden met 6 liter brandstof.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal ongeveer vijf liter over, waar je gemiddeld vijftig kilometer mee kunt rijden. Maar hoeveel dit precies is hangt af van je auto en je rijstijl.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden. Maar hoe ver je er daadwerkelijk mee komt, hangt af van het automodel en jouw persoonlijke rijstijl.
Deel het aantal liters dat je in je tank hebt nadat het lampje is gaan branden door het gemiddelde praktijkverbruik. Zo weet je hoe ver je nog kunt rijden als het reservelampje brandt. Rekenvoorbeeld 1: Je auto geeft aan dat je gemiddelde praktijkverbruik 6,5 liter brandstof per 100 kilometer is.
Wanneer de benzine bijna op is, zal de brandstofpomp lucht aanzuigen. Tot slot verzamelen vuil en vettigheid zich op de bodem van de tank. Rijd je de tank leeg, dan gaat de brandstofpomp deze troep opslurpen, met eveneens kans op een haperende motor of schade.
De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
Nog altijd komt het geregeld voor dat men de brandstoftank leegvaart. Zeker met diesel is het dan niet zomaar een kwestie van ” even tanken en weer varen “. Na het leegvaren van uw dieseltank zal het brandstofsysteem eerst moeten worden ontlucht.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
De tank heeft een inhoud van 35 liter. Iedere 5 liter is een streepje op het display. Bij het laatste streepje gaat hij knipperen en dan zit er nog 5 liter in. Daar kun je ongeveer nog 60/100 km mee rijden.
Als de auto echt niet meer verder kan rijden, heeft u dat snel genoeg door. De motor hapert dan. Laat de auto dan uitrollen naar de berm of vluchtstrook. Trek een geel hesje aan, zet de veiligheidsdriehoek op de grond en bel zo snel mogelijk de pechhulpdienst.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Ford F-Series Super Duty – 181 liter
Deze pick-up van Ford heeft daarom ook de grootste benzinetank van dit moment. In de tank verdwijnen 48 Amerikaanse gallons aan benzine, wat neerkomt op 181 liter.
Bij het factureren van je reiskosten aan je werkgever of opdrachtgever, ga je uit van een vaste prijs per kilometer en dat is vaak 19 cent per kilometer. Verbruikt je auto 6,7 l/100 kilometer (dat is 1 op 14,9), dan is die vergoeding genoeg om de brandstofkosten te betalen.
Met het Kentekenrapport berekent u simpel of u een zuinige auto heeft. Zo weet u hoeveel geld u ongeveer aan brandstof kwijt bent. Voor de echte feitjesliefhebbers: ook het energielabel en de CO2-uitstoot van de auto staan in het rapport. Het enige dat u hoeft te doen is het invullen van het kenteken.
Vaak kan er 35 tot 60 liter benzine of diesel in een brandstoftank. Het vol tanken kost bijvoorbeeld €60,- Zet vervolgens je trip kilometerteller op 0. De tank is vol en nu kun je gewoon gaan rijden. Na een x aantal gereden kilometer begint het lampje ''Tanken alstublieft'' te branden.
Het laatste streepje is wel betrouwbaar: 4-5 liter over en dus 75-100 km reserve (afgezien van reservekannetje).
Knijp in het 'pistool' van de handgreep, nu komt er brandstof in je tank. Als de pomp meteen afslaat, kan je proberen de tank een klein stukje terug te halen, of zachtjes een beetje rond te draaien. Als de tank vol zit slaat de pomp automatisch af. Haal nu het mondstuk uit de tank.
Bij de meeste auto's gaat het lampje branden bij nog 5-7 liter in de tank. 50 km met het lampje aan moet dus kunnen.
Je benzinekosten berekenen is eigenlijk heel eenvoudig. Je auto loopt bijvoorbeeld 1 op 20, dat betekent dat je auto 20 kilometer kan rijden op 1 liter brandstof. Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen.
Met voor 50 euro benzine kom je - afhankelijk van waar op de wereld je je bevindt - minimaal 441 kilometer ver en maximaal 3.386 kilometer.
Bij dieselmotoren is je tank leegrijden nog slechter
Bij een diesel ligt het iets anders. Als je geluk hebt, is er niets aan de hand, maar als je pech hebt moet je eerst het hele brandstofsysteem laten ontluchten.
Zettex Packing Sealer is blijvend flexibel en bestand tegen temperaturen van - 60°C tot en met 330°C. Zettex Packing Sealer Is benzine en dieselolie bestendig. Zettex Packing Sealer heeft een unieke verpakking en handige afsluitbare dop.
Bij dieselmotoren fungeert de brandstofpomp als opvoerpomp om ervoor te zorgen dat er voldoende brandstof aan de hogedruk-brandstofpomp wordt geleverd. De hogedruk-brandstofpomp kan geen dieselbrandstof uit de tank aanzuigen.