Wanneer de auto wordt uitgelezen, zal er een storingscode verschijnen met de informatie dat de katalysator niet goed werkt. Een lambdasonde gaat vaak rond de 160.000 km mee.
Met een kapotte lambdasonde kan de auto nog wel rijden, maar in geval van de sensor nà de katalysator wordt de werking van de katalysator niet meer gecontroleerd. U wordt dus niet meer gewaarschuwd als de katalysator niet goed werkt.
Het vervangen van de lambdasonde in een autowerkplaats is relatief goedkoop en kost tussen de 40 en 200 euro. Deze investering betaalt zichzelf snel terug door besparingen op brandstof.
Je kunt een lambdasonde op verschillende manieren schoonmaken. Als eerste kun je dit doen met een staalborstel. Indien je hiervoor kiest, ben je ongeveer 5 minuten bezig met het schoonmaken van de lambdasonde. De tweede manier is de lambdasonde schoonbranden met een gasbrander.
Een katalysator kan een autoleven meegaan, maar gaat gemiddeld 80.000 tot 150.000 km mee. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken waardoor een katalysator vóór de verwachte levensduur kapot kan gaan. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn: Onverbrande brandstofresten in de uitlaat.
Symptomen en gevolgen van een defecte lambdasonde
Dit gebeurt wanneer de lambdasonde te weinig of geen spanning afgeeft. Naast een hoger brandstofverbruik kan dit ook leiden tot een slechte verbranding en dus tot een vermindering van de motorprestaties.
Om de lambdasonde te controleren, controleert u de spanning aan de signaaldraad (doorgaans zwarte kleur). Gewoonlijk dient de meetwaarde, als de motor warm is en bij normaal bedrijf, bij 2000 tpm circa tweemaal per seconde te schommelen tussen 0,1 en 0,9 volt.
Het lambdavenster (lambdawaarde valt tussen 0,97 en 1,03) beschrijft het ideale gebied voor de katalysator, hierbinnen worden de beste reinigingsprestaties bereikt. Over de verschillende lambdawaardes kunnen we het volgende stellen: λ=0,85 – maximale prestaties, hoog verbruik, schadelijk voor het milieu.
De lambdasonde geeft het signaal aan het motormanagement middels elektrische spanning of een veranderende weerstand. Moderne auto's hebben ná de katalysator een extra lambdasonde zitten die controleert of de katalysator z'n werk goed (genoeg) doet. Afhankelijk daarvan kan het mengsel eveneens worden aangepast.
Lambdasonde testen controleren:
Als je met lopende motor de stekker verwijderd moet je op de plus en min (zwarte en grijze draad of aan de zwarte draad en de omhulling) een schommelende spanning tussen deze 0.1 en 0.9 volt meten. Als u deze waarde meet doet de lambdasonde zijn werk dus goed.
Afhankelijk van de lambdawaarde wordt door het motormanagementsysteem de verhouding van brandstof en lucht aangepast door de inspuittijd van de injectoren te veranderen. Voertuigen gebouwd na het jaar 2000 hebben een tweede lambdasonde achter de katalysator om de effectiviteit daarvan te controleren.
Om de sensor wat losser te krijgen, kun je de lambdasonde inspuiten met een beetje kruipolie. In de meeste gevallen komt de lambdasonde direct wat losser. De nieuwe lambdasonde draai je vervolgens weer in de uitlaat vast. Doe dit door met de klok mee te draaien.
Bank 1 betekend cilinderblok 1. Bij een V6 heb je dus 2 banken. Bij een 4-cilinder maar 1.
De prijzen liggen tussen 70 en 150 euro afhankelijk van het model van uw POLO.
De gemiddelde kostprijs van een nokkenassensor ligt tussen 130 en 310 euro. Dit bestaat uit de materiaalkosten voor de nokkenassensor (30 – 60 euro) en de arbeidstijd voor het vervangen van de nokkenassensor (100 – 250 euro).
Tegenwoordig beschikken de meeste auto's over twee lambdasondes. Een daarvan zit voor de katalysator en een erna. De sensor die tussen de katalysator en de motor zit meet de hoeveelheid zuurstof en zet dit om in een waarde. De waarde die de sensor doorgeeft, wordt ook wel de lambdawaarde genoemd.
Lambda Sonde Emulator elimineert "CHECK ENGINE" probleem in het geval van een beschadigde of verwijderde katalysator. Emulator werkt als een verband tussen de collector en de lambda sonde. Verschuif de lambda sonde weg van de uitlaatgas en zorg dat de rookgasanalyse als gemiddeld wordt gelezen.
Deze spanning bedraagt tussen de 0,1 en 0,9 volt en kan worden gemeten met een multimeter. Een motor zal altijd blijven schommelen tussen arm en rijk om de katalysator goed te laten werken.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. U kunt een katalysator zelf reinigen met een Lindemann Service Cleaner Benzine.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.