Per dag maakt de NS, dat is kort voor de Nederlandse Spoorwegen, gemiddeld tussen 4000 en 4500 treinritten om alle passagiers naar hun bestemmingen te brengen.
De baanvaksnelheid van goederentreinen op grote stations is bijvoorbeeld 40 kilometer per uur. Voor de overige stations 80 kilometer per uur.
Buitenshuis gaat het dikwijls over mensen die zich voor een trein werpen. ProRail maakte in 2018 bekend dat jaarlijks op het spoor tussen de 200 en 250 'aanrijdingen met een persoon' gebeuren. Een klein deel van deze personen overleeft de suïcidepoging. In 2017 hadden 215 van de 248 aanrijdingen een dodelijke afloop.
Desalniettemin heeft het bedrijf 500 miljoen euro winst geboekt. Dat blijkt vrijdagochtend uit jaarcijfers van de NS. In 2020 leed het nog een verlies van 2,6 miljard euro.
Railinfratrust BV is het bedrijf (eigendom van de Nederlandse Staat) dat in juridische zin eigenaar is van het overgrote deel van de spoorweginfrastructuur. Dochteronderneming ProRail BV is de economisch eigenaar van het spoorwegnet.
Het netto verlies van €2.581 miljoen is ten laste gebracht van het eigen vermogen van NS wat ultimo 2020 €1.179 miljoen bedraagt (2019: €3.781 miljoen). De solvabiliteit van NS is daarmee gedaald van 40.0% ultimo 2019 naar 14.5% ultimo 2020.
Zelfmoord(pogingen) op het spoor kosten de NMBS gemiddeld 660.000 euro per jaar. “De kost gaat over geleden schade aan de treinen en de sporen en soms ook over de vertragingen die de treinen daardoor ondervonden.
150 tot 200 mensen per jaar
Om de twee à drie dagen springt er iemand in ons land voor de trein. Jaarlijks gaat het om 150 à 200 mensen die op die manier zichzelf van het leven willen beroven. Iets meer dan helft van hen slaagt in zijn opzet, bij de overigen mislukt de poging, zo blijkt uit de jongste cijfers.
Als er een persoon voor de trein springt, duurt het uren voordat er weer treinen rijden. Er ontstaat dan enige chaos en mensen raken hun geduld kwijt. Sven heeft dit zelf ook ervaren. Hierover zegt hij: “Dat reizigers klagen bij zo'n incident heb ik veel onbegrip voor.
De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen. De tien nieuwe treinen van het type Velaro e320 van Siemens die door Eurostar gebruikt worden kosten 600 miljoen euro, dus maar liefst 60 miljoen per stuk!
Frankrijk komt volgens Railway Gazette in de buurt. De TGV rijdt daar tussen Champagne-Ardenne en Lorraine gemiddeld 271,8 kilometer per uur. Als het om internationale trajecten gaat, wees het vakblad Parijs – Brussel (Thalys) aan als snelste verbinding.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
Vervoerders betalen ongeveer vijftien procent van de totale infrastructuurkosten. Van deze kosten betaalt de staat de overige 85 procent via een subsidie.
Mensen van 6 jaar en ouder uit zeer sterk stedelijke gebieden verplaatsten zich in 2019 gemiddeld 49 keer met de trein en 58 keer met de bus, tram of metro, bij een persoon woonachtig in een niet-stedelijke omgeving was dat respectievelijk 15 en 12 keer.
Hoeveel pk heeft een passagierstrein/locomotief? Kort antwoord:Tussen de 6.000-16.000 – veel meer dan een goederentrein.
De helft van de mannen die suïcide pleegt, doet dat door ophanging. Vrouwen nemen verhoudingsgewijs twee keer zo vaak medicijnen in om hun leven te beëindigen. Ook verdrinking en springen van hoogte komt relatief vaker voor bij vrouwen. Alleenstaanden (600) plegen het meest zelfmoord.
De stenen vormen het ballastbed waarin de betonnen of houten dwarsliggers (spoorbielzen) liggen. Daarop liggen de spoorstaven waar de trein overheen rijdt. De stenen zorgen ervoor dat spoor in een rechte lijn blijft liggen, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af.
Wat zijn de baankansen voor een Treinmachinist? Omdat men in Nederland alleen via de NS een baan kan krijgen, is het moeilijk om geselecteerd te worden als Treinmachinist. Ook zijn er niet veel doorgroeimogelijkheden, omdat men steeds bezig blijft met het besturen van treinen.
Het beste antwoord. Bij sommige typen materieel kan het wel, bij andere typen niet. Ook als het bij een bepaald type materieel normaal gesproken wel kan, heb je kans dat je net een trein treft waar ze extra meetapparatuur onder hebben gehangen.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Praten over zelfmoordgedachten kan anoniem via de chat op www.113.nl of bel 113 (gebruikelijke telefoonkosten) of 0800-0113 (gratis).
NS heeft dit jaar gemiddeld 611.000 reizigers per dag vervoerd. In 2019 had NS dagelijks gemiddeld zo'n 1,3 miljoen reizigers. Naar verwachting komt 94,4 procent van de reizigers dit jaar op tijd (2020: 93,5 procent).
Het netwerk telt ongeveer 400 treinstations, dat is gemiddeld één station per 8,1 kilometer spoor. Het spoornet wordt zowel voor personen- als goederenvervoer gebruikt.
De NS is een voormalig semi-overheidsbedrijf waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Rijksoverheid. Het bedrijf is in de periode 1995-2002 geprivatiseerd. De NS is een van de grootste werkgevers van Nederland.