De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
Ter vergelijking: de meeste grotere cruiseschepen varen op open zee rond de 20 tot 22 knopen, omgerekend tussen de 37 en 41 km/u. Om brandstof te besparen en u maximaal comfort te bieden tijdens de reis vaart de Queen Mary 2 met een kruissnelheid van 26 knopen, zo'n 48 km/u.
Volgens berekeningen van onderzoeksbureau CE Delft verbruikt een gemiddeld cruiseschip, ter grootte van het Disney-cruiseschip, 1,9 ton brandstof per uur en stoot het aan de kade 5,8 ton CO2 per uur uit. Een benzineauto heeft 27 tankvullingen nodig om hetzelfde uit te stoten.
Met stookolie als brandstof en door de hoeveelheid verbruikte energie aan boord, zijn cruisevakanties vaak bijna net zo vervuilend als een vliegvakantie. Als voorbeeld: een cruise naar de fjorden in Noorwegen heeft deze milieu-impact als een vlucht van Nederland naar Zuid-Afrika.
Volgens de Britse krant The Guardian stoot een groot cruiseschip bijna net zoveel CO₂ uit als 84.000 auto's. Het CBS berekende dat een gemiddelde cruisepassagier zo'n 225kg CO₂ per dag uitstoot. Na drie dagen cruisen heb je net zoveel CO₂-uitstoot veroorzaakt als 1 jaar lang vlees eten.
"We weten nu dat cruiseschepen bijna twee maal zoveel vervuilen als vliegtuigen. Daar komt bij dat veel passagiers naar de haven vliegen voordat ze aan boord komen." Een andere milieu-organisatie, Friends of the Earth's Clean Vessles Campaign, vergelijkt cruise-schepen met 'drijvende steden'.
Vrijwel alle cruiseschepen moeten hun motoren laten draaien wanneer ze aanmeren in een stad, zodat de - vaak duizenden - toeristen aan boord elektriciteit kunnen gebruiken. Daarmee verbruiken de boten 700 liter diesel per uur en stoten ze gemiddeld het equivalent van 688 zware vrachtwagens met draaiende motoren uit.
De Icon of the Seas, met 10.000 opvarenden het grootste cruiseschip ter wereld, begint op 27 januari aan zijn allereerste trip op zee. Het extravagante, drijvende entertainmentpaleis blijft ondanks enkele ecologische ingrepen een aanslag op mens en milieu.
Volgens de DEFRA (Department of Energy, Food and Rural Affairs) zal een enkele passagier te voet die met een veerboot reist slechts 19 g CO2e per kilometer produceren, vergeleken met 154 g voor een gemiddelde passagier die met een vliegtuig reist op korte afstanden, een vermindering van 88% van hun CO2-voetafdruk op ...
Schepen dompelen altijd zo diep in het water, totdat ze zoveel water verdrin- gen, dat de opwaartse druk voldoende is om te drijven. Als een schip volledig is beladen, dompelt het dieper in het water, dan wanneer het leeg is. Wanneer echter bijvoorbeeld een containerschip te veel lading krijgt, dan kan het ook zinken.
Veel cruiseschepen gebruiken zware stookolie als brandstof, wat leidt tot de uitstoot van zwaveloxiden (SOx), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof. Deze emissies dragen bij aan luchtvervuiling en kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid van mensen, evenals ecosystemen, vooral in dichtbevolkte kustgebieden.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
Een schip van 140.000 brutoton voor 2500-3000 passagiers kost gerust $900 miljoen. Opvallend is dat rederijen, vanwege kosten overwegingen, vrijwel altijd een aantal schepen bestellen die er het zelfde uitzien. Denk bijvoorbeeld aan de Koningsdam, Nieuw Statendam en Rotterdam van Holland America Line.
Van de 21.7 miljoen passagiers die cruiseschepen jaarlijks vervoeren, sterven er gemiddeld 200, stelt NY Daily News. „En dat maakt de kans dat je sterf aan boord van een cruiseschip, meer dan 1 op de 100.000.”
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/u, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven.
Veel cruisemaatschappijen bieden ook all inclusive pakketten aan; bij sommige cruise lines verblijf je zelfs altijd op basis van all inclusive! Soms zijn er naast alle dranken en eten ook andere extra's bij je all inclusive cruise inbegrepen, zoals Wi-Fi, excursie- en boordtegoed en meer.
Voor 14 dagen zijn er zo'n 12 trucks en vijf containers aan levensmiddelen nodig. Want dagelijks verorberen de varensgasten 6- tot 8.000 eieren, 900 kilo vlees en ruim 400 kilo vis en schaaldieren.
De Wonder of the Seas wordt aangedreven door zes dieselmotoren, die samen zo'n 126.000 pk ontwikkelen en in theorie 3,7 liter brandstof per 100 km en per persoon verbruiken. Dat komt naar verluidt neer op circa 270 ton per 24 uur varen bij een snelheid van 22 knopen.
Mee op de meest luxe cruise ter wereld: oesters bij het buffet en voor 6 miljoen aan kunst. Een kijkje aan boord van het meest luxe cruiseschip ter wereld: Regent Seven Seas Grandeur. Aan boord 545 kilo kreeft, 1500 flessen champagne, 5000 flessen wijn en 750 gasten.
De hoogte van de fooien is afhankelijk van de rederij, maar er kan in de regel gesteld worden dat tussen de 8 en 10 euro per dag per persoon gerekend wordt. Bij vele Amerikaanse rederijen worden de fooien automatisch verrekend via uw scheepsrekening.
Ga er niet van uit dat de cruise all-inclusive is
Verwacht extra te betalen voor drankpakketten, fooien, internet, excursies aan wal, belastingen en havengelden. Alles bij elkaar kan dat oplopen tot honderden euro's meer dan je basistarief.