Wit licht (5.000 K) geeft een originele, luxe uitstraling. Wit licht met lichtblauwe tint (6.000 K) voor een luxe uitstraling en een hoge lichtopbrengst. Wit/blauw licht (8.000 K) geeft een moderne, luxe uitstraling. Blauw licht (10.000 K) zorgt voor een helderblauwe kleur.
Wettelijk is 8000K de hoogst toegestane K waarde. Daarboven wordt het licht te blauw. Een van de APK-eisen is namelijk dat het licht overwegend geel of wit van kleur is. Dus hoe hoger de K-waarde van je xenonverlichting, hoe blauwer het licht.
Juridische bepalingen waarbij u bij aanschaf op dient te letten. Met betrekking tot de regelgeving voor lichtsterkte zijn er geen specifieke waarden voor LEDs, maar alleen voor traditionele gloeilampen. Een H1-gloeilamp mag maximal 1150 lumen bereiken, terwijl een H8-peer ongeveer bij 800 lumen ligt.
Is Xenon of LED toegestaan in mijn voertuig? U mag alleen Xenon en LED lampen plaatsen in uw voertuig als de licht unit hiervoor gemaakt is. Alle LED en Xenon verlichting met een H-fitting dus: H7, H4, H1, etc. zijn niet bestemd voor op de openbare weg.
Verblindend effect voor tegenliggers
Waar het probleem bij Xenon lampen voornamelijk in een verkeerde afstelling ligt, is dit bij LED verlichting iets anders. LED lampen produceren zoveel meer lichtopbrengst dat ze al snel medeweggebruikers verblinden, ook wanneer de lampen verder goed zijn afgesteld.
Geel licht (4.300 K) wordt in de fabriek bij de meeste auto's toegepast. Wit licht (5.000 K) geeft een originele, luxe uitstraling. Wit licht met lichtblauwe tint (6.000 K) voor een luxe uitstraling en een hoge lichtopbrengst. Wit/blauw licht (8.000 K) geeft een moderne, luxe uitstraling.
Om maar gelijk antwoord te geven op die vraag, ja, het is legaal in Nederland. Xenon verlichting installeren in Nederland mag gewoon. Sinds 1 april 2012 is het toegestaan om zelf verlichting in te bouwen in alle auto's die er bestaan op de markt zonder aanpassingen.
Uw halogeen H4 koplampen vervangen van halogeen naar een led-autolamp? Dat kan met deze led retrofit lampen. Ze kunnen gewisseld worden met halogeenlampen die standaard in uw auto zijn gemonteerd. Deze LED retrofit lampen zijn gemaakt voor de bestuurder die streeft naar optimale prestatie.
Al jaren zijn er LED vervangingslampen op de markt, waardoor het mogelijk is om minder zuinige halogeenlampen te vervangen door LED. Helaas is het in Nederland nog niet toegestaan om dit te doen.
In xenon lampen wordt geen gloeidraad gebruikt om licht te produceren zoals in halogeenlampen, maar een lichtboog tussen twee elektroden. Het licht wordt geproduceerd door een gecontroleerde gasontlading. De lampen hebben een kleine kwarts brander die gevuld is met xenon gas, metaalzouten en andere additieven.
Volgens de wettelijke bepalingen moeten H7 koplampen minimaal een lichtstroom van 1350 lumen hebben. Veel van de geteste lampen komen echter nauwelijks boven de 1000 lumen uit.
Ten opzichte van standaardlampen levert de WhiteVision ultra een winst op van tot zestig procent meer licht. De H7-toepassing is goed voor 350 branduren, in het geval van H4 geldt zelfs 540 uur.
De H1 autolamp heeft maar 1 gloeidraad en wordt buiten de koplamp bijvoorbeeld ook voor mistlampen gebruikt. De H4 autolamp heeft daar in tegen twee gloeidraden en is de meest voorkomende autolamp voor dim en grootlicht. Een H7 autolamp is eigenlijk een doorontwikkelde H4 lamp.
Deze (vaak LED) verlichting sluit volledig aan bij het belang van “zien en gezien worden” wat uiteraard een belangrijk aspect van de verkeersveiligheid is. DE LED lampen zorgen voor een krachtige lichtstraal die je het beste kunt vergelijken met het rijden met groot licht.
Verschil tussen H4 of een H7 lamp
De H4 lamp heeft namelijk twee gloeidraden waar de H7 lamp er één heeft. De H4 lamp heeft een gloeidraad voor dimlicht en een voor grootlicht. Als je grootlicht gebruikt, dan gaat de gloeidraad voor dimlicht even uit. Het is nog altijd de meest populaire lamp voor een auto.
Een xenonsysteem levert doorgaans 3200 lumen ± 10% en een kleurtemperatuur van ongeveer 4100 tot 5000 kelvin, afhankelijk van het type lamp. Wanneer het licht wordt ingeschakeld, schijnt er ongeveer 2-5 seconden lang een sterk blauw licht dat overgaat in een meer witte tint.
Sinds 2012 mogen gloeilampen niet meer in handel worden gebracht. Hoewel nog uit voorraad mag worden verkocht zijn gloeilampen bijna niet meer te koop. In september 2016 ging hetzelfde verbod ook in voor halogeenspotjes van 230 volt.
Doordat LED lampen doorgaans een aanzienlijk langere levensduur hebben en daarnaast veel minder energie verbruiken, zijn deze lampen een stuk beter voor het milieu dan bijvoorbeeld gloeilampen of halogeenlampen. Ook worden er bij LED lampen minder schadelijke materialen gebruikt (zoals lood).
H4 is een van de meest gebruikte lampenmaten in auto's. H4 is een lamp met een dubbele functie, namelijk dimlicht en grootlicht gecombineerd in een enkele lamp. De kenmerken van een H4 maat autolamp, kunt u herkennen aan de drie contactpunten onderaan.
H4 Halogeenautokoplamp, 2400 lumen wit licht, 12V / 100W 6000K.
Het wattage varieert en bedraagt voor koplampen gewoonlijk 55 W. Voor achterlichten en binnen-, dashboard-, kenteken-, en kofferbakverlichting bedraagt die doorgaans 5 W. Fellere lichten, zoals knipper- en remlichten, hebben meestal een vermogen van 21 W.
Als we kijken in de regeling voertuigen, staat dat auto's twee functionerende koplampen moet hebben die niet anders dan wit of geel mogen uitstralen. Ook in de APK-eisen wordt benoemd dat andere kleuren niet zijn toegestaan.