Hoeveel groter is de ongevalskans als je tijdens het rijden mobiel belt met de telefoon in de hand? De rijbevoegdheid is je ontzegd.
Telefoon op schoot huidige stand van de jurisprudentie
Het Openbaar Ministerie houdt het erop dat het niet is toegestaan om een mobiel op schoot te hebben in de auto. Een boete voor mobiel bellen is dus toegestaan.
Boete voor 'handheld' bellen
Voor automobilisten, bromfietsers, snorfietsers of gehandicaptenvoertuigen die zijn uitgerust met een motor, die met een telefoon in de hand rijden, is de boete € 350,- exclusief administratiekosten. De boetebedragen vind je in de Boetebase op de website van het Openbaar Ministerie.
Niet handheld bellen achter het stuur
U mag niet uw mobiele telefoon, muziekspeler, tablet of navigatiesysteem vasthouden als u uw auto bestuurt. U mag deze apparaten ook niet klemmen tussen uw oor en schouder. Wel mag u uw telefoon bedienen als deze in een houder zit.
Als je tijdens het rijden in een auto/vrachtwagen aan het bellen bent, is de boete € 340,- (+ € 9,- administratiekosten). Het is verboden om te bellen in de auto of op de brommer.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Daarom wordt per 1 maart 2022 bijvoorbeeld de boete voor het vasthouden en gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden verhoogd naar 350 euro; voor deze datum bedroeg deze boete 250 euro.
Het meest recente onderzoek over handsfree bellen komt uit de Verenigde Staten, weet Agnieszka Stelling van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). "Uit dat onderzoek blijkt dat de manier waarop iemand belt geen effect heeft op de veiligheid.
De wet zegt niets specifiek over of u mag eten en drinken achter het stuur. Artikel 5 van Wegenverkeerswet zegt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Doordat u niets wil missen op uw telefoon, mist u alles in het verkeer. De boete voor appen in de auto is daarom – terecht – gigantisch hoog. De boete voor appen in de auto bedraagt maar liefst € 250,-.
Nee, u mag in principe geen boete zonder staandehouding ontvangen. Als zich een redelijke mogelijkheid tot staandehouding voordoet, dan mag de verbalisant daarvan niet afzien. De verbalisant moet dus een staandehouding verrichten, als deze mogelijkheid zich voordoet.
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro. Negeren rood kruis: 250 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
De camera's zitten niet in bermen of auto's maar bevinden zich boven de weg. De slimme camera's zijn schuin naar beneden gericht en maken foto's van de overtreding plus het kenteken. Het gezicht van de bestuurder is niet in beeld. Wel in beeld zijn de handen waarop de smartphone in de handen wordt gehouden.
Maar de echte reden voor een verbod is het gevaar binnenin je telefoon: ,,Als je belt wordt er in je telefoon een soort elektrische verbinding gemaakt en dan kan er een heel klein vonkje ontstaan. Als je tankt hang je met je hoofd boven de opening, daar komen licht ontvlambare dampen vrij.
Hoogte van boete voor fietsen met telefoon
De boete voor het gebruiken van een mobiel tijdens het fietsen bedraagt €95*. Voor fietsers tot 16 jaar bedraagt de boete €47,50* (50% van €95). Kinderen onder de 12 jaar krijgen alleen een waarschuwing.
Een boete met feitcode R545 is een boete voor het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het rijden in de auto, op de fiets of op de scooter. Bij de meeste mensen is het wel bekend dat bellen tijdens het rijden niet is toegestaan en dat u hier een boete voor kunt krijgen.
Strikt gezien mag je nu wel degelijk nog roken achter het stuur. Je moet er dan wel voor zorgen dat je je wagen perfect onder controle hebt. Is dat niet het geval, dan kan je voor het roken nu al beboet worden. Rij je met een bedrijfswagen van je werkgever dan is roken ook niet onbeperkt toegelaten.
Een broodje eten achter het stuur, zwaaien of een sigaret roken is niet verboden, mits je de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt.
Ook in vrachtwagen of leaseauto is roken verboden
U mag niet roken in een vrachtwagen, bestelbus of auto van de zaak. Ook niet als u er alleen in rijdt. Als u de eigenaar van het voertuig bent en niemand anders gebruikt het, bepaalt u zelf of er gerookt wordt.
Tijdens een telefoongesprek is er voornamelijk cognitieve en auditieve afleiding. Bij het appen, internetten of e-mailen wordt men zowel cognitief als visueel en fysiek afgeleid. Omdat het gevaar ook in de cognitieve afleiding schuilt, is handsfree bellen niet noemenswaardig veiliger dan handheld bellen.
De meeste koptelefoons hebben een ingebouwde microfoon/afstandsbediening in de kabel. De afstandsbediening bestaat vaak uit één of enkele knoppen voor het opnemen of beëindigen van gesprekken, het volgende of vorige nummer selecteren of het volume aanpassen.
Veel carkits beschikken tegenwoordig over bluetooth. Dit zorgt voor een draadloze verbinding tussen je gsm en de carkit. Het geluid gaat over de luidsprekers in je auto en je stem wordt goed hoorbaar door de microfoon. De geluidsweergave met bluetooth is uitstekend te noemen zonder een vorm van ruis.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Een geldboete is in Nederland minimaal € 3 en maximaal € 900.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale hoogte € 4.500.
Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro. Omdat deze boetes verwerkt worden door overgekwalificeerde professoren, bedragen de administratiekosten 9 euro!