Voor nieuwe elektrische auto's is in 2023 een subsidiepot van € 67 miljoen beschikbaar. Per nieuwe auto bedraagt de subsidie in 2023 € 2.950. Hierbij geldt echter: OP=OP. Voor gebruikte elektrische auto's zit er € 32,4 miljoen in de subsidiepot.
Dit jaar is in totaal 99,4 miljoen euro beschikbaar; 67 miljoen euro voor nieuwe elektrische auto's en 32,4 miljoen euro voor tweedehands modellen.. Vanaf 10 januari 2023 kan subsidie worden aangevraagd.
Na aflevering van de auto vraag je uitbetaling van de subsidie aan. Je doet dat zodra je de brief 'subsidieverlening' hebt ontvangen en de auto in het kentekenregister van de RDW op jouw naam staat. Dit kan binnen 18 maanden na de subsidieaanvraag.
De subsidie wordt uitbetaald als de auto geleverd is en het kenteken op naam van de subsidie-ontvanger staat. Let op: de beschikbare subsidie vanuit de overheid is beperkt voor 2020 en 2021. Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk na het ondertekenen van de koopovereenkomst je subsidieaanvraag doet.
Particulieren die in 2024 een nieuwe elektrische auto aanschaffen, hebben recht op hetzelfde bedrag aan subsidie als dit jaar. De subsidie op een nieuwe elektrische auto bedraagt dit jaar en volgend jaar € 2.950.
Per nieuwe auto bedraagt de subsidie in 2023 € 2.950. Hierbij geldt echter: OP=OP. Voor gebruikte elektrische auto's zit er € 32,4 miljoen in de subsidiepot. Per gebruikte auto is in 2023 € 2.000 beschikbaar.
Hoeveel zit er in de subsidiepot van isolatie en warmtepompen. De subsidiepot voor isolatie en warmtepompen maakt deel uit van de ISDE subsidie. In 2023 zit er ruim 350 miljoen euro in de pot. Deze subsidie kan benut worden voor warmtepompen, zonneboilers en isolatiemaatregelen.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Maar de goedkoopste elektrische auto van dit moment is de Roemeense Dacia Spring, die 20.710 euro kost. Die is klein en krap en dus geen volwaardige gezinsauto. Ook heeft hij een heel klein rijbereik van slechts 230 kilometer. En tijdens botsproeven bleek hij zijn inzittenden onvoldoende te beschermen.
Tabel percentage bijtelling 2023
De zonnecellen moeten een vermogen hebben van ten minste 1 kilowattpiek en de accu mag geen lood bevatten. Voor andere nulemissie-auto's geldt de 16% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Voor Model 3 achterwielaandrijving kunt u de SEPP subsidie van € 2.950 aanvragen, mits uw aanvraag voldoet en er budget beschikbaar is. Vrijstelling van MRB (motorrijtuigenbelasting) tot en met in ieder geval 2024. Vrijstelling van BPM. Daardoor is 21% BTW aftrekbaar van het volledige aanschafbedrag.
Je kunt dus geen subsidie ontvangen voor je hybride auto.
Voor 2023 is het totale subsidiebedrag 60 miljoen euro (SSEB Aanschaf: 36 miljoen euro, SSEB Retrofit: 14 miljoen euro, innovatie: 10 miljoen euro). Hierbij bedraagt de subsidie respectievelijk tot 40 procent van de meerkosten of netto-investeringskosten, met een maximum van 300.000 euro.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto's. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
De overheid heeft vanaf 1 januari 2023 een prijsplafond ingesteld voor de energierekening van kleinverbruikers. Tot een bepaald bedrag betaalt iedereen een maximumbedrag, daarboven betaal je de marktprijs. Deze regeling is voor iedereen in Nederland, dus ook voor ondernemers die in de categorie kleinverbruikers vallen.
Subsidie verduurzaming en verbetering – € 10.000
Dan kunt u, als uw woning in een postcode van de waardedalingsregeling of in de postcodes 9689, 9681 of 9682 valt, een subsidie aanvragen voor verduurzaming en woningverbetering.
Ondernemers. Per 1 januari 2023 zal er voor ondernemers ook het één en ander veranderen. Zo gaat de BTW op zonnepanelen naar 0% en gaat de zelfstandigenaftrek omlaag. Alle wijzigingen voor ondernemers die op 1 januari 2023 ingaan zijn terug te vinden op de Website KVK Ondernemersplein.
Wat is de ISDE subsidiepot leeg is? Het korte antwoord is: Nee, waarschijnlijk niet. Er komt de komende jaren nog voldoende budget beschikbaar, dus kan je gewoon je subsidie aanvragen in 2023 in plaats van 2022.
Binnen 8 weken ontvangt u het subsidiebedrag op uw rekening. Lees hier hoe een goede factuur van isolatie of glas eruit ziet, daarmee voorkomt u vertraging bij de subsidieaanvraag. Ik ben een particuliere verhuurder, hoe vraag is ISDE subsidie aan?