Tankers met membraantanks hebben meestal een volume van 70.000 tot 135.000 m³, maar de grootste gaan tot 266.000 m³.
De grote meerderheid kan 120.000 tot 150.000 kubieke meter vloeibaar gas vervoeren. Op datzelfde moment waren er 131 LNG-tankers in aanbouw of in bestelling. De capaciteit van de nieuwe schepen is een stuk groter, die ligt tussen de 140.000 en 216.000 kubieke meter .
Doorvoercapaciteit van LNG: 12 bcm/jaar. Netto capaciteit tank: 180.000 m3. Bruto capaciteit tank: 200.000 m3. Afmetingen tank: 40 meter hoog aan buitenkant en 55 meter in het midden.
Het transporteren van ruwe olie van de plaats van productie naar de raffinaderij is de voornaamste taak van de tankers. Soms worden ze ook gebruikt als opslagplaats voor ruwe olie na productie. Daarnaast vervoeren ze olieproducten zoals dieselbrandstof.
Het LNG blijft koud, doordat het altijd opgeslagen is in dubbel geïsoleerde vacuüm opslagtanks, zogenaamde cryogene tanks. Tijdens het rijden wordt in de vrachtwagen het vloeibare aardgas omgezet in gasvormige fase en blijft het LNG in de tank automatisch koel gehouden.
Liquefied Natural Gas (LNG) is een heldere, kleurloze vloeistof die ontstaat als aardgas tot -162 º C wordt afgekoeld. In vloeibare vorm neemt LNG ongeveer 600 keer minder volume in dan gewoon aardgas, waardoor het zeer efficiënt kan worden opgeslagen en getransporteerd.
Gemiddelde tankbeurten op Europese vluchten variëren tussen de 4.000 en 20.000 liter. Intercontinentale vluchten nemen een veelvoud van brandstof tot wel 160.000 liter Jetfuel mee. Deze Scania tankauto heeft een capaciteit van zo'n 77.000 liter.
Hoeveel km een vrachtwagen kan rijden met een volle tank is helemaal afhankelijk van de capaciteit van de tank. Maar als we uitgaan van een verbruik van 30 tot 40 liter brandstof per 100 km, kan een vrachtwagen met een tankinhoud van 250 liter zo'n 625 tot 833 kilometer rijden.
De tankopleggers hebben een inhoud variërend van 10.000 tot 50.000 liter.
Veel tijd is er niet, in de winter van volgend jaar moet de totale capaciteit om lng aan land te brengen in Nederland zijn uitgebreid van 24 naar zo'n 30 miljard kubieke meter.
Uit proeven is gebleken dat bij zware voertuigen, met dual-fuel motoren, 1 kg LNG 1 liter vervangt.
'Er zijn op dit moment 650 lng-schepen, en het groeit maar iets van 7 tot 8 procent per jaar, dat is niet genoeg. En snel een boot bij bouwen lukt ook niet, dat kost 200 tot 250 miljoen dollar per schip. We komen straks echt te kort', waarschuwt De Zoete.
Het antwoord is simpel: het is allebei evenveel. Een kuub is een kubieke meter, oftewel 1000 liter, en schrijven we ook als m3. Dit is handig om te weten wanneer je je energierekening bekijkt.
1 m3 aardgas komt overeen met 1,33 liter vloeibaar gemaakt propaan (of andersom 1 liter vloeibaar gemaakt propaan komt overeen met 0,751 m3 aardgas). 1 liter propaan levert ca. 6000 Kcal aan energie, 1 m3 aardgas levert ca. 8000 Kcal energie.
Als vuistregel kunt u aanhouden dat een 1 m3 (kuub) gas gelijk staat een 1 liter olie.
Een gemiddeld containerschip rekent zo een 100 euro per dag. Het is zo duur omdat schepen enerzijds verplicht zijn een verzekering af te sluiten (stel, je wordt ziek aan boord en moet per helikopter worden opgehaald), en dat het anderzijds een relatief kleine markt is.
De MSC Beatrice is 366 meter lang, 52 meter breed en 67 meter hoog. Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ruim 44 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter.
Maar wat kost een volle tank nou buiten de Nederlandse grenzen? De gemiddelde benzineprijs in Europa ligt op €63,58 per 50 liter. Nederland is, met €81,60 per 50 liter, het op twee na duurste land. Noorwegen spant de kroon met €87,50 per 50 liter.
Een mammoettanker brengt de aardolie vanuit allerlei landen in de wereld naar de haven van Rotterdam. Zo'n tanker is vier keer zo groot als een voetbalveld, ligt 20 meter diep (flatgebouw van zeven verdiepingen) en er zit ongeveer 20.000 ton olie in.
Het grootste schip ter wereld
Met ruimte voor meer dan 4 miljoen vaten olie was de Knock Nevis een ware drijvende olieplas. Deze gigant had een lengte van 458.45 meter. Met een tonnage van 260,941 en een diepgang van bijna 27 meter was de Knock Nevis zelfs reusachtig voor een mammoettanker.
Voor de oorlog in Oekraïne was dit 25% van de Nederlandse import. Daarnaast is het percentage vloeibaar gas (LNG) uit Rusland gehalveerd van 30% in 2021 naar 15% nu. De verminderde import van gas uit Rusland is grotendeels opgevuld met LNG maar ook met meer import uit België (verdubbeling) en het Verenigd Koninkrijk.
De werkelijke reden van de hoge gasprijs is omdat de Nederlandse regering onder amerikaanse druk kiest om geen russisch gas af te nemen. De VS verkopen liever hun eigen veel duurdere LNG, en dan moet je er ook nog tanks en vliegtuigen bijkopen vanwege de “russische dreiging”.
CNG is goedkoper dan benzine en diesel, maar duurder dan LPG. Het is maar op een zeer beperkt aantal plekken verkrijgbaar, dus het rijden op CNG vergt enige planning. Met de ANWB Onderweg app kun je eenvoudig CNG-stations bij jou in de buurt vinden en direct de actuele prijzen per pomp bekijken.