Op Prinsjesdag 2023 presenteerde het kabinet het nieuwe belastingplan. Tot 1 januari 2026 betalen camperbezitters het kwarttarief. Dit is 25% van het tarief voor wegenbelasting van een personenauto. Deze regeling wordt per 1 januari 2026 voor campers versoberd naar een halftarief.
Wegenbelasting voor campers gaat omhoog in 2026
Dat is nog niet alles. Want nog een jaar, in 2026, later gaat de wegenbelasting voor campers omhoog. Momenteel genieten eigenaren van kampeerauto's nog van een kwarttarief, maar dit gaat naar een halftarief.
Hier zijn de kosten voor 2024: Voor campers tot 15 jaar oud: €88,05. Als je een camper tot 15 jaar oud schorst binnen 1 jaar na het begin van de vorige schorsing: €88,05. Voor alle andere campers: €29,10.
De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting die nu nog geldt voor elektrische campers, komt ten einde in 2025. Vanaf 1 januari van dat jaar krijgen elektrische auto's en campers nog wel 75 procent korting op het dan geldende wegenbelastingtarief.
Het Rijk verwacht in 2024 ruim 4,9 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting te ontvangen, ongeveer 7,5 procent meer dan een jaar eerder. Het wegenbelastingtarief, exclusief opcenten (de extra provinciale component van de motorrijtuigenbelasting), is met ongeveer 10 procent gestegen.
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto. U betaalt dan het zogenoemde kwarttarief.
Deze is verhoogd van 125,8% (2023) naar 138,3%. Ook is het Rijksdeel, het deel van de wegenbelasting dat naar de Rijksoverheid gaat, verhoogd. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de wegenbelasting een stuk duurder is dan vorig jaar. In totaal wordt de wegenbelasting ongeveer 7,5% hoger dan vorig jaar.
Het hebben van een camper voor eigen gebruik wordt in 2024 duurder.Dit komt door een stijging van de motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel de wegenbelasting genoemd. Nu zijn campereigenaren 25% van de mrb verschuldigd die normaal gesproken zou gelden voor een personenauto met hetzelfde gewicht.
Dinsdag 24 oktober biedt de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) samen met initiatiefnemer Jan Catsburg een petitie aan bij de Commissie Financiën van de Tweede Kamer. Aanleiding voor deze actie is de voorgenomen verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor campers met ingang van 2026.
In de praktijk komt dit dus neer op een verbod van de verkoop van nieuwe voertuigen die rijden op diesel of benzine. Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor.
Naast de BPM-verhoging wordt in 2026 ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor campers aangepast. Het huidige kwarttarief vervalt en maakt plaats voor een halftarief, wat betekent dat eigenaren van campers vanaf 2026 twee keer zoveel wegenbelasting gaan betalen als nu het geval is.
Tot 2024 is er een bpm-vrijstelling voor de bedrijfswagens van ondernemers. Deze zal vanaf volgend jaar volledig verdwijnen, waardoor vanaf 1 januari 2025 ook ondernemers bpm moeten betalen over de aanschaf van een nieuwe bestelauto. Vanaf 01-01-2025 betalen ondernemers dus het volledige BPM bedrag!
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto (kwarttarief). Het kampeerautotarief is hoger (halftarief) als u de kampeerauto ook zakelijk verhuurt. U kunt uw motorrijtuigenbelasting berekenen op de website van de Belastingdienst.
Vier kampeerauto's zijn genomineerd voor de titel Camper van het Jaar 2025. Dat zijn de Dreamer Cap Land, de Malibu Genius 641 LE, VAN-Jorn en de Dethleffs Globebus Performance. De verkiezing is dit jaar extra bijzonder, want de ANWB en de NKC slaan hiervoor de handen ineen.
Hogere BPM en wegenbelasting op campers
Een van de voornaamste redenen voor de prijsstijging van campers is de veranderende belastingstructuur. Vanaf 2025 gaat de BPM (Belasting van Personenauto's en Motorvoertuigen) op bedrijfswagens omhoog, wat ook de doorstroom van BPM-vrije gebruikte busjes op termijn beïnvloedt.
Afhankelijk van de verontreinigingsklasse ben je tussen de 16,00 en 40 euro verschuldigd voor elke 200 kg of deel daarvan voor een totaalgewicht tot 2.000 kg.Voor het gewicht daarboven wordt € 10,00 per 200 kg of gedeelte daarvan toegevoegd.
Kwarttarief verdwijnt per 1 januari 2026
Deze regeling wordt per 1 januari 2026 voor campers versoberd naar een halftarief. Dan betalen ze dus niet 25% maar 50% van het tarief voor een personenauto. Campers voor eigen gebruik of verhuur krijgen hiermee hetzelfde tarief.
In 2024 betaal je als buscamper eigenaar dus maar één kwartaal wegenbelasting in plaats van vier. In het geval van de buscampers die we bij BasCampers bouwen komt dat neer op een bedrag tussen de €55 en €65 per maand.
De tekorten aan onderdelen van campers zijn niet enkel te danken aan overheidsmaatregelen om het coronavirus te bestrijden, ook de oorlog in Oekraïne heeft invloed op de kampeerbranche. Veel onderdelen voor jouw nieuwe camper, als kabelbomen, komen uit het land. De productie ligt nu nagenoeg stil.
Deze overgangsregeling geldt voor voertuigen uit het bouwjaar 1987 en ouder (tot 40 jaar). De overgangsregeling houdt in dat deze voertuigen totdat ze 40 jaar oud zijn in aanmerking komen voor het kwarttarief MRB over het hele kalenderjaar 2024, met een maximum van € 151.
Hoeveel wegenbelasting betaal ik dan? Per provincie kan dit iets verschillen. In de praktijk komt dit bij de door ons aangeboden campers op gemiddeld €80,- tot €85,- per maand. Een manier om de vaste kosten te drukken is om de camper te schorsen als deze meerdere maanden niet gebruikt wordt.
Waardevaste investering
Maar een groot voordeel van integraalcampers is dat ze waardevast zijn. Wilt u uw camper over tig jaar verkopen? Dan kan u dit alsnog een mooi bedrag opleveren. Omdat de cabine vaak van kunststof is in plaats an metaal zult u niet snel roest tegenkomen in een integraal camper.
De Eerste Kamer besloot op 19 december 2023 het tarief van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor kampeerauto's per 1 januari 2026 te verdubbelen tot een halftarief. De mogelijkheid om een kampeerauto te schorsen blijft bestaan.
Gewichtscorrectie korting: 25% in 2026, 0% in 2030
De EV valt dan in een lagere MRB categorie (de benzine tabel wordt aangehouden) Na enkele jaren verdwijnt deze korting / gewichtscorrectie. Vanaf 2030 gaan bezitters van Elektrische auto's namelijk de volledige MRB betalen.
Wegenbelasting gaat stijgen in veel provincies
Ieder jaar wordt bepaald hoeveel de opcenten maximaal mogen zijn. Dat maximale tarief steeg in 2025 van 138,3 naar 147,1 procent.