Het aantal examinatoren bij het CBR is sinds 2015 met een derde gegroeid. In totaal werken er nu zo'n 650 examinatoren. De verwachting is dat er in 2019 nog zo'n zeventig bij komen, om de wachttijden bij de praktijkexamens tegen te gaan.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Als examinator bij het CBR heb je sowieso een uitdagende en zelfstandige baan met veel verantwoordelijkheid. Daarnaast kun je rekenen op: een jaarcontract met uitzicht op een contract voor onbepaalde tijd. een salaris van € 3.406,13 bruto per maand bij een fulltime dienstverband (36,67 uur per week).
In Nederland slaagt 51 procent van de mannen in één keer voor het rijexamen. Bij vrouwen is dit 48 procent. Dat lijkt misschien op het oog geen groot verschil. Maar bij 1000 examens zakken er 30 vrouwen meer dan mannen.
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen. Ongeveer 20% zakt vier of meer keer.
Op dinsdagen vertrekt precies 50 procent van de kandidaten met een rijbewijs bij het CBR. De maandag en donderdag staan op de tweede plek, dan slaagt 49,7 procent van de kandidaten. Op woensdag en vrijdag is het slagingspercentage 49,3 procent. De zaterdag is als examendag een opvallende negatieve uitschieter.
De algemene regel is dat je nooit tweemaal dezelfde examinator zal hebben. Maar soms kan het niet anders doordat de andere collega's al weg zijn bijvoorbeeld. Een examinator kan je niet weigeren, tenzij je geen examen wenst af te leggen en meteen betaalt voor een nieuw examen.
Salaris rijinstructeur in loondienst: €13,25 bruto p.u.
Daar verdien je ongeveer €13,25 bruto per uur. (bron: De VerkeersAcademie). Het voordeel van loondienst is echter dat je iedere maand precies weet wat er binnenkomt en de rijschool regelt alles voor je.
In principe is er momenteel nog geen minimumleeftijd verbonden aan het worden van rijinstructeur. Het is bijvoorbeeld niet zo dat je geen beginnende bestuurder mag zijn om rijinstructeur te worden. Hoewel er dus geen harde eis is, is het wel zo dat het wordt aangeraden om al enige ervaring op de weg te hebben.
Salaris van een ZZP rijinstructeur
Toch verdienen ZZP'ers vaak goed. Afhankelijk van kennis en ervaring houdt een rijinstructeur tussen de 20 en 45 euro per les over. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de kosten die je maakt.
De cijfers die zijn geanalyseerd beslaan de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2017. Daarin was het gemiddelde slagingspercentage voor het eerste praktijkexamen voor de auto 50,3 procent. Het gemiddelde slagingspercentage voor het herexamen B was in deze periode 50,5 procent.
Het onderdeel kennisvragen bevat in 12 vragen waarvan je er 10 goed moet hebben. Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben.
Andere 'gemakkelijke' landen zijn Frankrijk, Ierland, Italië, China, Rusland en Slowakije. Het moeilijkste land om je rijbewijs te halen is Kroatië, waar je gemiddeld ongeveer 85 rijlessen nodig hebt voordat je je examen kunt afleggen.
Alleen kun je niet slagen of zakken. Wel kun je wennen aan de examensituatie. Je krijgt handige tips van de examinator, waar je iets aan hebt voor het examen. En je kunt vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen op het examen.
Welke vragen kunnen er worden gesteld? Waar zit de tank voor de koelvloeistof en hoe vul ik deze bij? Waar vind ik de olie en hoe weet ik wanneer ik genoeg olie heb bijgevuld? Waar zit de tank voor de ruitensproeier vloeistof en hoe vul ik deze bij?
Het is geen fabeltje, een banaan eten helpt echt. In banaan zitten stoffen die bevorderlijk zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Bananen zijn goedkoop en zonder risico's dus baat het niet dan schaadt het ook niet! Er is onderzocht dat je het beste 2 uur van te voren een / twee bananen kan eten.
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou. En je krijgt meer persoonlijke begeleiding. Het speciale examen noemen we 'nader onderzoek rijvaardigheid'.
Het beste antwoord
Als je goed kunt leren dan is de theorie veel makkelijker (en in een paar dagen in je hoofd te krijgen) dan de praktijk. Zoals hierboven ook beschreven is, moet je in de praktijk rekening houden met onverwachte situaties waar je voor die tijd geen rekening mee kunt houden.
Er zijn verschillende methodes om rijangst te overwinnen. Vaak wordt bij milde rijangst aangeraden om weer rustig achter het stuur te kruipen. Dit kunt u doen door een gespecialiseerde begeleider in te schakelen van een rijangst rijschool. Bovendien kunt u een opfriscursus autorijden volgen voor uw rijangst.
Bij een zware overtreding worden 5 punten afgetrokken en bij een lichte fout één punt. De kandidaat mag dus maximum 9 lichte fouten of maximum 1 zware én 4 lichte fouten maken.