Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro. Deze cijfers van platform Autoscout24 suggereren een prijsstijging van ruim 28 procent in twee jaar tijd.
Belangrijkste gevolg voor de consument is de hogere prijs die voor een occasion moet worden betaald door de schaarste die er heerst. Dat, in combinatie met een stijgende vraag, leidt tot stijgende inkoopprijzen voor de handelaren.
Nieuwe auto's zijn duurder geworden door de verhoogde veiligheidseisen die gesteld worden, door het wereldwijde chiptekort, door hogere prijzen van materialen en onderdelen en door nieuwere technieken die geïmplementeerd worden.
Om dat in perspectief te zetten: in het eerste halfjaar van 2021 nam de gemiddelde vraagprijs van een gebruikte auto met 3 procent (€588) toe. In juli 2021 bedroeg de gemiddelde prijs van een occasion op Autoscout24 €19.870.
Autoprijzen tot 6 procent omhoog. De kans is groot dat de prijs voor een nieuwe (Europese) auto volgend jaar 3 tot 6 procent hoger uitvalt. Onze researchafdeling constateert dat er op de automarkt sprake is van een mismatch. De autoproductie wordt beperkt door een tekort aan materialen, vooral halfgeleiders.
Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
Hoeveel moet je elke maand opzij zetten voor een auto? Het Nibud stelt voor om 10% van uw netto-inkomen opzij te zetten. U bent niet verplicht om elke maand 10% van uw inkomen opzij te zetten. Het kan variëren van een beetje meer de ene keer tot een beetje minder de volgende keer.
Alleen na 90 dagen gemiddeld verkopen de dealers pas een auto. Naast het verloren geld aan rente en het verschil in omloopsnelheid vragen wij na 90 dagen minder geld voor diezelfde auto. De particulier begint dus direct bij de juiste prijs en dealers pas later.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Bij het leasen van een occasion kun je kiezen voor kortere looptijden van bijvoorbeeld 24 maanden. Doordat de looptijd korter is kun je vaker voor een nieuwe occasion kiezen. Omdat het leasebedrag een stuk lager ligt, zijn er veel meer mogelijkheden met het leasecontract.
Voor een kleine stadsauto loopt dat op tot € 1900. Voor een ruime gezinsauto ben je al snel meer dan € 4000 kwijt. ' Dat nieuwe auto's zo duur zijn, heeft grote gevolgen voor het Nederlandse wagenpark.
Hoe vervuilender de auto, hoe hoger de bpm. De tarieven in de bpm-tabel zijn in 2022 verhoogd met zo'n 2,3%.
Maar hoeveel mensen hebben eigenlijk een ton aan vermogen? In totaal zijn er in Nederland 2.467.000 huishoudens die meer dan €100.000 aan vermogen hebben (bron). Dat komt neer op 5,18 miljoen mensen.
Het kopen van een nieuwe auto is een grote investering. Daarnaast is het een slechte investering, want de waarde van een auto daalt snel. Een nieuwe auto biedt veel comfort en gemak, maar het nadeel is dat de aanschafkosten hoog zijn. Toch kunnen de meeste mensen niet zonder de auto.
Dure, grote SUV's en auto's uit het hogere segment zijn veel minder betrouwbaar dan kleine auto's, zo blijkt uit een nieuw rapport. Een hogere prijs betalen voor een nieuwe auto kan betekenen dat je een comfortabeler of sneller voertuig krijgt, maar het is absoluut geen garantie voor een grotere betrouwbaarheid.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Toch is onderhandelen bij het kopen van een auto heel normaal. En minder moeilijk dan je wellicht zou denken. Kennis over wat je koopt, over wat je eventueel inruilt, durf en je eigen standvastigheid zijn dingen die je absoluut zullen helpen tijdens het onderhandelen.
Als het gaat om de beste investeringen in klassieke auto's in 2022, zijn we van mening dat Porsche-, Alfa Romeo-, Toyota MR2- en Mercedes SL-modellen tijdens de COPVID-19-pandemie het potentieel voor een goede investering en ROI in de loop van de tijd hebben laten zien.