Alsof alles tegenwoordig al niet duur genoeg is, blijkt nu dat de prijzen in augustus nóg harder zijn gestegen dan een maand eerder. Zo werd het dagelijks leven in augustus 13,6 procent duurder dan in augustus 2021. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De afgelopen maand is het leven namelijk met 13,6 procent duurder geworden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze inflatie betekent dat goederen en diensten in augustus 2022 13,6 procent duurder waren dan een in dezelfde maand een jaar eerder.
Gemiddeld genomen legde de consument in juni ruim 11 procent meer neer voor zijn voedingsmiddelen dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee ligt de prijsstijging van voeding aanzienlijk hoger dan de algemene prijsstijging van goederen en diensten. Die is vastgesteld op 8,6 procent.
Chocola, bananen, appels en schoonmaakmiddelen werden maar een beetje duurder. Dat concludeert marktonderzoeker GfK dat de prijzen bijhield van 55 producten in negen verschillende supermarktketens in de periode september 2021-juli 2022.
Leven in Nederland 13,6 procent duurder dan vorig jaar
Het dagelijks leven is in augustus 13,6 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarmee stegen de prijzen in doorsnee nog harder dan een maand eerder.
Gestegen kosten en lonen
Het algehele prijspeil ligt domweg een paar treden hoger. De inflatie is ingebakken in de producten en diensten door de gestegen kosten en lonen. De afgelopen 20 tot 30 jaar is de inflatie gedrukt door de globalisering van de economie. Made in China was goedkoper dan made in Holland.
Zo blijkt dat zwangerschapstests, condooms en 'andere mechanische voorbehoedsmiddelen' (zoals spiraaltjes) gemiddeld 3,2 procent goedkoper werden. Maar ook het beddengoed werd gemiddeld een klein beetje minder duur: 1,3 procent. Producten van papier werden 5,1 procent goedkoper ten opzichte van maart 2021.
Volgens de consumentenbond is de Jumbo inderdaad de goedkoopste supermarkt van Nederland. De consumentenbond kijkt in haar onderzoek naar de prijs van de 110 meest gekochte A-merken.
Vooral luxe producten in de bonus
Albert Heijn is met de (sinds begin dit jaar helaas in de ban gedane) Hamsterweken een soort pionier geweest met grote kortingen. Helaas zijn het vaak wel luxe producten waarop deze grote kortingen worden gegeven. Veel mensen zullen ook zeggen onnodige en ongezonde producten.
De grootste prijsstijgingen vind je in het pasta-, brood- en zuivelschap. Chocolade, bananen en schoonmaakartikelen worden nauwelijks tot niet duurder. Dat we nu meer betalen voor onze boodschappen, komt volgens de onderzoeker mede door de oorlog in Oekraïne. Ook graan- en arbeidstekorten spelen een rol.
Goedkoopste supermarkt 2022
Dat was volgens onderzoek van het televisieprogramma Kassa jarenlang het geval. In 2022 is er een andere winnaar. Jumbo blijkt dit jaar de goedkoopste supermarkt te zijn. Op de tweede plek is Plus geëindigd.
Agro-grondstoffen, energie en transport waren fors in prijs gestegen. Die kosteninflatie kregen ze op dat moment slechts beperkt doorgerekend aan afnemers zoals supermarkten. En dan begint de oorlog en zie je dat heel veel grondstoffen zoals graan, maïs, maar ook kunstmest en zonnebloemolie nog duurder worden.
Er wordt onder meer kerosine, benzine en producten voor de chemische industrie mee gemaakt. Hoewel het voor Europa mogelijk is om ruwe olie uit andere landen te halen, zal ook de olieprijs verder stijgen als de oorlog in Oekraïne voortduurt.
Supermarkten gingen als leveranciers een product niet konden leveren naar een ander. Nu kan dat niet meer, omdat iedereen moeite heeft om aan grondstoffen te komen. Prijzen gaan op alle fronten omhoog: grondstoffen, verpakkingen, transport, energie en arbeid zijn duurder geworden.
Zaken als openbaar vervoer, telefoon en internet zijn 25% duurder dan het gemiddelde in de EU. Ook de aanschaf van auto's (22%), alcohol en tabak (15%), horeca, kleding en voedsel zijn allemaal ruim duurder dan in een gemiddeld ander EU-land.
De enige betrouwbare manier voor de meeste mensen om inflatie tegen te gaan is “assets” op te stellen die het beter doen dan de markt, of op zijn minst de markt evenaren. Met andere woorden: beleggen.
Als je bij het boodschappen doen huismerken koopt, dan kun je het best naar Lidl. Daar zijn de prijzen namelijk het laagst. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Daarmee is Lidl goedkoper dan Aldi, de andere bekende Duitse discounter.
Spar is de duurste supermarkt. Daar zijn A-merken 12% duurder. Aldi en Lidl staan door het geringe aanbod van A-merken niet in de ranglijst. Maar in een vergelijking van 22 dezelfde A-merken bij beide supermarkten is Aldi ruim 5% duurder dan Lidl.
Volgens de meest recente prijspeiling van de Consumentenbond was Jumbo, afhankelijk van het filiaal, de goedkoopste supermarkt. De Spar was de duurste supermarkt. Let op, Jumbo hanteert per winkel verschillende prijsniveau's. Zie hier welk prijsniveau de Jumbo bij jou in de buurt hanteert.
Hier hebben ze 'Peapod', en doet hetzelfde als Albert.nl: je online bestelde boodschappen offline bij je thuis brengen. Het enige verschil is de branding: Peapod heeft een eigen huisstijl daar waar Albert.nl duidelijk aan Albert Heijn gelieerd is.
Omdat het niet zo lang duurt om schappen op voorraad te hebben, zul je niet zo veel mensen merken die bij Aldi werken. Door op arbeidskosten te besparen, kan het bedrijf de consumenten goedkopere prijzen aanbieden. Het hebben van minder werknemers betekent ook dat Aldi hun mensen hogere lonen betaalt.
Lidl is de goedkoopste supermarkt voor huismerken, gevolgd door Dirk en Vomar. Aldi is gezakt naar de vierde plaats. Dit blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond. De duurste supermarkt voor huismerken is Poiesz.
Inflatie betekent dat de prijzen stijgen. En dat betekent dat jij met jouw geld minder kan kopen. Als de prijzen dalen, spreken we van deflatie. Een beetje inflatie is goed voor de economie.
Als de vraag naar een product stijgt, leidt dit bij een gelijk aanbod tot een stijging van de prijs. Als de geaggregeerde vraag, de vraag naar alle producten op alle markten in een land, stijgt zal dit leiden tot een stijging van het algemeen prijspeil. Er ontstaat inflatie.
Inflatie treedt op wanneer er sprake is van een algemene stijging van de prijzen van goederen en diensten, niet alleen van individuele producten; dat betekent dat je vandaag minder kunt kopen voor 1 euro dan gisteren. Met andere woorden: door inflatie wordt de munt in de loop van de tijd minder waard.