Het omslagpunt ligt ongeveer bij 20 bij 30 cm. Ook de dikte speelt hierin een belangrijke rol maar daarover laten in deze blog meer. Tegels of stenen kleiner dan 20 bij 30 cm zijn eigenlijk allemaal geschikt om in een oprit te verwerken.
De dikte van opritbestrating is belangrijk vanwege het gewicht van auto's die erop komen te staan. Stenen van minimaal 6 centimeter dik zijn hiervoor sterk genoeg. Met klinkers zit je altijd goed: deze zijn altijd minimaal 6 centimeter dik.
Bij het aanleggen van een terras of looppad is 15 centimeter wit zand onder de bestrating voldoende. Woon je in een gebied met een instabiele ondergrond (zoals klei of veen), ga dan voor een laag van 20 tot 25 centimeter. Leg je een oprit aan? Zorg dan voor een laag van minimaal 15 centimeter gebroken puin.
Voor een goede afwatering is een lichte helling noodzakelijk. Als regel volstaat een helling, ook wel afschot genoemd, van 1 à 2 cm per meter. Nadat de hoogte op de paaltjes is aangeduid, span hiertussen een touwtje, zodat je al een goed beeld krijgt van de latere bestrating.
Er is geen separate eenheid voor afschot. Enkel voorbeelden zijn: 1:200 (0,5%), 1:100 (1%) of 1:50 (2%). De betekenis hiervan is dat over een afstand van 200 meter het afschot 1 meter bedraagt, respectievelijk over 100 meter en 50 meter.
Als u een oprit wilt laten aanleggen zijn de kosten grotendeels afhankelijk van de materialen die u gebruikt. Grind is de goedkoopste optie: dit kost gemiddeld €10,- €15,- per m². Klinkers zijn ook een goede keuze, hiervoor ligt de prijs rond de €10,- tot €25,- per m².
Een auto heeft een oppervlakte nodig van 2 bij 5 meter. Als u twee auto's naast elkaar op uw oprit wilt zetten moet u dus uitgaan van een breedte van tenminste 5 meter. Vaak is de oprit nog wat breder zodat er gemakkelijk langs gelopen of gefietst kan worden.
De inrit moet aan de straatzijde voor een woning minimaal vier meter breed zijn. Voor een bedrijf is dat minimaal zeven meter.
Maximale oppervlakte van 80 m²: niet-overdekte constructies als een oprit kunnen vrijgesteld zijn van een vergunning bij een max. oppervlakte van 80 m². Let op: je moet hierbij ook bestaande niet-overdekte constructies meetellen (bv. tuinpaden, terrassen, zwembaden, …).
Legt u echter bijvoorbeeld een terras aan op klei- of veengrond, dan adviseren we al gauw de dikte van het zandbed te verdubbelen tot zo'n 20 centimeter. En voor een oprit kunt u het best gaan voor 25 tot 30 centimeter.
Indien er geen stabiele ondergrond is – bijvoorbeeld bij klei of leemzand) – dien je een onderfundering van 20 cm steenslag of betonpuin (0/20 of 0/40 mm) te voorzien. De fundering voor een oprit uit beton, natuursteen of keramiek bestaat uit een laag van ongeveer 15 cm stabilisé (verhouding cement/zand 1:8).
Wilt u een inrit of uitrit van uw pand naar de openbare weg aanleggen? Dan heeft u een omgevingsvergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de gemeente of via Omgevingsloket online.
Leg eerst de hele tegels of klinkers. Vul op het laatst pas de ontbrekende stukken op. Controleer tijdens het bestraten regelmatig of de stenen nog waterpas liggen. Tenslotte, zorg dat de stenen op deze plaats blijven liggen en veeg een aantal keer met de bezem los zand over de nieuwe bestrating.
Dolomiet en grastegels zijn veelgebruikte waterdoorlatende materialen voor de oprit.
Gebruik voor opritten en tuinpaden een siergrind met kleiner formaat. Het beste kies je voor een kaliber tussen de 7 en 20 mm. 8/16 is een veelgebruikte maat voor opritten. Kleinere steentjes (dan 8 mm) gaan snel tussen de banden zitten en grotere kalibers zijn weer onprettig om te belopen of berijden.
Een uitweg, ook wel uitrit, inrit of oprit genoemd, is een aansluiting vanuit een perceel op de openbare weg. Voor het aanleggen of veranderen van een uitweg die aansluit op de openbare weg, heeft u een omgevingsvergunning nodig.
De meeste bouwverordeningen verlangen een breedte van 4,50 meter voor erftoegangswegen. Als bij u alleen sprake is van een inrit en niet van een erftoegangsweg, speelt daarnaast nog een rol dat de inrit veilig moet kunnen worden gebruikt van en naar de openenbare weg.
Veel middenklasse auto's zijn vandaag de dag zelfs breder dan 2 meter, terwijl de parkeervakken sinds de jaren 70 geen centimeter zijn gegroeid. De afmeting blijft gereguleerd op 2,30 breed en 5 meter lang en daar wil de club verandering in zien.
Oprit verharding in tegels of klinkers
Tegels en klinkers zijn uitermate geschikt voor verwerking in opritten, looppaden en terrassen. Klinkers zijn over het algemeen wat makkelijker te leggen omdat ze vanwege hun geringe formaat goed blijven liggen en daarom ook op hellingen geplaatst kunnen worden.
Maximum oppervlakte voor tuinverhardingen
Alle verhardingen van paden, terrassen, prieeltjes, ... net zoals verharde vijvers en zwembaden mogen samengeteld niet meer dan 80 m² bedragen. Wil je dus nog meer verharding, dan moet je voor die extra oppervlakte wel een vergunning aanvragen.
Het karakter van de voortuin moet echter groen blijven, het aandeel verharding mag niet overheersen. Grotere voortuinen verdragen iets meer verharding. Je hiervoor wel een omgevingsvergunning aanvragen. Let erop dat de totale verharding niet meer dan 1/3 van de totale oppervlakte van de voortuin omvat.
maximaal 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin. Alle reeds bestaande niet-overdekte constructies in zijtuin en achtertuin zoals opritten, tuinpaden, terrassen, of zonnepanelen moeten meegeteld worden bij de berekening van deze maximale oppervlakte.
Wil je de oprit op een goedkope manier aanleggen of heb je een grote oppervlakte te bestrijken, dan zijn steentjes een prima keuze. Een oprit met steentjes is bovendien vrij eenvoudig aan te leggen waardoor de werken snel kunnen gebeuren. Prijzen kan je hier aanvragen.
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.