Vanaf 2012 is de voormalige 125cc wegraceklasse vervangen door de nieuwe Moto3 categorie. En die laat niet meer het gebruik van tweetakt krachtbronnen toe, er dient gereden te worden met een ééncilinder viertakt motor met een maximum cilinderinhoud van 250cc.
De motorfietsen worden sinds het seizoen 2018-2019 alle voorzien van een drie-cilinder viertakt Triumph motor van 765 cc. Deze motoren leveren 136 pk (100 kW).
Het is een compacte machine die 84 kilo weegt, een topvermogen van 35,5 kW heeft, 13.000 toeren per minuut en een benzinetank van 11 liter heeft.
In 2007 werd in de MotoGP-klasse de cilinderinhoud van 990 cc verlaagd tot 800 cc. Deze klasse (de 500cc en tegenwoordig de MotoGP) wordt ook wel aangeduid als de Koningsklasse. In 2019 werd de elektrische klasse MotoE ingevoerd als vierde kampioenschap naast de drie reeds bestaande klassen.
Trouwens, vergis je niet in de snelheid van een Moto3-machine. Ondanks een geringe 55 pk halen ze een topsnelheid van 244 km/u en accelereren ze vanuit stilstand naar de 100 km/u in minder dan drie seconden.
Tijdens officiële metingen bleek dat een Formule 1-auto en een motor van de MotoGP precies even snel de 100 km/h bereiken. Daarna is een Formule 1-wagen sneller bij de 300 km/h per uur. Een F1-auto heeft hier 10,6 seconden voor nodig, terwijl een motor 11,8 seconden nodig heeft.
Superbike als motorfietsclassificatie wordt gebruikt voor een sportmotor met een cilinderinhoud tussen 750 en 1200 cc en een relatief hoog motorvermogen.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
In kwalificatietrim zijn de MotoGP-motoren sneller dan de Superbikes, maar het verschil is kleiner dan je op voorhand zou denken. In onderstaande tabel hebben we de ronderecords van de MotoGP en WSBK tegen elkaar afgezet. Over het algemeen schommelt het verschil tussen 1,5 en 2,5 seconden.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
Gewicht: MotoGP – 157 kg, Formule 1 – 640 kg (inclusief rijder). Vermogen: MotoGP – ca. 250 pk, Formule 1 – ca. 880 pk.
Bij de MotoGP zijn er uitsluitend regels voor het gewicht van de motor. Deze regel is dat de motor minimaal 157 KG moet wegen.
Het MotoGP motorblok en versnellingsbak
Waar je bij de meeste motoren nog moet schakelen met een koppeling gebruiken MotoGP coureurs de koppeling alleen bij de start. Tijdens het rijden kunnen zijn altijd schakelen zonder koppeling. Er zijn ook straatmotoren waarbij dat kan, de zogenaamde quickshifter.
Het betekent ook dat er voor 2022 geen grote veranderingen doorgevoerd zijn. Het huidige tijdperk van de topklasse is begonnen in 2002, toen de MotoGP-klasse ingevoerd werd ten faveure van de 500cc-klasse. Men stapte toen over naar viertaktmotoren met een maximale inhoud van 990cc.
De MotoGP is de opvolger van de 500cc-klasse. De voornaamste motorenproducenten, eigenlijk de vier grote Japanse merken Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki vonden deze klasse al enige tijd geen goede afspiegeling van de commerciële markt voor straatmotoren.
Vanaf dat moment begon Valentino's psychologische oorlogvoering. Zijn grootste concurrent Max Biaggi kon hier helemaal niet goed tegen en was dan ook vaak boos op Rossi. In dat jaar kreeg Rossi ook zijn bijnaam "the Doctor".
De snelste motor in productie: de Kawasaki Ninja H2R
Deze H2R is gelimiteerd verkrijgbaar, maar wordt nog geproduceerd dus mag zich wat ons betreft de snelste motor in productie noemen. De handgebouwde motorfiets is met zijn 310 pk goed voor een snelheid van zo'n 400 km/u.
De prijs van een MotoGP motorblok ligt ongeveer tussen de 200.000 en 250.000 euro. De kosten van het huren van een complete MotoGP machine voor een MotoGP satellietteam bedragen ongeveer 2 miljoen euro per seizoen.
Geen van de fabrikanten willen echte getallen noemen, maar het vermogen van superbikes wordt geschat op ongeveer 240 pk. Dit terwijl het vermogen van MotoGP motoren kan oplopen tot wel 300 pk!
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
In 1954 kwam de Brit Geoff Duke tot 169,7 km/u, maar toen was een deel van het traject tussen Assen en Hooghalen geasfalteerd.