Belangrijkste ontwikkeling: de bijtelling voor de zakelijke elektrische leaseauto is vanaf januari 2022 16% en de cap is vastgezet op € 35.000. In 2023 wordt blijft de bijtelling hetzelfde, het bedrag waarover 16% bijtelling betaalt wordt daalt naar € 30.000.
De bijtelling wordt altijd voor 60 maanden vastgezet. Dit betekent dat een je een occasion uit 2019 of ouder nog 5 jaar lang voor een bijtelling van 4% kunt rijden (tot een maximale cataloguswaarde van € 50.000).
Is de termijn van 5 jaar verstreken, gaat vanaf dat moment het dan geldende bijtellingspercentage voor de auto in kwestie gelden. Heb jij bijvoorbeeld een plugin hybrid die op 1 november 2015 op kenteken is gezet, dan krijg jij vanaf 1 december 2020 te maken met een bijtelling van 22%!
Bijtelling EV na 5 jaar
Dus een volledig elektrisch voertuig (CO2-uitstoot = 0) die op 1 januari 2019 voor het eerst in gebruik wordt genomen houdt tot en met januari 2024 (5 jaar lang), over de eerste 50.000 euro catalogusprijs, het 4% bijtellingspercentage.
De bijtellingsregels in 2020 en 2021 gaan veranderen. U kunt dit jaar nog steeds profiteren van de gunstige acht procent bijtelling. Dit geldt dan voor alle elektrische auto's met een catalogusprijs onder de 45.000 euro. Voor alle bedragen daarboven geldt een bijtellingspercentage van 22 procent.
De verlaging is 18% voor 1 x 60 maanden, vanaf de 1e dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst toegelaten is op de weg. Per saldo dus een 4% bijtelling gedurende 60 maanden. Na afloop van de 60-maandenperiode geldt in 2022 vanaf dat moment een verlaging van 6%. Per saldo is de bijtelling 16%.
Tesla bijtelling in 2022 en 2023
In 2022 betaal je voor een Tesla Model Y Long Range AWD van € 65.990,- incl. BTW een gecombineerd bijtellingstarief van 16% en 22%: 16 procent over de eerste 35.000 euro en over het resterende bedrag betaal je 22% bijtelling.
Waar de bijtelling van een Tesla in 2019 nog 4 procent was, stijgt de bijtelling in 2020 naar 8 procent. Geleidelijk aan gaat dit percentage stapsgewijs omhoog en wordt de bijtelling voor een Tesla in 2026 gelijkgetrokken aan de die van benzine- en diesel voertuigen.
De Tesla Model X Long Range is zakelijk te leasen vanaf 1.194 euro per maand (10.000 kilometer/60 maanden). De Tesla Model X Plaid is zakelijk te leasen vanaf 1.409 euro per maand (10.000 kilometer/60 maanden).
Het bijtellingspercentage voor elektrische auto's bedraagt per 1 januari 2022 16 procent. Dat percentage mag je rekenen tot de drempelwaarde van € 35.000. Tot € 35.000 van de cataloguswaarde van de elektrische auto bedraagt de bijtelling 16%, daarboven reken je 22 procent.
Wat zijn de bijtellingspercentages in 2023? De bijtelling in 2023 is 22%. Dat geldt voor alle auto's die CO2 uitstoten, inclusief (plug-in) hybride auto's. Voor een volledig elektrische auto is de bijtelling 16% in 2023.
De elektrische auto is duurder in aanschaf dan een vergelijkbare brandstofauto, maar heeft lagere gebruikskosten. Niet alleen is elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel, ook betaal je voor een elektrische auto de komende jaren geen wegenbelasting.
Voor een volledig elektrische auto betaal je tot 2025 geen wegenbelasting (officieel heet dit motorrijtuigenbelasting, MRB). Dat scheelt je jaarlijks honderden euro's tot meer dan € 1.000. Verder betaal je tot 2025 voor een nieuwe volledig elektrische auto geen aanschafbelasting (BPM).
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2022 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
Geldigheidsduur verlaagd bijtellingspercentage
Het bijtellingspercentage dat geldt op de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld, blijft 60 maanden geldig. Gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname.
Als je een Tesla Model 3 koopt en deze wordt in 2021 geleverd dan ben je dus zo netto €82 per maand extra kwijt. In 2021 worden de netto kosten €651 (t.o.v. €569 in 2019).
De 'Tesla-taks' heeft een flinke invloed. Koop je dit model met een levering in 2020 dan komen de netto kosten op 853 euro (dat is 117 euro netto meer per maand), en in 2021 betaal je 952 euro per maand.
Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde. De bijtelling voor elektrische auto's, waterstofauto's en zonnecelauto's is minder. De overheid wil zo milieuvriendelijk rijden stimuleren. Dat draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Het lage 12% bijtellingstarief is geldig t/m 31 december 2021 en geldt enkel voor elektrische auto's met een catalogusprijs tot € 40.000,- van de fiscale waarde, voor het bedrag daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%. In januari zijn de bijtellingsregels gewijzigd.
In 2019 was de bijtelling 4% tot een cataloguswaarde van € 50.000,00. Daarboven geldt het reguliere bijtellingspercentage van 22%. In 2021 is de bijtelling 12% van de cataloguswaarde tot € 40.000,00 . Daarboven geldt het reguliere bijtellingspercentage van 22%.