In een conventionele bobine zitten twee spoelen van geëmailleerd koperdraad om een gelamelleerde weekijzeren kern gewikkeld; ze vormen samen een transformator.
De huidige coil-on-plug-assemblages zijn er in verschillende fysieke en bedradingsconfiguraties. De typische configuraties zijn twee draden, drie draden en vier draden .
Het verkeerd om aansluiten van de bobine is niet schadelijk voor de bobine. Een bobine is een spoel dus heeft geen polariteit dus kun je aansluitingen in feite omdraaien. Waarom er een massa en positieve aanduiding op staat kan te maken hebben dat het huis mits van staal aan de massa aansluiting zit .
De spoel heeft ook een primaire (invoer) aansluiting, een negatieve (aarde) aansluiting en een secundaire (uitvoer) aansluiting .
Vier-draads spoelen
Drie van de draden zijn stroom, chassis aarde en PCM commando signaal , net als de eerder genoemde drie-draads spoel. De vierde draad is een diagnostisch circuit dat bekend staat als "IGF" en loopt parallel met alle ontstekingsspoelen. De PCM levert een 5-volt bias spanning op dit circuit.
SYMPTOMEN VAN EEN DEFECTE BOBINE: SYMPTOMEN
Motor start niet. Voertuig heeft overslaande ontstekingen. Slechte acceleratie of vermogensverlies. Motorregeleenheid schakelt in noodloop.
Een ontstekingskabel is een draad die de verdeler of ontstekingsspoel verbindt met de bougie. Ontstekingskabels gebruiken siliconenrubber met koolstofvezelkernen en metalen aansluitingen aan elk uiteinde. Veelvoorkomende symptomen van een slechte ontstekingskabel zijn misfires, haperende motor en een slecht brandstofverbruik.
Elke ontstekingsspoel is verbonden met een bougie en is verantwoordelijk voor het sturen van hoogspanningselektriciteit naar de bougie op precies het juiste moment. Zonder deze zou de bougie niet in staat zijn om de vonk te genereren die nodig is om de brandstof van de motor te ontsteken.
Via de bougiekabels ontvangt de bobine stroom van de accu. De bobine zet deze spanning om in een hoogspanning. De bougies van de auto gebruiken deze spanning om een vonk te genereren. Deze vonk is nodig voor het verbranden van de brandstof.
Wanneer u de motor start (geen noodzaak om te starten of te laten draaien) kunt u de resulterende vonksprong tussen draad en potlood, en tussen potlood en aarde (of bougie) waarnemen. Een flare (moeilijk te zien) richting de bougie (of aarde) geeft de juiste polariteit aan, terwijl een flare richting de spoel de omgekeerde polariteit aangeeft .
Gemiddeld gaat een bobine ongeveer 100.000 tot 150.000 kilometer mee.
Ja, het is altijd aan te raden om coils van hetzelfde merk te kopen . In sommige gevallen is dit zelfs vereist door de fabrikant.
Een bobine zet de accuspanning (rond de 12 á 14,8 volt) om in deze hoogspanning. Bij oudere systemen zit er vaak 1 bobine ergens op het motorblok geschroefd, die door middel van bougiekabels verbonden is met de bougies.
Als er 1 bobine stuk is hoef je er maar 1 te vervangen. Men zegt wel eens dat de kans groter wordt dat er dan meerdere stuk gaan als je er maar een vervangt.
Als je een multimeter hebt kan je ook eens kijken of de bobine de juiste voeding (stroom) krijgt. Een bobine heeft een plus en een min, de minkabel gaat naar de verdelerkap toe, de plus gaat naar het "contactslot" toe.
Dit zijn de meest voorkomende symptomen van een defecte bobine: Een haperende motor: Dit herken je vooral met het starten van je auto omdat de bobine niet alle bougies voorziet van de juiste spanning. Hierdoor ontsteken niet alle cilinders. Dit probleem wordt ook erger naarmate je er niks aan doet.
Als je bobine goed werkt zul je blauwe vonken zien op de elektrode van de bougie als de auto word gestart, Als je geen blauwe vonk ziet kan je bobine stuk zijn. Deze moet je dan vervangen.
Een van de meest voorkomende indicaties dat er iets mis is met een cilinder, is een merkbare afname in motorvermogen. Je auto kan moeite hebben met accelereren of niet de prestaties leveren die je gewend bent.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 0.5 en 1 uur. Een bobine is een kastje die het stroom van de bougiekabels ontvangt. Door middel van stroomstoten kan een bobine de bougies laten vonken waarmee ontbranding in de cilinders mogelijk gemaakt wordt.
Dit circuit werkt alleen op batterijstroom en wordt aangestuurd door de zekeringpunten en de contactschakelaar. Wanneer de contactsleutel wordt omgedraaid, stroomt er een laagspanningsstroom van de batterij door de primaire wikkelingen van de ontstekingspoel, door de zekeringpunten en terug naar de batterij .
Wanneer de hoge spanning die door het ontstekingssysteem wordt geproduceerd, wordt toegepast tussen de middenelektrode en de aardelektrode van de bougie, breekt de isolatie tussen de elektroden af, gaat er stroom vloeien in het ontladingsverschijnsel en wordt er een elektrische vonk gegenereerd.
Verbind de draden
Sluit de zwarte draad aan op de zwarte draad van het elektriciteitssysteem en de witte draad op de witte draad. Zorg ervoor dat u de draden stevig vastmaakt en gebruik bij voorkeur een kroonsteen om de verbindingen te verbinden.
De bobine genereert een elektrische lading die de laagspanning omzet in hoogspanning. Hoogspanning, die in de eindfase door een bougie wordt omgezet in een vonk, ontsteekt het brandstofluchtmengsel in de verbrandingskamer.
Efficiënte hoogspanningsoverdracht
NGK-ontstekingskabels zijn een belangrijk element in het ontstekingssysteem van veel benzinemotoren. Ze verbinden de ontstekingsspoel met de bougie .