De periode van afschrijving is bij elektronica altijd 5 jaar. Als zzp'er hanteren we de fiscale boekhoudregels, daarin is vastgesteld dat je een een laptop, tablet en telefoon in 5 jaar afschrijft. Als je telefoon of laptop geen 5 jaar meegaat kun je dat makkelijk eerder afboeken in je administratie.
Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20 procent per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10 procent per jaar. Voor het afschrijven van bedrijfspanden gelden andere regels.
Als je een zakelijke telefoon van € 350 (excl. btw) aanschaft valt deze aankoop onder de grens van € 450 en mag je dit bedrag dus in een keer aftrekken van de belasting. Alles over de inkomstenbelasting voor ondernemers van je omzet af. Je winst is dan lager en je betaalt dus over een lager bedrag belasting.
De aankoop van een zakelijke telefoon ziet de Belastingdienst als een investering en niet als kostenpost. Dit betekent dat je de telefoon mag opnemen op de balans, om daarop jaarlijks te kunnen afschrijven. De jaarlijkse afschrijving mag je opvoeren als aftrekbare kosten.
De belastingdienst heeft vastgesteld dat je maximaal 20% per jaar mag afschrijven in minimaal vijf jaar. Echter, commercieel gezien, gaat een laptop of telefoon niet altijd 5 jaar mee. Als je je cijfers wil laten zien aan bijvoorbeeld aandeelhouders, dan geeft de commerciële jaarrekening een nauwkeuriger beeld.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
De gemiddelde afschrijving ligt tussen 10 tot 20% per jaar, in de eerste jaren. Voor exacte gegevens is het belangrijk om onderzoek te doen naar jouw specifieke auto.
Een telefoon van de zaak is voor veel werknemers een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Je kunt een smartphone bijvoorbeeld inzetten om je huidige werknemers aan je te binden. Ook kun je hem gebruiken als incentive, omdat je met dit soort extraatjes sollicitanten over de streep kunt trekken.
U mag dan zelf bepalen hoe en wanneer u afschrijft. Stel u schaft een bedrijfsmiddel aan met een waarde van €750,00. Volgens de standaardregels moet u dan 5 jaar lang elk jaar €150,00 afschrijven. Met willekeurig afschrijven kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om in jaar 1 €750,00 in één keer af te schrijven.
De hoofdregel: Zakelijke kosten zijn aftrekbaar
Dat is hoe de belastingdienst het omschrijft. De belastingdienst geeft zelfs een (verre van complete) opsomming van zakelijke kosten: huur van de bedrijfsruimte, verzekeringen en briefpapier zijn aftrekbaar.
Inventaris: Inventaris wordt meestal afgeschreven in zo'n 5 tot 8 jaar afhankelijk van de aard en doel van de betreffende inventaris. Bedrijfsruimtes: De afschrijving op de bedrijfsruimtes (minus de restwaarde) bedraagt doorgaans 2% per jaar (economische levensduur 50 jaar).
Als een activa een aanschafwaarde van € 20.000 heeft, een restwaarde van € 5.000 heeft en een economische levensduur van 5 jaar, dan zijn de afschrijvingskosten per jaar (20.000 - 5.000) / 5= € 3.000. Het afschrijvingspercentage is dan dus 3000 / 20.000 = 15% per jaar.
Voor bedrijven die computers of laptops op zakelijke gronden aanschaffen geld geen aanschaf- of aftrekbeperking voor de btw. Dus zolang de Laptop of PC zakelijk gebruikt word kan je desnoods ieder jaar een nieuwe kopen als je dat wilt.
Normaal gesproken zou je van een vast percentage per jaar uitgaan. In totaal mag je over maximaal 328.721 euro (in 2021) willekeurig afschrijven. Komt het bedrag daar bovenuit? Dan kun je zelf kiezen over welke bedrijfsmiddelen wordt afgeschreven.
U mag alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die u kocht in de jaren dat u startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor (het aanloopjaar). Bedrijfsmiddelen die niet in aanmerking komen voor de Investeringsaftrek, kunt u niet willekeurig afschrijven.
De meeste ondernemers schrijven hun auto of bestelbus in vijf jaar af. Dat is de maximale afschrijvingstermijn die de belastingdienst stelt. Het voertuig wordt in vijf gelijke stappen (dus 20 procent per jaar) afgeschreven. Lineair afschrijven heet dat.
Belasting op een losse telefoon op de zaak
Op een telefoon zit 21% btw. Dit bedrag betaal je bij de aanschaf van een mobiele telefoon. Als je de telefoon op de zaak koopt dan kun je de btw tijdens de btw aangifte weer terugvragen.
U mag uw werktelefoon gebruiken voor een privé-gesprek, tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt. Denkt uw werkgever dat u uw telefoon misbruikt? Dan mag hij het gebruik van uw telefoon controleren. Ook mag uw werkgever de kosten controleren.
De werkgever bepaalt zelf of het gebruik van een zakelijke telefoon noodzakelijk is of niet. Wanneer een werkgever bepaalt dat een telefoon van de zaak noodzakelijk is, worden de kosten altijd door hem of haar zelf betaalt. Deze kosten mogen niet doorbelast worden aan jou als werknemer.
Vervolgens deel je dit door 12 maanden en je ziet wat je auto jaarlijks aan waarde verliest. Rekenvoorbeeld: je koopt een nieuwe BMW 520i, cataloguswaarde: €49.900,-. De (verwachte) restwaarde na 5 jaar bedraagt €20.400,-. Rekensom: (€49.900 - €20.400,-) : 5 jaar = €5.570,- per jaar aan afschrijving.
De Renault Zoe i Dynamique Nav en Hyundai i40 SE Nav vallen namelijk in het rijtje met auto's met de meeste afschrijving, namelijk de Renault met 29,3% procent na drie jaar en de Hyundai 29,7%.
Consumentenorganisatie ANWB heeft een lijst samengesteld van de tien meest waardevaste elektrische auto's. Aan kop twee Tesla's, met de Tesla Model X 75 kWh 75D als lijstaanvoerder, die na vier jaar en 40.000 kilometer 72 procent van zijn waarde weet te behouden.
Voor particulieren is het sinds jaren niet meer mogelijk om een bril bij de Belastingdienst op te geven als aftrekpost. Onder omstandigheden kan de aanschaf of verstrekking van een computerbril echter fiscaal aftrekbaar zijn voor ZZP'ers en werkgevers.
Restaurantkosten die volledig worden doorgerekend aan de klant zijn voor 100% aftrekbaar. De kosten moeten dan per factuur worden teruggevorderd en de aard van de dienst, de naam van het restaurant en de datum van het etentje moet duidelijk op de factuur worden vermeld.
Om voor een belastingvermindering in aanmerking te komen moet u: bepaalde uitgaven hebben gedaan (giften, betalingen voor pensioensparen, kosten voor kinderopvang …) en. een voldoende hoog belastingbedrag hebben zodat de vermindering er op kan worden toegepast.