“Elektrische wagens zijn vaak een paar honderd kilo zwaarder dan een soortgelijke wagen op brandstof”, weet Auke Hoekstra, expert in elektrische mobiliteit aan de Universiteit Eindhoven. “Een elektrische motor is een pak lichter, maar een batterij weegt al snel 400 kilogram en doet die winst teniet.”
De Tesla-accu van de S en X 100D weegt namelijk al zo'n 600kg en dat zou dan dus verdubbelen naar 1200kg. Hoe groter het gewicht, des te meer energie het kost om de auto in beweging te brengen en des te minder efficiënt dat gebeurt.
Kleinere elektrische stadsauto's hebben meestal een batterij met een capaciteit van rond de 40 kWh. Daarnaast is er ook de middencategorie, grotere wagens met batterijen tussen de 50 en 80 kWh. Als laatste zijn er nog de grootste batterijen. Die hebben een capaciteit van tussen de 80 en 100 kWh.
De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. De gemiddelde prijs voor één accupakket is 4400 euro en kan in sommige gevallen zelfs oplopen tot 13.000 euro.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
Een elektrische auto is wel wat zwaarder vanwege de grote accu, rijklaar ongeveer 250 tot 300 kilogram zwaarder, maar traag is een EV zeker niet. Het maximale vermogen van de elektromotor is altijd onmiddellijk beschikbaar.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Een AA alkaline batterij weegt gemiddeld 15 gram. En laten we voor het gemak de massa van de energie afronden op 0,000.000.000.1 gram oftewel 100 picogram. Om 1 gram aan de massa van de energie te krijgen hebben we 10 miljard (10.000.000.000) batterijen nodig.
Een Tesla Model 3 Long Range met 441 pk en een range van meer dan 600 km, weegt ongeveer 1.850 kg op kenteken. Dat is 200 kg lichter dan een vergelijkbare BMW i4. De Model S in Long Range uitvoering weegt zo'n 2.050 kg. Dat is 200 kg lichter dan een veel krappere Audi e-tron GT, bijvoorbeeld.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Nieuwe hybride batterijen kosten tot wel 5000 euro. Het zal in de meeste gevallen dan ook niet meer de moeite zijn om een nieuwe accu te laten installeren in uw oude hybride. Dit omdat een nieuwe accu vaak meer waard zal zijn dan uw complete auto.
Als een accu na lange tijd niet meer bruikbaar is in een auto, dan is hij nog steeds goed genoeg voor een tweede leven. Pas daarna wordt hij gerecycled en wel zodanig dat bijna alle grondstoffen kunnen worden hergebruikt. Het accupakket van een elektrische auto is met afstand het grootste en duurste onderdeel.
Wie nog altijd de angst heeft om met een elektrische auto met een lege accu te komen staan, kunnen we enigszins geruststellen. Uit testwerk van AutoBest blijkt dat je veelal nog tientallen kilometers kunt rijden nadat de accu volgens de boordcomputer leeg is gereden.
En wat blijkt? Elektrische auto's stoten in Europa bijna drie keer minder CO2 uit dan vergelijkbare benzine- en dieselauto's. Maar dat is niet het hele verhaal. Hoe schoon je auto is, hangt namelijk ook af van waar je bent en van waar je auto vandaan komt.
Over de hele levensduur zorgt een elektrische auto flink minder CO2-uitstoot dan een benzineauto, zo'n 60 procent. Daar is de productie van de batterij, auto en het gebruik (220.000 kilometer rijden) in meegerekend. Daarbij is de CO2-emissiefactor voor de stroommix van 2022-2040 aangehouden.
Dit geldt bij gunstige omstandigheden: bij een aangename temperatuur tussen de 15 en 20 graden en het liefst windstil. Met een auto van 60 kW kun je dus naar verwachting 60 x 5 = 300 km elektrisch rijden zonder tussentijds opladen.
In Europa kost een Tesla Powerwall 8.240 € (excl. btw). In die prijs zit de batterij, de omvormer en de ondersteunende hardware. Daar komt nog eens tussen 1.100 € en 3.300 € bovenop voor de installatie.
Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.
Een thuisbatterij kan een interessante oplossing zijn om de elektriciteit die u overdag produceert op een later ogenblik te gebruiken. Een batterij zorgt ervoor dat u minder stroom van het net moet afnemen op momenten dat uw zonnepanelen geen of te weinig stroom produceren. Zo kan u dus uw zelfverbruik verder verhogen.
Niet iedere elektrische auto kan energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, ookwel vehicle-to-grid genoemd. Je hebt daarvoor een auto nodig die bidirectioneel kan laden. De bekendste elektrische auto die dit kan is de Nissan Leaf.
Een aantal huishoudens maakt al gebruik van deze techniek en kan daarmee dus met de elektrische auto stroom terugleveren aan het net, maar dit is alleen bij specifieke accu's mogelijk. Twee bekende automodellen waarbij dit mogelijk is, zijn de Renault ZOE en de Nissan Leaf.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij. Een overzicht van de prijzen: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (excl.